lördag 6 januari 2018

Uppdatering av bloggen

Dagens inlägg kommer att handla om bloggen, innehåll, annonsering och lite allmänt om att försöka skriva ett inlägg varje vecka. Förhoppningsvis finner ni detta inlägg intressant trots att det är lite annorlunda.

Bloggen allmänt
Bloggen har alltid varit sedan starten ett sätt för mig att kunna dela personliga tankar och idéer med er som läser den och jag är väldigt nöjd och tacksam för att ha er som läsare. Att jag skriver om både ekonomi och personliga saker tror jag är positivt för bloggen men även negativt. Det gör bloggen mer personlig men det negativa med det är att inlägg ibland inte blir sakliga eller faktabaserade. Å andra sidan tror jag inte att de som läser min blogg enbart är intresserade av ekonomi utan läser mina inlägg för att följa vad jag gör och sysslar med.

Det gör att jag är lite delad inför vad jag vill göra med bloggen framöver. Sedan starten har antalet läsare och sidvisningar ständigt ökat och det gör att jag idag har en respektabel statistik för varje månad. Bara under 2017 ökade visningarna med runt 30-40% per inlägg och mitt bästa inlägg fick 41,5% fler visningar än det inlägg som innan det hade rekordet. Detta betyder ganska uppenbart att 2017 var mitt bästa år om man ser till perioden 2015-2017 och min förhoppning är att fortsätta denna positiva trend även 2018. Frågan är bara hur detta ska ske, ett alternativ är fler inlägg, lägga ned mer energi på varje inlägg eller fokusera på vad som ska finnas på bloggen. Detta är frågor som jag just nu inte kan svara på och min förhoppning är att ni som läser min blogg inte kommer att påverkas negativt när och om jag gör några ändringar.

Reklam och annonser
Ett annat mål som jag har haft vid starten av bloggen var att kunna placera reklam eller annonser på min blogg och som några av er kanske redan har märkt så är detta nu möjligt. Jag har haft denna möjlighet under en längre tid nu men har dock valt att medvetet inte placera några annonser på sidan. Men nu när vi börjar ett nytt år så kände jag att det var dags att i alla fall testa möjligheten att kunna få en liten extra inkomst. Om jag framöver kan tjäna 5-10 kronor per inlägg eller mer varför inte ta den chansen ?

Att dock placera annonser på en sida är lite skrämmande och som det är just nu har jag ingen kunskap om detta. Därför kommer detta vara en ny intressant upplevelse för mig. Just nu har jag inte gjort några personliga ändringar eller anpassningar till de annonser som Google (Adsense) placerar på min blogg och det gör att jag inte har någon information om vad som egentligen syns för er som läsare. Därför ber jag er att om det skulle dyka upp en tveksam annons på bloggen skicka mig ett meddelande. Då kommer jag undersöka möjligheten till att ta bort den typen av annonser och förhoppningsvis kunna förbättra urvalet av annonser som syns.

Mitt mål är dock att inte placera mer än 1-2 annonser på bloggen och att dessa inte ska placeras i texten eller mitt på sidan. Tanken är att de annonser som är placerade på sidan ska enbart finnas på sidan av varje inlägg och inte inkräkta synfältet all för mycket. Det är dock som nämnt en ny upplevelse för mig och det kan finnas tillfällen då annonser dyker upp på konstiga ställen. Ibland medvetet av mig och ibland av misstag.

Att ständigt skriva

Under mitt första år skrev jag 27 inlägg och under 2016 blev det 41 inlägg. En klar förbättring sedan start men mitt mål är att skriva ett inlägg i veckan eller 52 inlägg om året som minimum. Att skriva denna mängd inlägg kanske inte ses som särskilt ansträngande men då jag normalt skriver varje inlägg på över 2 A4 och gör det brevid mina andra intressen så är detta något som ibland är väldigt krävande. Utöver att skriva ett inlägg varje vecka så ska jag balansera detta med skola/jobb, träning, äta, sova, handla aktier, andra nöjen och ibland koppla av.

Att vissa personer lyckas att få ihop ett inlägg om dagen eller 20 inlägg i månaden är en bedrift som inte jag kommer att kunna lyckas med och har inte heller som avsikt med att lyckas med för den delen. Förutom att jag skulle inte hinna med mitt eget liv så har jag helt enkelt inte så många ideér på ämnen som är intressanta. Det inte alla vet är att många ämnen som jag tar upp eller skriver om på denna blogg är ofta ämnen som jag har börjat att skriva på för ett tag sedan men inte slutfört. Min sammanfattning av 2017 är bland annat en samling av olika texter eller notes som jag har gjort under året för mig själv. Som en samling av ämnen som jag skulle vilja skriva om men som aldrig blivit materialiserade. För även om jag driver en liten blogg och har ganska fria tyglar så måste även jag välja de ämnen som förhoppningsvis intresserar fler människor än bara mig själv.

Det finns även ämnen som jag skulle vilja täcka som möjligtvis inte skulle vara allmänt accepterat bland alla PK-människor. Sådant som ifrågasätter, kapitalism, konsumtion och jämställer olika ekonomiska teorier med religion. För om vi ska vara ärlig är inte ekonomi lite som religion? Antingen tror du på en sak eller så tror du på en annan och gud förbjude om du skulle säga att kommunism är faktiskt inte så illa till en kapitalist. Eller att Keyne tog många av sina idéer från den stockholmska ekonomiska skolan.

Hemsidan och andra projekt
Till er som kanske undrar vad som hände med hemsidan som jag startade och varför det inte har blivit någon uppdatering där på nu över ett år så finns det en enkel förklaring. Tid. Jag brukar när jag har tid vilket blir kanske en timme eller två varje vecka arbeta på den sidan men tyvärr är det projektet just nu placerat längst ner på min lista över saker att göra. Det är skola, träna, äta, sova och blogga innan det möjligtvis blir någon tid över till hemsidan.

Just nu har jag dock gjort en hel del arbete med hemsidans utseende och även om jag inte har uppdaterat sidan för er som är användare än så är jag ganska nöjd med hur den nya sidan ser ut. Dock finns det en hel del arbete kvar att göra, bland annat att förbättra de texter som jag just nu har på sidan. Mitt mål är dock att innan sommaren kunna släppa en uppdatering av det projektet så att även ni kan se framstegen.

Ordlistan
Annars har jag under det senaste året samlat olika ekonomiska ord och termer och satt samman dem till en egen ordlista och som det är just nu har jag ungefär 162 sidor av ord med definitioner. Detta är faktiskt ett arbete eller projekt som kom från att jag ville erbjuda dem som kom till min hemsida en ekonomisk ordlista och efter att ha samlat på mig runt 100-150 ord så blev jag fast. Att det kan vara roligt att skriva definitioner av ord och termer? Vem hade kunnat gissa det.

Just nu vet jag inte vad jag ska göra med denna lista men tanken är mest troligen att jag kommer ``erbjuda´´ den gratis till alla som besöker hemsidan. En annan tanke är även att försöka få den i inbunden form men det får vi se hur det blir med det. Som ett smakprov får ni ett urval från bokstaven F av mig nedan.

Annars tackar jag för mig denna gång,

//RJE


Faktablad
Faktablad med basfakta om fonden som ska erbjudas konsument inför köp av fondandelar. Se även KIID. Dessa faktablad ska innehålla väsentlig information om fonden, exempel på detta kan vara mål och strategi för att nå dessa mål. Fondbolag eller fondens förvaltare ska dessutom årligen eller varje halvår erbjuda en rapport om fondens utveckling och ändringar. Dessa faktablad kan även kallas prospekt eller simplified prospectus.

Faktura
En räkning från en säljare till en köpare som innehåller uppgifter om levererade varor eller tjänster, priset på dessa, den summa som köparen ska betala, betalningsvillkor, angivet datum för betalning och andra uppgifter.

Fakturering
Ett utfärdande och avsändande av faktura från en säljare till en köpare.

Fastighet
Ett bestämt markområde med eller utan befintliga byggnader och övriga anläggningar.

Fast växelkurs
Ett system där kursen för en specifik valuta är knuten till en annan. Ett exempel kan vara att många valutor har en gång i tiden varit knuten till guld eller den amerikanska dollarn. Kort betyder detta att värdet på en krona alltid hade ett specifikt värde sett till en dollar oavsett utveckling i ekonomin.

Fattigdomsstrecket
Världsbankens definition på fattigdom är en individ som lever på mindre än 1 dollar om dagen.

FED
Federal Reserv. Den amerikanska centralbanken.

Federal Funds Rate
Är en ränta som FED bestämmer och avser den korta räntan amerikanska banker lånar pengar av varandra till.

Fientligt bud

När någon lägger ett bud på samtliga aktier i ett bolag utan att förankra det med ägarna och ledningen i bolaget.

Fill and kill

Ordervillkor som innebär att mäklaren kommer att köpa eller sälja det önskade värdepappret till den kurs som du angett så länge det är möjligt. Efter det kommer ordern att makuleras.

Fill or kill
Instruktioner eller ordervillkor som innebär att mäklaren ska köpa eller sälja hela den specificerade ordern, eller inte göra affär alls. Det innebär att om du vill köpa 1000 aktier men det går bara att få tag på 999 aktier så kommer inte ordern att utföras.

Finanser
Ekonomi i största allmänhet. Används för att förklara något brett, som t.ex. har ett företag eller ett land en stark ekonomi. ABB har en stark finans eller regeringen har svaga finanser.

Finansinspektionen

Statlig myndighet vars uppgift är att övervaka bankernas, fondkommissionärernas, fondbörsens, kreditmarknadsbolagens och försäkringsbolagens verksamhet.

FOMC
Är en amerikansk kommité (Federal Open Market Committee) och består av 12 medlemmar. Sju av dessa är från the Board of Governors hos FED och fem av cheferna från de tolv regionala Reserve Banks. FOMC bestämmer styrräntor som den viktiga Federal Funds Rate, den generella penningpolitiken, avgör vilken tillväxt i penningmängden som ska tillåtas och kan ingripa på valutamarknaderna.

FondandelDen som sparar i en fond köper andelar i fondens tillgångar och blir därmed delägare till alla de värdepapper som fonden äger. Alla som äger en fond äger minst en fondandel. Vad din fondandel är värd beräknas via (NAV) och den beräknas normalt varje börsdag. När du sätter in pengar divideras ditt belopp med den aktuella andelskursen och beroende på belopp/kurs så får du andelar efter detta. Detta innebär att du ibland kan äga en fraktion av en andel i en fond.

Fondavgift
Se förvaltningsavgift.

Fondbolag
Ett fondbolag är ett aktiebolag som av Finansinspektionen har tillstånd att driva en eller flera värdepappersfonder. Ett fondbolags huvudsakliga uppgift är att förvalta förmögenheten i en fond men kan även bedriva annan verksamhet vid sidan av sin förvaltning.

Fondbyte
Byte av en värdepappersfond till en annan inom samma fondbolag. Ibland finns det även en avgift för detta byte och den kallas bytesavgift. Vissa fondbolag erbjuder dock ett antal fria byten varje år till sina kunder. Det kan dock hos vissa fondbolag fortfarande finnas en säljavgift som tas ut om kunden säljer av sin fondandel inom 30 dagar från inköp. Hos fonder utomlands kan det även finnas en skillnad mellan fondens köp- och säljkurs som då fungerar som en dold avgift.

Fondbörs
Ett ställe eller handelsplats som är ämnad för organiserad handel av köp och försäljning av värdepapper. Tex. OMX eller Nasdaq i USA.

Fondemission

Ökning av aktiekapital och antal aktier utan att förändra företagets kapital. Innebär vanligtvis att bolaget tar en del av bolagets vinst och ger ut det i from av nya aktier som ett alternativ till utdelning. Kan även innebära att man ökar värdet på redan befintliga aktier.

Fondförmögenhet

Det samlade värdet på alla värdepapper beräknat på senaste betalkurs varje börsdag, samt likvida medel och fordringar minus skulder. För mindre likvida tillgångar beräknas dessa normalt i slutet av månaden eller i slutet av kvartalet. Förmögenheten anges vanligtvis i miljoner och i den valuta som fonden är noterad i. Normalt är fonder med större förmögenheter mer stabila då instutioner väljer dem framför mindre fonder där deras in- och utflöden kan få påverkan på fonden.


Fondförsäkring (Försäkringsfond)
Ett långsiktigt försäkringssparande med placering i fonder. Fondförsäkring kallas även unit linked och kommer från Storbritannien och syftar på att försäkringen är kopplad till andelar. I Sverige finns dessa i former av både pensionsförsäkringar och kapitalförsäkringar där pengarna placeras i försäkringsfonder. Spararen kan utan skattekonsekvenser flytta sina pengar mellan de olika fonder som finns i försäkringsbolagets sortiment. När du startar ett försäkringssparande måste du alltid teckna någon form av försäkring även om denna del i själva försäkringen kan göras minimal och mer påminna om ett rent sparande.

Fondförvaltare
Den eller de som är anställda att sköta och ansvara för förvaltningen av en eller flera fonder.
Vanligtvis är det förvaltaren som tar det slutgiltiga bestlutet om en fond ska göra en investering eller sälja av en redan gjord investering. Dock har fondförvaltare både regler satta av fondbolaget att följa och bestämda lagar att beakta innan de gör en ändring i en fond.

Fond i fond (Fondandelsfond)
Fond som har som strategi att investera i andra fonder. Dessa fonder kan rikta in sig på en viss typ av fonder, t.ex industrifonder och sedan köpa andelar i samtliga. En fördel med dessa fonder är att de får en väldigt bred investering. Kritiken eller nackdelen med dessa fonder är vanligtvis att avgiften blir väldigt hög då du som sparare betalar för fond i fondens avgift plus de underliggande fondernas avgifter. En annan risk är att olika fonder kan ha samma innehav och att du därför ``får´´ dubbelt av samma.

Fondindex
Ett fondindex visar den genomsnittliga avkastningen för fonder med liknande placeringsinriktning.

FondkommissionärEn bank eller särskilt fondkommissionsbolag som med tillstånd av Finansinspektionen sysslar med mäkleri av finansiella instrument. Får i eget namn handla med värdepapper för kunders räkning.

Fondtorg, Fondmäklare och internetmäklare
Ett fondtorg är en handelsplats där en bank eller fondmäklare erbjuder köp av fonder som förvaltas av olika fondbolag. Under stor del av 1900-talet erbjöd många banker och fondmäklare bara köp av sina egna fonder men detta har ändrats drastiskt under slutet av 1900- och början av 2000-talet. Idag är de två främsta internetmäklarna Avanza och Nordnet som har störst utbud men även storbanker erbjuder egna fondtorg. Det negativa med handel via fondtorg är att informationen oftast är begränsad eller sammanfattad för de olika fonderna och att hanteringen av köp- säljordrar är långsammare än vid handel direkt via fondbolaget. Hantering av externa fonder via storbanker kan till exempel ta dagar medan inbördes transaktioner görs omedelbart.

Fluktuera
Variera. Är ett ord som oftast används för att beskriva en variation i pris på en vara eller tillgång.

Frihandel
Handel utan tullar och andra hinder.

Frihandelsområde
Två eller fler länder som avskaffat sina tullar gentemot varandra. NAFTA och ASEAN är två exempel på frihandelsområden.

Frimärksaktier
Avser aktier som inte kostar mer än ett frimärke. I Sverige räknar vi aktier som kostar 5-10 kronor som frimärkesaktier. I USA gäller detta aktier som kostar under 5 dollar.

Fundamental aktieanalys
Att med hjälp av vinstprognoser, nyckeltal, framtidsutsikter osv. bedöma hur företagets aktiekurs ska utvecklas i framtiden. Man kan säga att allt som har med bolagets finansiella information har med fundamental att göra. Brukar förkortas FA.

Fusion
En sammanslagning av två eller flera företag.

Fåmansbolag
Är ett aktiebolag där fyra eller färre delägare äger aktier som motsvarar mer än hälften av rösterna i företaget. Personer som är närstående, far- och morföräldrar, föräldrar, make, barn och barns make, syskon, syskons make och barn räknas som en person.

Företagsobligationer
Obligationer som ges ut av företag i utbyte mot ett lån av kapital. Mot detta lån betalar bolagen en fast ränta till långivaren fram till förfallodagen då det nominella beloppet återbetalas. Normalt ger företagsobligationer långivare en högre ränta då bolag löper en större risk att gå i konkurs jämfört med en stat. Utländska fonder som äger en stor andel företagsobligationer brukar marknadsföras som ``High Yield´´ fonder. Obligationer som ges ut av företag som riskerar konkurs brukar även kallas ``junk bonds´´ och utlovar vanligtvis väldigt hög ränta. Nackdelen med dessa obligationer är dock att risken för en konkurs eller förlust av delar av det satsade kapitalet är relativt stor.

FörfallodagDen dag då ett lån eller en faktura senast ska betalas. För obligationer avser detta den dag då det nominella beloppet ska återbetalas till ägaren och för optioner anger detta den dag då optionen går till lösen (slutdagen).

Förklaringsvärde(R2)
Förklaringsvärdet R2 eller R-kvadrat används i portföljteorin för att mäta hur mycket av en investerings svängningar i dess avkastning som kan förklaras av marknadens svängningar. Ett lågt R2 värde skulle därför kunna indikera att en fond och dess svängningar inte är påverkat av dessa index. Ett högt R2 värde skulle å andra sidan indikera att fonden följer dess index (marknad) väldigt nära. Ett högre R2 värde indikerar även ett säkrare beta- och alfavärde. R2 eller R-kvadrat mäts mellan värdena 0-100 där 0 är lägst och 100 är högst. Dessa värden räknas i procent och om en fond har ett värde om 10 så kan 10% av fondens rörelse förklaras av dess index.

Förmögenhet

Skillnaden mellan tillgångar och skulder. Det finns dock andra medel att räkna förmögenhet på förutom ekonomiska tillgångar.

Förmögenhetsvärde
Det värde som fastställs av skattemyndigheten för till exempel en viss aktie. Detta blir bland annat ett underlag för förmögenhetsskatten.

Förpliktelser
Skyldigheter och åtaganden som man måste fullgöra.

Förseningsavgift
En fast avgift som tas ut vid försening av en betalning. Avgiften måste varit med i avtalet för att den skall gälla.

Förskott
Ett belopp som betalas innan en vara eller tjänst levereras.

Förtidslösa lån
Innebär att man löser ett lån innan dess bindningstid gått ut.

Förvaltarregistrerad
När fondkommissionären är registrerad som ägare i ett företags aktiebok istället för aktieägaren. Detta innebär att du som aktieägare inte har samma rättigheter som en vanlig ägare men du får fortfarande ta del av den möjliga avkastningen.

Förvaltning
Är ett brett begrepp som allmänt används för att beskriva ett ansvar att kontinuerligt övervaka och försöka maximera avkastningen hos investeringar inom ett förutbestämt område. Som privatperson kan du förvalta ditt eget sparande genom att köpa och sälja aktier eller andra värdepapper. För fondförvaltning anser detta att en juridisk enhet (företag) som med godkännande av myndigheter får skapa, marknadsföra och förvalta privatpersoners kapital i egna fonder. De som i dessa företag hanterar förvaltningen kallas förvaltare.

Förvaltningsavgift
En avgift som ett fondbolag tar ur fonden för att kunna bekosta förvaltning, administration, förvaring, information och distribution. Denna avgift tas vanligtvis ut löpande under årets alla dagar men kan även ske kvartalvis. Dessa avgifter kan vara rörliga, fasta eller resultatbaserade och fondbolagen kan själva bestämma vilken typ av avgift de vill ta ut.

FörvaltningsbolagEtt bolag vars verksamhet är att äga och förvalta fast eller lös egendom tex fastigheter eller värdepapper. Påminner mycket om ett investmentföretag men med undantaget att investeringarna inte är lika diversifierat och att antalet delägare är färre. Har dessutom inte samma skatteregler som ett investmentföretag.

Förvaringsinstitut
Är det institut, vanligtvis en bank där en fond förvarar de tillgångar som fonden äger och som ser till att utgivning och inlösen av fondandelar sker i enlighet med gällande lagar och fondens placeringsbestämmelser. Alla svenska värdepappersfonder skall ha en bank eller ett annat kreditinstitut som förvaringsinstitut som ibland även kallas depåbank.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar