söndag 25 mars 2018

Det orangea kuvertet och deklaration 2018



Då jag har hamnat lite i otakt i mitt bloggande så blev valet i år att slå ihop inlägget om det orangea kuvertet och deklarationen. Därför kommer dagens inlägg vara uppdelat i två delar, en del för respektive ämne. Jag hoppas det blir lika bra som två enskilda inlägg.

Det orangea kuvertet
Ni som känner mig vet att anländandet av det Orangea kuvertet är lite av en högtid. Det är lite som jul eller nyår, det är ett tillfälle att titta tillbaka på det år som har gått och summera det i siffror och procent. Det handlar om att göra aktiva val och att slänga ut det gamla och fylla på med det nya. För vissa är dessa tider liksom jul och nyår en tid av ångest, vissa undviker till och med att titta hur deras pension har utvecklats under de senaste 12 månaderna. Nu är jag visserligen en person som brukar tjuvkika lite nu och då i min portfölj och göra ändringar i den även om det inte alltid är det bästa eller behövs.

Jag finner det helt enkelt inte intressant att köpa en eller ett flertal fonder och sedan låta dem vara under de kommande 30-40 åren. Jag vill liksom en unge före jul känna och klämma på paketet. Jag förespråkar även att aktivt sparande är den ultimata formen av sparande och att en bra investerare/förvaltare kommer att överträffa indexet under en längre tidsperiod. Därför är PPM-portföljen för mig oerhört viktig. Det är en tävling mot mig själv, där målet på sikt är minst 15% i avkastning per år.

Utvecklingen för mig
Den årliga uppdateringen har som sagt kommit till min inkorg från Pensionsmyndigheten och i ett försök att vara öppen med vad jag gör så kommer jag att sammanfatta tidigare år och även 2017 nedan.

2015-2016: Resultat för det första beskedet som jag någonsin fick var allt annat än positivt och tack vare en automatisk placering i AP7 SÅFA så blev avkastningen -11%. Inte direkt en uppmuntrande start.
2016-2017: Mitt första år med ett aktivt val blev bättre och avkastningen för detta år blev +17%. Detta var såklart en stor förbättring jämfört med föregående år.
2017-2018: Året 2017 började väldigt bra och vid ett tillfälle så var fondportföljen upp över 20%. Sedan kom dock en korrigering på börsen följt av lite omplaceringar från min del. Summan av detta blev en total uppgång om 8% för 2017.
2018-2019: 2018 har liksom 2017 börjat positivt för min portfölj och den ligger just nu 3,3% upp. De två främsta innehav jag har just nu är Swedbank Robur Amerikafond och Handelsbanken Kinafond. Sålde resterande innehav av Carnegie Sverigefond när jag skrev detta inlägg.

Reflektion av 2017
Så vad kan vi lära oss av 2017? Det jag egentligen tar med mig från 2017 är att fonder kan svänga väldigt mycke i värde trots att de relativt till aktier ska vara mer stabila. När jag skrev om det Orangea kuvertet förra året så funderade jag på att byta fond. Jag tycker om Simon Blecher som förvaltare och jag tycker att Carnegie erbjuder bra produkter, men. Under början av 2017 hade fonden gått väldigt bra, de innehav som fanns i portföljen kändes dyra och jag var tveksam på att de skulle kunna prestera efter den nivå som jag ställde krav på.

När sedan korrigeringen skedde runt mitten av Juli så tog jag äntligen chansen att sälja av en stor del av mitt innehav och valde faktiskt att placera merparten av det nu fria kapitalet i en mer ``säker´´ fond. Med säker fond så avser detta en fond med en större andel räntebärande värdepapper och för att göra en lång historia kort, den nya placeringen ramlade bokstavligen genom golvet. Jag sålde sedan av denna placering ganska omgående men då var skadan redan gjord.

Så sammanfattningsvis blev det enbart 8% i avkastning förra året och detta får anses vara i skoltermer ett U, för underkänt. Jag läste någonstans att den genomsnittliga portföljen gick upp cirka 13% och att många amerikanska fonder lyckades med över 20%. Oavsett, 8% är inte i närheten av 15% eller för den delen vad mitt mål var för året.

Hur ser 2018 ut och mina idéer
Min idé inför 2018 är att hitta en ny Sverigefond med inriktning på Large Cap som inte har följande innehav: HM, Fingerprint och Ericsson. Tanken med detta är att jag vill lägga en stabil grund i portföljen där jag sedan kan välja lite mer riskabla placeringar, som de två fonder jag redan äger. Anledningen varför jag inte vill ha HM, Fingerprint och Ericsson i min Sverigefond är att jag inte tror på att dessa bolag kommer lyckas att ge någon avkastning de kommande åren och därför vill jag inte att fonden som jag väljer har dem. Problemet är dock följande, om du vill äga en fond som riktar in sig på Sverige och då främst Large Cap så är dessa bolag mer eller mindre ett måste. Detta oavsett om de bränner pengar, skriver ned halva bolagsvärdet eller inte vet vad de ska syssla med de kommande åren. Det jag störde mig på när det gällde Carnegie Sverigefond var att fonden för tillfället har 4,3% av sitt kapital placerat i HM, detta är en stor andel trots alla nedgångar i den aktien. Fonden ökade dessutom sitt ägande i HM under 2017, lite besviken på dig Simon. Jag har inget intresse att äga en tillgång eller en andel av en tillgång som snart har förlorat ⅔ av sitt värde på knappt 3 år. Så därför sparkade jag ut denna fond.

Så om du känner till en Sverigefond med fokus på Large Cap utan HM, Fingerprint och Ericsson skicka gärna en länk.

Utöver det så har jag funderat kring amerikanska och kinesiska teknikfonder. Det jag främst vill ha i en sådan fond är följande innehav:

Alibaba
Tencent
Amazon
Alphabet
Nvidia
Intel
EA (Ja jag vill äga detta onda imperium. Oavsett vad min syn på Loot boxes är, de ger en fin marginal)
Take two interactive
Facebook (Trots den senaste skandalen)
Netflix
Disney
Microsoft

Varför jag finner ett intresse för dessa bolag är att samtliga har starka varumärken, starka positioner, växer kraftigt, ofta konsumentdrivna och avser att finnas med under en lång tid framöver. Att många av dessa bolag har värderingar som får IT-bubblan att rodna, att de redan har dubblats eller tripplats i värde de senaste åren eller att de konkurrerar med varandra i en rad olika segment och kategorier oroar mig inte. Av de bolag som är listade ovanför så är jag övertygad om att ett antal om inte alla av dem kommer att inom 5-10 år passera gränsen 1 trillion dollar i bolagsvärde. Så när jag nu valde nya fonder till min PPM-portfölj hade jag egentligen inget val än att försöka hitta en eller två fonder som fångar in dessa bolag. Det är även därför jag nu äger, Swedbank Robur Amerikafond och Handelsbanken Kinafond.

Som en liten avslutning på denna del skulle jag vilja tipsa er som läser detta inlägg att titta närmare på de bolag som jag har listat här ovanför och ställa följande frågor:
1. Vad gör dem speciella
2. Hur integrerade i samhället är dessa bolag
3. Hur stor respektive marknadsandel har de
4. Hur populära är bolagen eller dess produkter bland ungdomar
5. Kommer dessa bolag finnas kvar inom 10-20 år


Deklarationen 2018
Jag skrev inte så mycket om själva hanteringen av deklarationen förra året utan det inlägg jag lade upp handlade mer om vad jag skulle göra med min skatteåterbäring. Men då du som gör din deklaration elektroniskt kan börja göra den från och med den 20 mars så kommer jag att gå igenom några punkter som kan vara bra att hålla koll på eller titta lite närmare på.

1. Ränta på lån:
För individer med huslån, billån och båtlån. Eller lån överhuvudtaget bör kontrollera att räntekostnader finns med på deklarationen. Normalt skickas dessa uppgifter in automatiskt från era banker till skatteverket men det kan ibland ske missar. Ni som har Swedbank bör kontrollera dessa uppgifter lite extra noga i år då banken hade glömt att skicka in dessa till skatteverket. Detta ska nu vara löst men man vet aldrig. Ett fel kan lätt bli två fel, främst för er som får de nya uppgifterna med post.
2. Virtuella valutor:
Idag har myndigheter svårt att kunna spåra och beskatta människor som gör vinst på att köpa och sälja virtuella valutor men så kommer det inte alltid att vara. Risken är att om du undviker att betala skatt på dina klipp idag så kan detta komma tillbaka och bita dig i rumpan inom några år. Skatteverket lägger just nu ned en hel del fokus på att fånga in virtuella skattesmittare och om du vill göra rätt för dig skattas dessa vinster som kapitalvinst.
3. Räntor och rot/rut kan delas upp:
Om ni är gift eller sambo så kan du och din partner flytta runt eller fördela dessa avdrag mellan er.
Kan vara fördelaktigt om någon av er har en stor restskatt.

Viktiga datum 2018
20 mars: Deklarationen öppnar.
28 mars: Godkänn deklarationen för att få pengar i april. Det gäller de som har digital brevlåda och anmält konto senast samma dag. Du kan fortfarande anmäla dig till en digitalbrevlåda och du har fram till den 28 mars på dig att göra detta för att få pengarna redan i april. Glöm inte att anmäla ditt kontonummer.
5-6 april: Slutskattebesked och skatteåterbäring för dig som har skaffat digital brevlåda, har godkänt din deklaration och har ett anmält bankkonto för utbetalning.
15 april: Senast då ska alla ha fått sin pappersdeklaration.
2 maj: Sista datumet att posta din inkomstdeklaration till Skatteverket.
3 maj: Du ska ha gjort eventuell extra skatteinbetalning på under 30 000 kronor.
8 juni: Slutskattebesked och skatteåterbäring till de som har deklarerat digitalt och har anmält konto.
8-10 augusti: Slutskattebesked och pengar tillbaka för dig som inte uppfyllde villkoren för utbetalning i april eller juni. Nu får även du som ska betala ditt slutskattebesked.
13 november: Senast då ska du ha betalat eventuell restskatt om du fick ditt slutskattebesked i augusti.

För mig personligen i år så fanns det inte så mycket att göra i min deklaration. Annars brukar det finnas lite emissioner och splittar att fylla i men under 2017 lyckades jag hålla mig undan från dem. Därför blev det bara ett fåtal affärer som behövde fyllas i, alla andra har redan hanterats via ISKen. Då jag dessutom inte har några huslån eller billån att hantera och jag gör allt helt digitalt så förväntar jag mig att få tillbaka på skatten redan i april. Jag måste säga att det nya systemet är en välsignelse, i alla fall för oss som inte gör deklarationen fysiskt.

Med sagt så tänkte jag njuta av söndagen och bara ta det lugnt. Kanske sitta och leka runt i ett Excel eller fundera kring vad jag ska göra med skatteåterbäringen. Ha de gott,

//RJE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar