fredag 3 november 2017

Mikrotransaktioner och Loot boxes





I dagens inlägg kommer jag att skriva om mikrotransaktioner och den utveckling som dessa har bidragit till under de senaste åren inom spelvärlden. Jag kommer även skriva om hur regleringar av denna betalningstyp ser ut och även komma in på frågan om inte Loot boxes är en kasinoverksamhet

Vad är mikrotransaktioner?
Detta är vad Wikipedia säger om mikrotransaktioner.

``Mikrotransaktioner eller mikrobetalningar är ett system för att ta betalt för spel som på senare år har blivit populärt. Systemet används bland annat i spelen Team Fortress 2, Battlefield Heroes, Battlefield Play4Free, Entropia Universe samt The Lord of the Rings Online. Mikrotransaktioner innebär att spelaren betalar en mindre peng för att till exempel köpa nya kläder eller nya vapen till sin spelfigur. Spel som använder sig av mikrotransaktioner kallas ibland för Freemium spel, vilket är en kombination av de engelska orden Free och Premium.

Något som även dykt upp är spel som tidigare varit vanliga köpespel har omvandlats till gratisspel med mikrotransaktioner.´´


Detta är en ganska snäll och ofarlig syn på mikrotransaktioner och om detta var en form som var implementerad i alla spel så skulle jag nog inte skriva detta inlägg. En annan syn på mikrotransaktioner är det faktum att dessa erbjuder spelare en möjlighet att köpa sig fri från vissa moment, hoppa över svåra nivåer eller dra andra fördelar av spelet som en annan spelare inte kan dra fördel av om de inte betalar för det.

Under de senaste två åren är trenden den att spel som kostar 600 kronor och uppåt erbjuder dessa mikrotransaktioner för att ``underlätta´´ eller erbjuda en mer komplett upplevelse av spelet. Detta till den grad att vissa spel kan anses som pay-to-win. Dvs om du kan betala för det så spelar det ingen roll om du är bra eller inte, det som i slutet påverkar din upplevelse och hur bra du är på spelet är djupet på din plånbok. Bolag väljer dessutom att plocka ut vissa delar och placera dem bakom ``pay walls´´ vilket gör att materialet finns där men går bara att använda mot betalning.

Den mobilaplattformen
För er som har spelat ett mobilspel eller kanske spelat ett spel via Facebook som Farmvile eller liknande har säkert upptäckt att det går att köpa ``valuta´´, diamanter, gems eller någon annan form av pengar i spelet som underlättar eller skyndar på en process inom spelet. Det kan vara förkortade byggtider, bättre verktyg eller ``snyggare´´ ofta skimrande föremål. För att köpa dessa så måste du vanligtvis betala eller köpa spelets valuta och detta innebär vanligtvis att du får välja om du vill köpa dessa för belopp som varierar mellan 20-1000 kronor. Om du köper mer brukar du dessutom få en bonus eller rabatt.

Detta är idag något som nästan alla mobilspel erbjuder och vanligtvis är dessa spel gratis eller nästintill gratis. Dessa köp brukar även främst handla om att man skyndar på ett bygge eller en process i spelet och ger inte någon nämnvärd fördel. Det finns såklart spel som befinner sig i gråzonen eller har totalt ignorerat denna gräns och sätter allt bakom en vägg ```pay wall´´. Överlag kan jag inte säga att jag stör mig på den förstnämnda typen av fördel och om en person som är mindre tålmodig är beredd att betala för att skynda på eller korta ned tiden för en viss del i spelet utan att det påverkar eller ger dem en fördel, då finns det ingen anledning för mig att klaga. Du som spelare har då själv möjligheten att själv välja vilken upplevelse av spelet du vill ha utan att grunden för spelet förändras.

Trippel AAA med mikrotransaktioner

Under 2016 men framförallt 2017 har spel som klassas som trippel AAA eller kortfattat de spel som anses vara gjorda av en stor spelstudio med mycket pengar bakom dem börjat med mikrotransaktioner och Loot boxes (Kommer prata om Loot boxes senare). Detta är vanligtvis spel som har den senaste grafiken, de senaste spellösningarna, kostar några 100 miljoner att tillverka och spelas av en stor grupp av människor. De kostar även normalt runt 600 kronor att köpa.

600 kronor är för många personer en hel del pengar att spendera på ett spel men av någon anledning verkar inte detta räcka för dem som tillverkar spelen utan nu kan du som spelare även likt ett mobilspel erbjudas mikrotransaktioner. Dessa gör det möjligt för dig som spelare att köpa vapen, minska svårighetsgraden eller hoppa över vissa moment av spelen. Detta om du är villig att betala för det. Det betyder att du trots att du har betalat 600 kronor för själva spelet inte kommer att kunna ta del av hela spelet om du inte är beredd att fortsätta att betala bolaget som skapade spelet för detta. Viktigt här är att jag inte ser DLC´s eller kostnad för extra material som mikrotransaktioner utan för detta finns det ett annat helvete för.

Bolag har dessutom börjat att addera marknadsplatser ``affärer´´ i sina spel där du kan köpa vapen eller föremål direkt i realtid och använda dem på sekunden. Ibland är dessutom denna affär det första som du som spelare möter när du startar upp spelet eller så dyker det upp ett fönster med ``erbjudanden´´ om någon form av kampanj av föremål som du kan köpa. Sedan kan vissa spel ha små rutor medvetet placerade på olika ställen i spelet eller menyn som ständigt påminner dig om att du kan köpa eller besöka ``affären´´ för att ta del av ett erbjudande. Jag personligen har även spelat ett spel som ``marknadsförde´´ vad andra spelare lyckades få i sina köp och lådor på min meny. Ett väldigt vidrigt knep enligt mig.

Under oktober fick även ett känt spelbolag Activision ett patent godkänt som tillåter dem att genom någon form av formel para ihop spelare online med varandra i multiplayer för att påverka spelare att köpa vapen eller föremål som andra spelare har. På detta sätt kan bolaget placera spelare som spenderar mycket pengar i spelet med dem som spenderar lite eller inga pengar i spelet och sedan medvetet påverka spelaren att köpa ``fördelar´´ eller uppgraderingar för att komma ikapp eller göra spelplanen mer jämn/ojämn. En sak som sticker ut i patentet är att om du blir dödad i spelet så kan du i ``dödsmenyn´´ se vilka vapen eller föremål som den andra spelaren har och köpa dem direkt. Dvs bolaget vill utnyttja din frustration och försöka sälja saker till dig när du är som mest sårbar. Bolaget anger dock att de just nu inte har implementerat detta i något spel, men att det finns bolag idag som gör det aktivt

http://www.rollingstone.com/glixel/news/how-activision-uses-matchmaking-tricks-to-sell-in-game-items-w509288

Valarna- Whales


Detta är en vidrig benämning som under iallafall det senaste året har blivit något som används inom spelbranschen på spelare som spenderar stora summor på köp i ett spel. Detta är spelare som spenderar tusen och åter tusentals kronor på mikrotransaktioner i spel. Ett nyligen känt exempel är en person som erkände att den hade spenderat 20 000 pund på mikrotransaktioner under de senaste fem åren. Det är alltså cirka 200 000 kronor på ett spel som är gratis att spela. Det finns även exempel på spelare som har lagt över en miljon kronor på mikrotransaktioner. Angående namnet val så kommer det från inte oväntat från Las Vegas.

http://www.eurogamer.net/articles/2017-10-20-interview-with-the-whaleDet som är skrämmande med detta är att det påminner mycket om hur spelbolag ser på vissa spelare eller spelmissbrukare som spelar på online kasinon eller betting. Det är dessa spelare som ibland mår psykiskt dåligt eller har svårt att kontrollera sina köpbegär. Som nyligen visades på kalla fakta så är det väldigt ofta att spelare som förlorar väldigt stora pengar eller spelar mycket som fångas upp av företagen. Inte för att hjälpa dem att minska eller kontrollera sitt spelande utan för att ``mjölka´´ dem och underlätta det för dem att fortsätta spela. Det är dessa individer som många gånger ger bolagen de största eller iallafall merparten av alla intäkter. Skillnaden är dock att bolag som sysslar med någon form av spel eller betting måste följa gällande lagar. Spel som erbjuder mikrotransaktioner är dock inte omfattade eller påverkade av dessa lagar då Loot boxes eller annan form av randomiserade belöningar inte anses vara ``spel´´ eller kasinoverksamhet.


Loot boxes

Jag nämnde nyss Loot boxes och detta är kort sammanfattat lådor som går att samla på sig i vissa spel som en sorts belöning för att klara av en uppgift eller uppdrag i spelet. När man får en sådan låda eller har samlat på sig tillräckligt med ``pengar´´ som finns i spelet så kan man öppna dessa för att förhoppningsvis få ett föremål, pengar eller resurser som kan underlätta eller påverka hur bra du är i spelet. I många spel där du använder vapen så kan dessa lådor innehålla olika vapen, utrustning eller unika föremål som ger dig en förmågor eller fördelar jämfört med andra spelare.

Många spel erbjuder dock spelare möjligheten att köpa dessa lådor eller nycklar till lådor som du har samlat på dig mot en kostnad av riktiga pengar (mikrotransaktioner). Dessa lådor eller nycklar kan även i sig kosta olika mycket beroende på hur sällsynta de är eller vad de har möjlighet att ge dig. Det är nämligen inte alltid bestämt vad du får i varje låda utan likt en enarmad bandit så måste du öppna lådan varav den sedan i någon form av ekvation bestämmer vad du ska få från lådan. Dessa lådor eller föremål som finns i lådorna kan sedan ibland ange för spelaren vilken procentuell möjlighet du har att lyckas få ett specifikt föremål och lite annan information som dess värde, hur sällsynt den är och fördelarna med just det föremålet. Det finns dock inget lagligt krav på spelbolag att ange den procentuella möjligheten till att få ett specifikt föremål.

Dessa lådor kan sedan även likt speciella erbjudanden finns under en begränsad period eller under en period erbjuda speciella föremål som inte annars går att få tag på förutom att öppna ett antal lådor och hoppas att förhoppningsvis en av lådorna innehåller det som du önskar. Detta kan vara halloween lådor med specifika vapen eller mönster som är inspirerade av just halloween. Under denna period kan det dessutom finnas erbjudanden som innebär att samtliga lådor kostar 10-15% mindre eller att om du köper ett specifikt antal lådor så får du ett utvalt föremål som du är garanterad att få direkt eller i en låda.

Vad politiker och beslutsfattare gör

I Sverige har denna debatt eller saknaden av debatt varit ganska intressant. Det som dock är intressantare är att länder som t.ex. England har tittat på detta problem ``spelmissbruk´´ i form av mikrotransaktioner och Loot boxes och kommit fram till att detta inte är spel (kasinoverksamhet) på grund av att det inte finns något verkligt värde i de föremål som du får från Loot boxes. Ett annat argument som samma enhet lade fram är det faktum att du i de flesta spel alltid får något från lådorna, vilket då inte kan ses som ``gambling´´. De säger alltså att om du skulle gå till ett kasino och varje gång du satsar pengar och förlorar men får en kexchoklad som plåster på såren så är detta lagligt sätt inte kasinoverksamhet. Du får ju trots allt något i utbyte. Att dessutom påstå att föremål i ett spel inte har ett värde visar nog mer om deras kunskap om spel eller rättare sagt deras okunskap om just spel. Detta argument kan ställas mot att det finns idag sidor som agerar som spelsidor, vilket tillåter dig att ``satsa´´ dina vapen och föremål mot en möjlighet att få något bättre eller förlora dem.

Exempel på en sida:

https://www.upgradecsgo.com
/cube
https://www.csgolive.com/home

Hur dessa sidor säljs in eller marknadsförs av personer:


https://www.youtube.com/watch?v=8oXyFOvSTr8https://www.youtube.com/watch?v=ZFCIdUV4OpE

Det finns även sidor som låter dig sälja dina föremål eller byta dem mot något annat som verkliga pengar eller andra föremål. Inom vissa spel kan du dessutom byta föremål direkt med en spelare och även om du inte kan betala en spelare i själva spelet med verkliga pengar för denna transaktion finns det inget som hindrar dig från att faktiskt betala personen utanför via swish, via bankgiro eller kontant. I vissa spel finns det även inbyggda marknadsplatser som anger vilket värde de har i ``riktiga´´ pengar och ibland kan du köpa dem direkt från denna marknadsplats. Viktigt att poängtera här är att det finns lagar angående försäljning av föremål inom spel riktade mot konsumenten men inte mot spelbolagen. Du får inte sälja föremål i spelen mot riktiga pengar men du får köpa dem. Men tillbaka till ämnet. Det finns alltså till skillnad mot vad beslutsfattarna säger ett värde på föremålen som är högst verkligt och som går att omsättas i riktiga pengar. Dessa plattformar eller spelsidor är dessutom inte prövade eller lagförda och kan mer eller mindre bedriva samma verksamhet som ett vanligt spelbolag utan att behöva rätta sig efter gällande lagar då dessa inte är utformade för spel och dess innehåll.

Det som gör det ytterligare intressant är att trots att detta är en bransch som har exploderat under de senaste åren så omfattas eller diskuteras ämnet nästan överhuvudtaget inte med övrig form av spelande. Det finns lagar och regler som rör spelmissbruk, åldersgränser och reklam angående kasinoverksamhet men detta har inte implementerats inom ett område som till stor del består av individer under åldern av 35 år. Barn och ungdomar kan idag spendera eller spela bort sina pengar i spel utan att detta anses som ett beroende eller missbruk. Detta på grund av att lagen inte omfattar virtuella föremål eller produkter.

De som faktiskt har höjt sina röster i denna fråga är spelarna som spelar spelen och anser att bolagen sysslar med en tveksam verksamhet. Det är alltså inte dem som ska skydda oss som har uppmärksammat problemet utan det är de som dagligen är i kontakt med mikrotransaktioner och Loot boxes som vill uppmärksamma människor på att detta är ett växande problem. Vanligtvis rör dock inte klagomålen att denna form av verksamhet skapar missbruk eller beroende utan att spelarna känner sig utnyttjade av bolagen, att de måste fortsätta att betala för något de redan köpt. Vilket i sig är ett problem. Om det hade rört sig om nytt material eller DLC´s hade det varit en sak. Men detta är ett sätt för bolag att få in mer pengar för saker eller föremål som redan finns i spelet men som är inlåst bakom en betalvägg.

Sammanfattning
Kortfattat kan du idag spendera 200 000 kronor på mikrotransaktioner och Loot boxes utan att detta anses som ett spelmissbruk eller någon form av beroende. Spelbolag får dessutom marknadsföra denna verksamhet hur de själva anser att det passar bäst inom spelet utan att det omfattas av några lagar eller regler. Detta är något som bolag utnyttjar på global nivå och det finns idag inget som skyddar ungdomar eller utsatta människor från att bli utnyttjade. Bolag kan dessutom idag sälja spel med löften om ett visst innehåll och sedan avsiktligt placera en del av innehållet bakom betalväggar utan att detta anses som falsk marknadsföring eller utnyttjande av konsumenten. Spel får även aktivt och konsekvent manipulera och påverka spelare hur de själva anser det passar och det finns egentligen inget som stoppar dem från att bedriva och utsätta sina spelare för tveksamma metoder. En av anledningarna till detta är att de lagar och regler som idag styr spel och verksamhet som i någon form bedriver av kasinoverksamhet inte är anpassade för den nya verkligheten.

Jag hoppas det var nyttig läsning och att ni med detta får ni ha en go helg,

//RJE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar