lördag 18 november 2017

Innan du köper en dieselbil


Så vad blev egentligen konsekvensen av Dieselgate skandalen? Hur kommer det påverka vilken bil man bör köpa i framtiden och är dieselbilen på väg att dö ut?


En anledning till att jag skriver detta inlägg är för att under det senaste året och sedan avslöjandet av fusket med ``smutsiga´´ motorer har det funnits en trend av politiska initiativ för att begränsa eller helt stoppa användningen av bilar med dieselmotorer. Detta har främst rört användningen av dem i större städer där det finns gränsvärden som på grund av bland annat dieselmotorer passeras. Att notera är att problemet med de höga värdena av farliga partiklar inte nödvändigtvis kommer försvinna helt bara för att dieselbilar försvinner från gatorna men det är ett stort steg i rätt riktning om man kan få bort dieselmotorn.

Räddaren som blev mardrömmen
En stor del varför diesel överhuvudtaget är ett alternativ idag till bensin är det faktum att
när man från början värmde upp råolja för att få fram bensin och gas så steg de lättare ämnena till toppen av tanken. I botten blev de tyngre partiklarna kvar (diesel och olja), såsom olja vilket används till uppvärmning eller smörjning. Diesel var därför från början en biprodukt från framställningen av bland annat bensin. När priserna steg på bensin blev diesel vilket var en ``ny´´ uppfinning ett alternativ som var billigare, produkten fanns där men ingen använde den.

I EU har dieselmotorn varit ett bra alternativ till bensin eftersom den släpper ut mindre koldioxid vilket för många ansågs som en räddning i kampen mot utsläppen av växthusgaser. I länder som USA har man dock varit mer negativt inställda till diesel eftersom dieselmotorer släpper ut mycke kväveoxid vilket orsakar astma. Det får möjligtvis inte samma effekt på växthuset men istället så blir människor och deras hälsa lidande. Historien i USA angående detta är ganska mörk och under 1900-talet så kunde många dödsfall i industristäder kopplas samman till just kväveoxid då städer på vissa håll kunde hamna under stora moln av giftig luft.

När väl Dieselgate skandalen drabbade Volkswagen och andra biltillverkare av dieselmotorer så visade det sig att bilarna släppte ut mer kväveoxid än vad som var tillåtet. I USA blev detta en väldigt stor skandal då regleringarna där är mycket mer stränga än dem i EU och det faktum att dieselmotorer även innan dess var en öm punkt med tanke på landets historia med kvävedioxid.

Det grundläggande problemet med dieselbilar
Även om dieselmotorer minskar utsläppen av växthusgaser jämfört med bensinbilar så släpper de ut en väldigt stor mängd kväveoxid vilket en bensinbil inte gör. Enligt en beräkning leder denna mängd av kväveoxid som dieselbilar släpper ut till att cirka 75 000 människor i Europa dör i förtid. Förutom detta så drabbas människor i större städer av astma och andra andningssvårigheter.

Det bidrar även till att större städer inte klarar av att nå de gränsvärden som är ställda på dem angående utsläpp och föroreningar. I Sverige gäller detta bland annat stora delar av Stockholm och delar av Göteborg.

Dieselgate i kort

I kort handlade skandalen om att koncernen och tillverkaren Volkswagen fuskade med att sänka utsläppen i sina motorer genom att manipulera mjukvaran i deras bilar. Under tester gjorde denna mjukvara att bilen/motorn stängde av eller minskade effekten av motorn vilket gjorde att utsläppen såg ut att hamna under de krav som ställdes på dem. Men när bilen sedan användes till vanlig körning så slogs denna mjukvara av och utsläppen i de nya testerna som genomfördes steg till astronomiska höjder. I vissa tester var värdena ett flertal gånger större än vad som hade angivits.

Skandalen i sig hade kunnat undvikas om Volkswagen hade kostat på sina bilar med dieselmotorer en bättre lösning som fanns tillgänglig men i jakt på högre vinster så valde man en billigare lösning som i slutändan blev vad det ser ut som just nu döden för dieselmotorn.

Vad innebär detta för mig som vill köpa eller äger en dieselbil idag?
På grund av redan fattade regleringar och kommande regleringar så kommer mest troligen dieselbilen och dieselmotorn vara historia innan vi når 2050. Fordon med dieselmotorer kommer att förbjudas i de större städerna och produktionen av dem kommer att minska framöver och tillslut helt stoppas till förmån för bensin och el.

Men redan nu och de kommande åren så kommer många städer förbjuda äldre bilar och bland annat Stockholm kommer att förbjuda bilar som har klassen Euro 5 och delvis förbjuda bilar med Euro 6. Detta är alltså bilar som är äldre än 2014. Bilar som är nyare än så och har tekniken Adblue kommer just nu att tillåtas. Dessa bilar kommer dock att bli dyrare då tekniken bakom Adblue är dyr, i alla fall för tillfället.

Effekten för dig som äger en eller funderar på att köpa en bil med dieselmotor kommer dock upptäcka att andrahandsmarknaden av dieselbilar kommer att sjunka de kommande åren. Detta främst till bakgrunden att du inte kan använda dem i större städer och att de avdrag som man får göra på dem kommer mest troligen minska eller helt försvinna. Om du dock bor på landet så kommer en äldre dieselbil fortfarande vara ett alternativ i framtiden men med den nackdelen att du inte kan åka in till en stad om du skulle vilja det. Priset och nackdelarna kommer att avskräcka de flesta människor att vilja köpa en äldre bil med dieselmotor även om de skulle leva upp till gällande krav då kunskap om vad som gäller kommer att minska. Intresset som helhet kommer att minska och detta kommer dra ned värdet på samtliga dieselbilar.

Sammanfattat
Innan du köper en bil med dieselmotor så bör du tänka på följande:

1. Andrahandsvärdet på dem kommer att sjunka kraftigt, främst på äldre bilar som inte har Adblue.
2. De avdrag som man idag får göra kommer minska eller helt försvinna.
3. Det kommer att bli förbjudet att använda dieselbilar i vissa städer.
4. Dieselmotorer kommer sakta men säkert slussas ut och tillslut helt försvinna.

Med det får ni ha en go lördag,

//RJE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar