söndag 11 mars 2018

Den irrationella samlaren



Under 2017 vann Richard Thaler riksbankens pris eller Nobelpriset i ekonomi för sin forskning angående beteendeekonomi/vetenskap och sina slutsatser om den irrationella människan. Richard Thaler kanske inte är lika känd som John Maynard Keynes eller Milton Friedman men faktum är att Thaler mer eller mindre grundade ämnet beteendeekonomi/vetenskap och har därefter löst gåtan om varför människor handlar som de gör när de ställs inför ett ekonomisk beslut.

Vad är flaskan värd?
Något som jag fann väldigt intressant när jag gjorde en egen liten privat forskning om Thaler och hans arbete var ämnet eller problemet som en vinsamlare ställs inför när och om en flaska har ökat i värde. Thalers fråga var följande:

How much would it cost you to drink a bottle of wine that you bought years ago for $50, but is now worth $500?

På svenska:
Hur mycket skulle det kosta dig att dricka en flaska vin som kostade dig 50 kronor för flera år sedan men som nu har ett värde om 500 kronor.

Innan vi ger svaret på denna enkla fråga så bör vi fundera över två begrepp. Det första är Sunk cost och det andra är Opportunity cost.

Sunk cost
En Sunk cost eller sjunken kostnad är en kostnad som redan är betald och därigenom är pengarna redan borta och det finns inget du kan göra för att få tillbaka denna kostnad. Det enda du som privatperson kan göra är att acceptera denna kostnad och som företag är det bara att skriva av den. I detta exempel med vinflaskan så är denna kostnad 50 kronor.

Opportunity cost

Opportunity cost eller översatt till svenska är alternativa kostnader/möjligheter. Detta är kostnaden eller priset som existerar då det finns två eller flera val att göra. I detta exempel finns det tre olika scenarion, dricka flaskan, sälja den eller kanske till och med spara den och sälja den någon gång längre fram i tiden. Om vi kommer ihåg frågan från början så är denna kostnad 500 kronor, betydligt högre än 50 kronor.

Svaret
Har du funderat ut ett svar på frågan? Om du väljer att dricka flaskan, kommer det att kosta dig 50 kronor eller 500 kronor?

Svaret är att det kommer att kosta dig 500 kronor att dricka flaskan och inte 50 kronor som du kanske tror. Det enda som är intressant i detta exempel är vad värdet är just nu på flaskan. Vad du ursprungligen betalade för den är helt ointressant.

Förklaringen

Om vi försöker förstå detta svar så måste vi verkligen förstå vad som menas med Sunk cost och Opportunity cost. Som vi kommer ihåg så är Sunk cost en kostnad som redan är betald. Denna kan du inte påverka och därför blir den oväsentlig i ditt beslutsfattande. Det som bör påverka ditt beslut är de alternativa kostnader som erbjuds idag. Det är dessa kostnader som du kan påverka genom att göra ett aktivt val. En Sunk cost är därför en Opportunity cost som har genomförts någon gång bakåt i tiden. Om du väljer att dricka flaskan så blir detta en Sunk cost när den väl är uppdrucken. Därför blir kostnaden 500 kronor.

En fråga som du kanske därför ställer dig är, vad händer om jag köper en flaska klockan 12:00 för 50 kronor och säljer den för 60 kronor 13: 00? Svaret på detta är, eftersom köpet 12:00 fortfarande är en kostnad som är gjord så är detta en Sunk cost medan försäljningen 13:00 är en Opportunity cost. Självklart spelar tiden en avgörande roll för hur ditt beslut kan se ut men även i detta exempel är Opportunity cost det som är av intresse.

Problemet för samlare
För att gräva lite djupare i detta ämne så kommer vi till själva problemet som samlare brukar springa på. För om du skulle ställa frågan till en vinsamlare om denna skulle vilja köpa en flaska för 500 kronor på en auktion eller på systembolaget för att dricka den så skulle de mest troligen säga nej. Men å andra sidan så skulle de nog kunna överväga att öppna samma flaska om den hade köpts för 50 kronor, 10 år tidigare.

Detta är för i avsaknad av ett bättre ord, mental redovisning och en av anledningarna varför människor inte kan vara rationella när det kommer till pengar eller för den delen vin.

Thaler har dock även erkänt att i hans egna vänskapskrets av ekonomer och professorer så finns det människor som fortfarande tror att kostnaden är 50 kronor för att dricka flaskan. Det är helt enkelt så vi människor fungerar.

Min syn

Jag är väldigt irrationell när det kommer till pengar och detta är jag medveten om men när det kommer till min lilla samling whisky så är jag väldigt rationell. Jag vet att om jag öppnar min Festival 2015 så är denna inte längre värd enbart 889 kronor. Denna flaska kanske nu är värd 2500–3500 kronor. Skulle jag dricka denna flaska? Nej. Skulle jag köpa den för 2500 kronor idag? Tveksamt.

Därför om du någonsin funderar på att börja samla på vin, spelkort eller något annat av intresse. Kom ihåg att du är av natur inte rationell och fundera även kring vad som är en Sunk eller Opportunity cost för dig. Viktigt är att även komma ihåg dessa begrepp om en affär skulle leda till en förlust.

Med det får ni ha det gott,

//RJE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar