söndag 31 december 2017

En sammanfattning av 2017

Storm på Jupiter fångad av NASA


År 2017 eller tuppens år börjar närma sig sitt slut med stormsteg och vad passar inte då bättre än att göra en sammanfattning. Jag kommer att detta år dela upp inlägget i två delar varav den första delen är en sammanfattning av nyheter/händelser och den andra delen är mer om mig. Men låt oss sätta igång med några punkter som jag vill lyfta fram lite extra.

Vad hände under 2017?


1. Renonord
Skrev om detta bolag under sammanfattningen för 2016 och även 2017 var ett tufft år för bolaget. Under våren och sommaren ökade missnöjet på Renonord och tillslut gick sopbilschaufförerna ut i strejk vilket slutade i en konkurs. Det finns inte så mycket information att leta fram sedan den 19 september via media eller deras hemsida men vad jag förstår är det moderbolaget i Norge som ansökte om konkurs och att den svenska delen fortfarande är operationell. Jag skulle kunna tänka mig att den svenska delen kommer att leva kvar även 2018 men det är svårt att veta då moderbolaget fortfarande är under konkursförhandlingar vilket betyder att det inte släpps några konkreta nyheter från varken moderbolaget eller det svenska dotterbolaget.

2. Trumps Amerika

När det stod klart att Trump blev president i USA hade jag blandade känslor. Orolig för framtiden och vår värld men även glad för en framtid med en volatil börs. Jag beskrev Trump likt en nypa frisk fläkt och på ett sätt har han varit det och på ett annat sätt har han inte varit det. Han har gjort många förändringar och trots alla skandaler och stormar som har kretsat runt vita huset så sitter han kvar. Vilket leder till frågan, är Trump smartare än vi tror? Han är ju uppenbart tillräckligt kapabel till att balansera på kanten och frågan jag ställer mig är om människor i USA ändå inte stödjer hans val även om de inte vågar visa det öppet. Ekonomin går bra, börsen är stark, investeringar görs, reformer som varit omöjliga genomförs och om det skulle gå fel? Skyll på Trump. Han kanske är ``rätt´´ men fel person på rätt plats i rätt tid. Ett år med Trump känns i alla fall som åtta med Obama. På gott och ont.

3. HQ-härvan får sitt slut
Ett intresse för mig har varit att följa rättegångarna mot Mats Qviberg och CO vilka som satt i ledningen i HQ-bank och HQ när bolaget/en fullständigt kollapsade 2010 och nu äntligen 2017 fick vi ett svar. Hade ledningen begått något fel och kunde bland annat Qviberg finnas skyldiga för det? Svaret blev nej. Tyvärr är inte dålig moral, bristfälliga kalkyler, tydliga övervärderingar och mörkning av detta faktum olagligt. Vilket inte är förvånande med tanke på hur ``hårt´´ finansiella institut har behandlats sedan finanskrisen, vilket de orsakade. Att använda dåliga modeller är nämligen inte olagligt och när sparare förlorar pengar så har de ansvariga inte något ansvar. Det är nog detta människor bör ta med sig från denna historia. Nu tycker jag att vi gör en film om detta och lägger det bakom oss.

4. Allra

Fondbolaget som blåste svenska pensionssparare på pensionen. Känns som att det har kommit lite nya nyheter under hela året och det är tråkigt att läsa om detta bolag och de som har blivit drabbade. Varje gång det dyker upp en ny artikel angående Allra så handlar det uteslutande om pengar som inte går att finna eller hur de har flyttats ut ur fonden och då till tveksamma placeringar eller konton. Det är dock trevligt att som för omväxlingens skull se personer inom ett bolag och dess ledning få skit kastat efter sig. Min uppfattning är att personer likt Qviberg (HQ) och Ernstberger (Allra) ska vara personligt ansvarig för de fel vilka de bolag som de styr gör. Något positivt från denna historia är väl dock att PPM just nu tittar över vilka fonder som ska få finnas med i PPM-systemet och vilka krav som ställs på dem.

5. Bitcoin

Vilket år virtuella valutor har haft och de som köpte en Bitcoin eller tillverkade dem för några år sedan kan säkert skratta sig lyckliga till banken. Det vill säga om de lyckas sälja dem och omsätta dem till ``riktiga´´ pengar. För ungefär ett år sedan kunde man köpa Bitcoin för under 1000 dollar och som högst i år handlades valutan för strax under 20 000 dollar via CoinDesk Bitcoin Price Index (BPI). Just nu står Bitcoin i cirka 13 000 dollar och ser ut att i alla fall för tillfället ha tappat lite vind. Under året har det likt 2016 funnits diskussioner om Bitcoin och andra liknande valutor och om hur dessa har eller inte har ett värde, att människor som investerat i dem kommer förlora alla sina pengar och att ``proffsen´´ är allmänt kritiska mot valutorna. Bitcoin har bland annat jämförts med Tulpan manian 1637. Den stora händelsen enligt mig är dock att under 2017 så har de gamla ``religiösa´´ användarna av Bitcoin byts ut mot investerare och vanliga privatpersoner. Det är detta som enligt mig har lyft Bitcoin till en helt ny nivå och möjligtvis skapat en bubbla. Dock är det intressant hur människor (ekonomer) ser på Bitcoin som en bubbla vilket har ett bestämt antal coins, likt guld. Men som inte ser FIAT-valutan som en bubbla, trots att det ständigt trycks nya sedlar. Priset kan självklart diskuteras men Bitcoin likt guld kommer bara finnas i en bestämd mängd. Det går inte att tillverka mer, vilket egentligen bör betyda att Bitcoin är bättre att kontrollera, värdera och försäkra än FIAT. Tänkte inte gå in mer på det men en sak är i alla fall säker virtuella valutor är här för att stanna.

6. Catalonia vs Spain
Hur man inte ska hantera en önskan om större frihet? Se inte längre än hur Rajoy har hanterat krisen i Spanien. Eller jag skulle inte kalla det en kris utan en fråga om två olika viljor. Jag är för ett fritt Katalonien och anser att detta inte är en fråga som människor runt om i världen ska vara med och bestämma i utan detta är Kataloniens val. Katalonien har dock under en lång tid haft en rad olika rättigheter och skyldigheter mot Spanien och har mer eller mindre fungerat som en autonom region. Katalonien har bland annat ett eget språk, egen kultur och en egen historia. Under århundranden har Katalonien även stridit mot Spanien i olika krig och har nästan ständigt jobbat mot självständighet eller bort från Spanien. Under 1900-talet var Katalonien som närmast självständighet innan Franco klev in i bilden under 1930–1940 och det dröjde fram till 1977–1980 innan Katalonien återigen fick visst självstyre. 2017 röstade Katalonien för självständighet efter det att Spanien ignorerat krav på mer frihet och självstyre. Den omröstning som genomfördes förklarades dock olaglig och besvarades med polisbrutalitet, avsättning av parlamentet, gripande av politiker, indragen autonomitet och tillslut ett nyval. Detta nyval blev dock ändå från Rajoys/spansk synpunkt en förlust då separatistpartierna i Katalonien vann valet. Det kommer bli intressant att följa utvecklingen i Spanien 2018.

7. Räntan stannar kvar

Om det var en parodi förut så är räntan nu en fullfjädrad Robert Gustafsson komedi med extramaterial. Vi pratar om högkonjunktur och hur stark ekonomin är trots att räntan är negativ. Något står inte rätt till när människor vänjer sig med att räntan är och kommer att vara så här låg under en längre framtid. För om vi ska vara ärliga mer varandra, hade vi verkligen haft en högkonjunktur om räntan legat på 3%? Vi kan diskutera omständigheter och att världen nu är annorlunda än vad den var för några år sedan men det känns som att människor hellre ser det positiva som är framför dem än att oroa sig för de långsiktiga konsekvenserna. Om vi inte kan höja räntan då ekonomin är så stark och stabil som vi påstår att den är nu, är det inte då något som är fel med den bilden?

8. Bomarknaden

Äntligen blev det lite stopp i bostadsmarknaden och jag ser detta som ett sunt tecken. Du kanske ser på det från en annan synpunkt men då är nog risken att du äger en bostad. Jag ser inget problem med att FI äntligen tog tag i denna fråga och höjde amorteringskravet. För jag amorterar hellre mer på en bostad vilket innebär att jag faktiskt betalar för mitt boende än att låta priserna öka med ytterligare 40% på tre år. Så argumentet mot en höjd amortering är egentligen ett dumt argument. Visserligen drabbar det unga och dem med ansträngd ekonomi men det gör även ett pris som ständigt ökar med 10–15% per år, dvs om du inte äger ett boende. Amortera mer på ett hus för 1 miljon eller amortera mindre för ett hus för 1,2 miljoner? Kanske inser människor nu att betala 100 000 tusen kronor för en kvadrat mitt i Stockholm inte är värt sitt pris om du kan pendla 20 minuter och betala hälften. Kanske kommer människor för första gången i sitt liv bry sig om att göra en kalkyl på sitt boende. Ska priserna ned? Det kan diskuteras men jag kan inte köpa att de ska upp ytterligare.

9. HM och Ericsson
Älskar du svenska gamla klenoder? Då har du nog haft ett ganska tråkigt år med ingen avkastning. HM började året med en toppnotering på runt 253–255 och har sedan dess jobbat sig nedåt och handlas idag till under 170 kronor. Ericsson har faktiskt inte gett dig en negativ avkastning trots att bolaget i omgångar har gått ut med minskad vinst, nedskrivningar och dåliga ursäkter. Det som dock håller Ericsson vid liv är förhoppningen om 5G och de investeringar som det ska ge. Vi får väl se hur det blir med det, 4G skulle bli nästa stora grej och kan inte direkt säga att det blev en så stor hit i kassan. Ericsson har gett +-0 i avkastning. Inför 2018 är jag varken sugen på att köpa HM eller Ericsson.

10. Året då internet slog marknaden
Det har länge hängt i luften och 2017 blev nog året då den fysiska handeln fick se sig besegrad av internet på riktigt. Det är dock överdrivet att säga att fysisk handel är död men då man kallar internet och webbhandel som den stora butiksdöden så är det inte heller så långt ifrån sanningen. Tydligast har denna trend varit i USA även om vissa fysiska kedjor i slutet av 2017 lyckades prestera bättre än de redan lågt satta förväntningarna. Om du i framtiden köper aktier i vad som kallas brick and mortar (fysiska butiker) bör du göra det för att de ger ett bra värde och en stabil avkastning och inte för deras tillväxt. Om du vill få tillväxt, köp Amazon, Alibaba eller någon annan konkurrent som sysslar med handel via webben.

11. Uppdelningen av SCA
År 2017 kom då äntligen uppdelningen av SCA. Något som har diskuterats ungefär lika länge som frågan om vem som sköt Olof Palme. Personligen tycker jag det är tråkigt och jag bryr mig inte om argument som att lyfta fram dolda värden, det är inte en bra anledning för att dela upp SCA. Om du hade svårt att räkna alla träd i skogen innan denna uppdelning, inte tusan blev det enklare nu. En uppdelning av SCA kanske på kort sikt är kanske bra för plånboken men på lång sikt fruktar jag att det leder till att SCA/Essity som förut var Sveriges största skogsägare kommer att styckas upp ytterligare. Jag tror Essity kommer att köpas upp och flyttas utanför Sveriges gränser och att det som idag är SCA kommer köpas upp eller slås ihop med något annat nordiskt bolag. Jag själv hoppade faktiskt Essity och köpte istället SCA efter uppdelningen då jag såg mer värde i skogsdelen. En analys som jag hoppas fler gjorde då SCA har slagit Essity på börsen sedan dess. Ett litet långfinger till dem som tyckte blöjor och tamponger var sexigt men inte såg värdet på skogen?

Andra händelser
Fri wifi i Europa, höjd avgift på sparande, Nordea lämnar Sverige, Paradisläckan, förbud mot diesel, Equifax, Hans Rosling lämnade oss, Disney köper FOX, Bröderna Paul tar över Youtube, Geely köper Volvo AB, Roger More dör, Amazon köper Wholefoods, terror på Drottninggatan, Robert Mugabe avgår, Metoo, skandal runt Pewdiepie, Gösta Ekman dör, Janne "Loffe" Carlsson dör, EA hamnar i blåsväder, Chester Bennington dör, Bråvalla ställer in framtida festivaler efter övergrepp, terror i USA/EU, Michael Nyqvists dör, Anna Kinberg Batra avgick, folkmord och förföljelse i Burma, Finland 100 år, FI jagar bloggare och sparare med höga bötesbelopp, Borg gick på fest, Space x och Tesla bryter ny mark, Apple erkänner att de påverkar hastigheten i sina produkter, Macron till makten, ``Rocket man´´ testar sina koreanska raketer, Harvey och Irma härjar i väst, Sverige har över 10 miljoner invånare, solförmörkelsen, Östersund i Europa, artikel 50 startar Brexit, svälten i världen på väg mot nya nivåer, en cyberattack genomförs mot cirka 150 länder, Einstein´s teori om gravitationsvågor bekräftas, Irakiska kurdistan röstar för självständighet, Ryssland stängs ute från OS, beteendeekonomen Richard H. Thaler vinner Riksbankens pris, Nintendo Switch erövrar världen, Star Trek är tillbaka, Kim Wall mister livet på Peter Madsens ubåt, Aktiestinsen gick ur tiden, Sverige vinner mot Italien, Svenska damerna i Handboll imponerar efter ett fiasko, Bolt slutar, Kung Henrik vinner guld, Johan Gustafsson fri, IT-skandalen, kvinnor får köra bil i Saudiarabien, branden i Kensington, fel film vinner en Oscar, Zlatan vinner inte guldbollen och FCC river upp “nätneutraliteten” i USA.

Mitt 2017
Året har varit,, händelserikt. Det är nog enklast att förklara året så. Jag började året i Göteborg, flyttade hem till Ramvik och sedan ned till Kristianstad för lite skola. Jag gick på museum, jag köpte whisky och jag såg på handboll. Jag hann även börja träna lite handboll under december. Jag gav mig ut på en resa genom Höga kusten och jag gav upp denna resa. Jag har försökt att njuta av dem små sakerna under året och gjort mindre utflykter för mig själv då jag har haft tid.

Förutom detta har jag försökt att blogga så mycket som jag har kunnat och har i år skrivit 41 inlägg vilket kan jämföras med 27 för 2016. Jag känner mig även relativt nöjd med mina framsteg som ``skribent´´ och om inte annat syns det i antalet läsare som har gått upp med cirka 35–40% per inlägg. Mitt bästa inlägg i år slog även mitt tidigare rekord för flest visningar med 41,5% (2016) vilket var oerhört spännande att se. Innan detta inlägg läggs upp så var oktober min klart bästa månad någonsin vilket jämfört med min första månad (2015) är en ökning med 381% visningar. Är väldigt roligt att ni uppskattar bloggen och jag hoppas ni finns kvar även under 2018.

Utöver detta så har 2017 varit ett väldigt personligt år och med det menar jag ett år med mycket känslor. Jag har ibland pratat om ämnet känslor och hur jobbigt eller krävande detta är för mig och under året har det funnits väldigt många olika perioder. Både på gott och ont men mestadels ont. Enklast att förklara min känsla är nog följande citat: Howard, we're not like everyone else. Too many acute angles. Too many eccentricities. We have to be very careful not to let people in or they'll make us into freaks. Katharine Hepburn till Howard Hughes i The Aviator.

Jag tänkte inte gå in mer på detta just nu men förhoppningen är att 2018 blir bättre.

Årets citat:
Vad fan får jag för pengarna?
Leif Östling, ordförande i Svenskt Näringsliv

Med det får jag tacka för mig och önska er ett Gott Nytt år.
//RJE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar