fredag 23 mars 2018

Att studera- Min känsla


Vi kör ett litet mer personligt inlägg idag då jag kände att detta var ett ämne som jag ville diskutera eller helt enkelt få ur mig.

Som ni säkert vet bor jag just nu i Kristianstad där jag läser bank och finans vid Kristianstad högskola. Detta är för er som inte vet detta även mitt andra försök att studera ekonomi vid ett universitet/högskola. Jag läste bland annat ett år Civilekonom med internationell inriktning vid Umeå Universitet. Och för att göra en lång historia kort, jag vet inte om jag verkligen kommer att klara av att göra detta i hela 3 år.

Saken är den att jag har ett intresse för ekonomi och detta gör att när jag finner ett ämne inom denna gigantiska ekonomiska värld så brukar jag ibland försvinna ned i ett litet kaninhål och ofta gör jag det till jag har läst eller fått mig en bild om vad ämnet handlar om i grunden. Jag försöker finna den information som finns och sluka den. Detta finner jag oerhört stimulerande och väldigt ofta känns det som att jag har lärt mig något fascinerande och nytt som många andra saknar kunskap om. Detta gör att många gånger när personer omkring mig pratar om ekonomi, teorier, modeller eller helt enkelt olika idéer gällande ekonomi så är jag ofta bekant med ämnet. Jag skulle även vilja påstå att min kunskap generellt om ekonomi brukar vara klart mycket högre än vad den är för personer omkring mig.

Jag är en individ som när jag sitter vid datorn lyssnar på något Ted-talk. Jag lyssnar på poddar om ekonomi när jag tränar eller är ute och rör på mig, även ibland när jag sitter framför datorn. Jag är personen som sitter med 20 flikar öppen på datorn varav de flesta av dem är artiklar eller sidor med information om just ekonomi. Utöver detta har jag även samlat på mig lite böcker i ljudboksformat som jag brukar ha spelandes i bakgrunden då jag bara tar det lugnt, allt detta för att jag känner mig mer stimulerad.

Så när vi väl kommer till studierna och inlärningen av just ekonomi så känner jag mig ofta kvävd eller ostimulerad. Jag vet inte vad det är men jag känner mig helt enkelt inte stimulerad eller intresserad av att läsa en bok på 700 sidor eller att lära mig om 10–20 olika teorier på ett så ytligt sätt att när du har klarat av tentan eller grupparbetet så kan du helt enkelt kasta iväg det du har lärt dig. Det finns inget värde med att faktiskt lära sig något eller ifrågasätta det du har lärt dig. Allt är uppdelat i antal veckor, dagar, timmar och minuter. När den avsatta tiden är förbrukad, vem bryr sig. Om du får godkänt på tentan så kan du ignorera allt du nyligen har lärt dig och hoppa på nästa ämne.

Detta är ett format som jag verkligen avskyr och problemet är att jag ibland kan fastna på en viss grej eller idé i boken som jag gärna skulle lära mig mer av. Men tyvärr det var bara avsatt 2 timmar, 37 minuter och 15 sekunder till detta ämne.

Ytterligare ett problem jag har med att studera är att du får ofta lära dig alla bra saker om en idé, teori eller modell och du får ofta bara kort höra om dess kritik eller problem. Bland annat gäller detta ekonomiska teorier som ofta lämpar sig bäst till att vara just en teori och inte något som kan användas i praktiken. Detta gör att jag som faktiskt har ett intresse för ekonomi känner mig kvävd eller oengagerad. Min känsla är att det inte finns utrymme för att verkligen lära sig något, det finns inget utrymme att utforska detta ämne och verkligen gräva sig ned i vad denna kritik är och hur man skulle kunna lösa de problem som teorin springer på i verkligheten.

Något som även stör mig är att jag skulle nog kunna fråga de flesta i min kurs både elever och lärare följande fråga och många skulle nog få svårt att svara på den: Vilken ekonomisk skola/ideologi är det vi just nu studerar. Jag är tveksam till att en handfull av dem tillfrågade skulle kunna besvara denna fråga eller för den delen förstå vad jag menar med frågan. För den delen, detta brukar nämligen inte heller förklaras. Vi utgår bara från att de ekonomiska idéer och teorier som vi får lära oss här på svenska universitet och högskolor är densamma som i resten av världen. Detta är helt enkelt inte sant och de flesta utgår från att det bara finns ett sätt att tänka på eller att det finns bara ett alternativ. Oavsett hur dåligt detta alternativ är. Det finns helt enkelt ingen vilja att studera och lära sig mer om idéer som motsäger det som vi idag får lära oss.

Utöver det så vet jag inte om man verkligen lär sig något vettigt på högskolan, känslan just nu är att det jag lär mig är sådant som jag aldrig kommer att använda i framtiden. För den delen, ofta brukar det sluta med att man får en uppfattning om hur det bör fungera i verkligheten men då man är ute i verkligheten så får man lära sig att så var inte fallet. Den teoretiska kunskapen som du har samlat på dig motsvarar eller fungerar helt enkelt inte verkligheten och vad du gör i praktiken. Det är den där klyschan, vi vet att du har lärt dig på följande sätt i skolan men det är inte så vi gör här och sedan får man lära sig ett helt nytt sätt.

Jag vet dessutom inte riktigt varför jag går i skolan. Är det för att lära mig något som är avgörande att kunna? Tveksamt. Är det för att jag känner mig driven att lära mig allt? Det finns bättre sätt att lära sig på. Är det för att få en rad i CV:et? Troligtvis. Känns det hela väldigt oseriöst och bortkastad tid? Väldigt ofta.

Det jag vill komma fram till är att jag inte vet varför jag studerar. Det känns inte som att jag efter 3 år kommer att känna att wow vad mycket jag har lärt mig. Jag är ytterst tveksam till att jag överhuvudtaget kommer att lära mig något som är ett uns intressant eller fascinerande. Det senaste jag gjorde som jag tyckte var riktigt intressant var när jag för några dagar sedan satte ihop ett Excel med olika auktionspriser på svensk whisky sedan 2010. Detta var ett arbete som kändes stimulerande, intressant och fascinerande. Lärde jag mig något? Absolut. Besitter jag kunskap eller fakta som få eller ingen kan? Troligtvis. Skulle jag kunna applicera detta i verkligheten? Definitivt. Resultatet av det projektet är att jag just nu är nog den person som har bäst uppfattning om vad som är korrekt pris på en flaska Mackmyra PRELUDIUM 01 från 2006. Om jag skulle jämföra detta lilla projekt jämfört med det jag har lärt mig under ett år på högskolan. Jag lärde mig nog mer från att studera över 1000–1500 olika slutpriser på whisky än vad jag har gjort från de sammanlagda kurserna.

Så avslutningsvis vill jag bara avsluta dagens inlägg med en fundering. Är inte tanken med lärande att det ska vara engagerande, intressant och intellektuellt stimulerande? Jag kan tycka att högskolor och universitet missar denna poäng. Att läsa 2–3 sidor om en teori från 1500–1900 talet som togs fram av någon gubbe med taskig frisyr är inte stimulerande. Vi kan nog dessutom komma överens om att de flesta av dessa teorier idag inte längre är aktuella då den ekonomiska revolutionen sedan dess har transformerat dagens ekonomi till en helt annan varelse. Det är konstigt att vi idag lär oss hur det var 1649 och inte hur det faktiskt är idag och vilka idéer som kommer att forma nutiden och framtiden. Ingen av de teorier jag har läst från innan 2010 hanterare bland annat ämnet negativ ränta. Ändå anser vi att en teori från 1500-talet ska kunna förklara varför tillväxten ser ut som den gör och varför inflationen inte tar fart. Det är som att be Henry Ford förklara hur Elon Musks Tesla fungerar, detta även om vi troligtvis skulle lära oss mer från att låta Elon Musk själv förklara hur hans produkt fungerar.

Med det sagt så får vi nog nöja oss för idag, jag tänkte ta helg och möjligtvis skriva ett till inlägg inför imorgon. Men lovar inget.

//RJE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar