fredag 16 mars 2018

Hernö Gin årsrapport 2017




Då var det dags för den första årsrapporten som jag har täckning på vad det gäller Hernö Gin och även om det är enkelt att påstå att jag är partisk när det kommer till bolaget så talar enligt mig siffrorna för sig själva.

Totala intäkter ökade med 192 procent jämfört med föregående år.
Resultatet ökade med 350 procent jämfört med föregående år.
Intäkterna från besöksverksamheten ökade med 66 procent jämfört med föregående år.
Vinstmarginal 27%.


Kort om Hernö Gin
Hernö Gin är ett destilleri vilket tillverkar gin i det lilla samhället Dala utanför Härnösand. Hernö Gin grundades så sent som 2011 och har sedan dess fått en rad olika utmärkelser för sin gin, bland annat världen bästa gin åren 2016 och 2017. Hernö Gin drivs av Jon Hillgren som även är dess grundare och tillverkningen sker med ekologiska råvaror och framställs i en traditionell svensk herrgård målad i falurött.

Årsrapporten
Rapporten var ganska kort men väldigt informationsgivande. Det var bland annat inga problem att finna jämförelsetal att jämföra föregående år med, intäkter och försäljning var även uppdelade i olika ``områden´´ där procentuell förändring var angiven. Detta uppskattas otroligt mycket även om jag personligen skulle vilja få dem i siffror. Att en andel av intäkterna har ökat med, till exempel besöksnäring 66% säger inte så mycket om det inte finns ett tal att jämföra med.

Det första som vi kan konstatera från rapporten är att både resultatet och omsättningen har ökat avsevärt under 2017 jämfört med 2016. Omsättning steg till 15 933 968 vilket kan jämföras med 8 152 850 för 2016. Resultatet steg från 911 207 till 3 191 669 kronor. Vi kan även finna att bolaget har förbättrat sin vinstmarginal från 17% till 27%. Ett väldigt gott tecken.

Den expansiva tillväxten avseende försäljning fortsatte 2017 och under året ökade försäljningen via systembolaget med 269%, vilket kan jämföras med 30% 2016. En bidragande faktor till denna ökning är att Hernö Gin nu finns i samtliga systembolag sedan december 2017. Exporten ökade med 35% under 2017 vilket är en nedgång från 113% 2016, att påpeka angående detta är att exporten exploderade 2016 och att ``normal´ ´tillväxt bör ligga på 30–50% de kommande åren. Försäljning till barer, grossister och resande ökade med 225% vilket kan jämföras med 137% 2016. Denna ökning kan härledas till att Hernö Gin nu med dess goda rykte har hamnat i fler bardiskar och att restauranger gärna tar in Hernös produkter i deras sortiment, dock bör man vara beredd på att denna höga tillväxt kommer att gå ned och stabilisera sig. Denna förändring kommer kanske redan 2019, 2018 bör dock kunna mäkta med en tillväxt över 100%. Besöksnäringen fortsatte att öka med en tillväxt om 66%, vilket kan jämföras med 71% för 2016. Denna siffra bör även 2018 kunna nå över 50% då Hernö Gin besöker fler mässor och fler besöker destilleriet ute i Dala.

Som ni säkert vet säljer Hernö Gin ingen volym på fat eller liknande utan samtlig försäljning sker via flaskor om 50cl. Det finns undantag som Ambassador Collection och deras gigantiska flaska på 4,5 liter. Men utöver det så sker all försäljning via flaska på 50cl oavsett om det är på systembolaget, mässor, till grossister och eller barer. Detta gör det väldigt enkelt att räkna ut och jämföra deras försäljningstillväxt i form av flaskor och liter med föregående år. Försäljningen antalet flaskor passerade 2017 för första gången 100 tusen flaskor och landade på omkring 110 000 stycken eller cirka 55 000 liter Gin. Vilket kan jämföras med 60 000 flaskor eller 30 000 liter Gin 2016. En betydande produktionstillväxt och att komma ihåg är att Hernö Gin har en kapacitet på 195 000 liter Gin. Det betyder att Hernö Gin även de kommande åren har utrymme att växa utan att behöva göra några större investeringar.

Nyemission och utveckling av destilleriet
När jag skrev sist om Hernö Gin så genomförde bolaget en nyemission och inte oväntat gick denna i hamn och just nu finns det cirka 1000 ägare i Hernö Gin. En ökning med runt 600 nya ägare från innan, ett positivt besked och kanske bör en notering på alternativa eller liknande handelsplats närma sig.

Under året har Hernö Gin byggt ut lagret, adderat en ny konferensdel och förbättrat allmänna besöksytor. Utöver detta har destilleriet fått ett nytt diskrum och en investering i ny kyl och frys har genomförts.

Utöver detta har även Gin Cocktail Awards arrangerats för femte året i rad och för första gången någonsin deltog tävlande även från andra länder. Vinnaren för i år blev Devender Kumar från Hong Kong.

Hernö Gin har även under slutet av 2017 som en notis byt samarbetspartner för försäljning och distribution på den brittiska marknaden. Hittade inte någon information om varför detta byte skedde eller vem den nya partnern är men förhoppningsvis bör bytet vara av positiv karaktär.

Priser och utnämningar
Att Hernö Gin tillverkar bra Gin vet vi nog alla nu som har följt dem i nyheterna men faktum är att Hernö Gin nu har vunnit 68 olika Master- och Guldmedaljer i internationella dryckestävlingar. Varav Hernö Gin har fått den högsta möjliga utmärkelsen i de sex största av dessa tävlingar. Några utnämningar är följande: Världens bästa Gin, Världens bästa Gin & Tonic, Världens bästa London Dry Gin och Årets ginproducent, i världen, två gånger om.

Utöver detta har även tidningar och skribenter som Olivier Ward, tidningen LAND, DN, Culture Trip och Café skrivit om Hernö Gin. Hernö Gin utnämndes även som årets produkt av Bartender’s Choice Awards.

Utveckling och värdering av bolaget
Då det inte finns någon handel av bolagets aktier på en reglerad marknad eller handelsplats så är värderingen av bolaget och dess aktier en svår uppgift. Därför när du läser följande stycke bör du ha i åtanke att detta är bara uppskattningar av vad värdet skulle kunna vara.

När bolaget nu senast under början av 2017 gjorde en nyemission så sattes kursen till 50 kronor per aktie. Då antalet aktier just nu är uppe på ett antal om 2 288 000/st så blir värdet (2 288 000)50 = 114 400 000 kronor. Detta är en helt rimlig värdering men då jag tycker det är intressant att leka med siffror så tyckte jag att det skulle vara roligt att jämföra med lite andra producenter i Europa och världen. Därför letade jag reda på några producenter.

Diego: Tillverkare av Smirnoff, Johnnie Walker och Captain Morgan. Värderas till ett P/E om 19.
Molson Coors Brewing Co: Tillverkar öl, främsta marknad Nordamerika. P/E 12.
Rémy Cointreau: Tillverkar premium Cognac, Cointreau och Metaxa. P/E 29.
Box: Svensk Whisky. P/E 125.

Om vi värderar Hernö Gin efter följande kriterier med (3 191 669) vilket var 2017 års vinst så skulle värderingen bli följande.
Diego: 3 191 669 x 19 = 60 641 711 eller per aktie 26,5 kr/st.
Molson Coors: 3 191 669 x 12 = 38 300 028 eller per aktie 16,7 kr/st.
Rémy Cointreau: 3 191 669 x 29 = 92 558 401 eller per aktie 40 kr/st.
Box: 3 191 669 x 125 = 398 958 625 eller per aktie 174 kr/st.

Så vad kan vi ta med oss från denna övning? Det är ytterst svårt att värdera bolag som Hernö Gin och Box då detta är bolag som växer väldigt kraftigt. Tillväxten i Hernö Gin är bland annat ett tiotal gånger större än vad den är för till exempel Coors eller Rémy Cointreau. Skulle man ändå kunna medge att värderingen är ansträngd absolut, men då ska man inte glömma att teknikbolag kan ha P/E över 50 (Amazon 257). Ett P/E på 50 skulle värdera Hernö Gin till (3 191 669)50 = 159 583 450 kronor. Eller 70 kr/per aktie.

Därför tycker jag att en värdering om cirka 160 miljoner kronor eller cirka 70 kr/per aktie för Hernö Gin inte är en hög värdering. Bolaget har en hög värdering och en hög tillväxt. Så länge tillväxten är fortsatt god så ser jag inga problem med höga nyckeltal. Att inte glömma är att Hernö Gin dessutom lämnade en utdelning även i år om 0,34 kronor. Jag personligen skulle nog kunna stå över denna utdelning då jag anser att pengarna gör sig bäst inom verksamheten men det är en fin bonus för oss som är investerade i bolaget.

Mina funderingar inför framtiden
Då inlägget har blivit ganska långt tänker jag fatta mig kort och egentligen bara ta upp en punkt. Notering av Hernö Gin. Detta är något som jag önskar och nu när vi börjar bli ett gäng ägare i bolaget så skulle det vara trevligt om det fanns ett alternativ för oss som skulle vilja sälja eller köpa fler aktier i bolaget. Detta är säkert ett ämne som redan har diskuterats på möten och årsstämmor men då jag inte har haft möjlighet att delta på dessa så vet jag inte vart bolaget står i denna fråga. Jag skulle vilja att bolaget gick samma väg som Box, Box som idag erbjuder sina aktieägare handel via Alternativa (Pepins). Det är en bra tjänst för ägarna, de får ett värde på sina aktier och även en möjlighet att kunna ändra sitt ägande utan att själva behöva leta upp en affär. Jag tycker det nästan är ett krav nu när det är över 1000 ägare i bolaget.

Intressanta nyckeltal för Hernö Gin








Ägarbild (tre största ägarna)


Disclaimer
Jag vill som vanligt då jag pratar om aktier och företag lämna en disclaimer här i slutet av inlägget. Jag är ingen har ingen utbildning vad det gäller analysering eller ekonomisk rådgivning. Detta ska inte ses som en köp eller sälj rekommendation utan enbart ett inlägg där jag utvecklar personliga idéer och skriver om något som jag finner intressant. Jag är inte betald eller på något sätt kompenserad för att skriva om bolag. Detta är och ska enbart ses som mina personliga tankar.

I detta fall har jag ett ekonomiskt intresse i den form av att jag äger andelar i Hernö Gin. Jag samlar även på flaskor som är tappade av Hernö Gin.

Utöver detta ska mina beräkningar i detta inlägg tas med en nypa salt. Notera även att nyckeltalen från föregående inlägg då jag skrev om Hernö Gin har korrigerats. Detta gäller nyckeltalet resultat efter skatt.

Med detta så får ni ha det gott

//RJE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar