söndag 1 oktober 2017

Peckas Naturodlingar delårsrapport 2017



Så här kommer det ytterligare en uppdatering av de Höga Kusten baserade bolagen och denna gång är det Peckas Naturodlingar som har rapporterat. Det är dessutom den första rapporten som bolaget ger ut som ett noterat bolag och frågan är hur ser utvecklingen egentligen ut? Jag kommer även göra en uppdatering i slutet av denna text om vad som har hänt sedan jag började skriva texten.

Kort om Peckas Naturodlingar
Peckas är ett bolag som odlar tomater och fisk i ett slutet kretslopp, dvs det sker ingen nedskräpning. Bolaget har god erfarenhet av denna typ av odling och kunskapen som de besitter är av yttersta klass och ovärderlig. Dock så har bolaget aldrig genomfört någon större industriell odling och deras satsning är just nu den första av sin typ i Europa.

Delårsrapporten
Kort sammanfattat så finns det främst två punkter som jag anser att man bör lägga vikt på vid denna rapport och det är följande:

1. Bygget av den första anläggningen på 4000 kvm i Härnösand går enligt tidsplan.
2. Kassaflödet under perioden var -5 411 852 kr. Soliditeten var 89%. Likviditeten var 10 104 624 kr. Rörelseresultatet -1 738 875 kr. Resultat per aktie -0,79 kr.

Resterande information är självklart av vikt men det som just nu gäller är att främst bli klar med den första anläggningen och att få igång odlingen där så att bolaget får in lite löpande intäkter sedan gäller det att hålla kostnaderna nere så mycket som möjligt. Jag är dock ganska övertygad om att bolaget kommer att behöva göra en till nyemission under 2018 innan nästa bygge kan påbörjas och denna gång i en storlek som ligger på runt 100-miljoner. Detta för att säkra fortsatt expandering och möjliggöra utveckling av konceptet. Anledningen till att jag sätter beloppet till 100 miljoner kronor är främst att det kommer behövas en hel kapital för att bygga en anläggning av fullstor storlek (10-20 gånger större) och att det är bättre att ta in mer än vad man behöver om man ska göra en ny runda. 100 miljoner är även en fin rund siffra, även om själv behovet kanske ligger närmare 50-60 miljoner. Jag vet dock inte hur bolaget ser på utsikten av att finansiera en del eller hela summan via lån och låter detta vara osagt.

Förutom detta så har vi fortsatt ingen information om försäljning eller intäkter att gå på då verksamheten fortfarande inte har gått online. Bolaget står kvar vid att den första försäljningen av tomater bör ske 2017 och att första försäljningen av fisk bör ske under början av 2018. Att observera är att detta är estimat som är framtagna av bolaget självt och det är osäkert hur de ser på risken för möjliga förseningar och oväntade händelser. Som en försiktighetsprincip så anser jag att man bör väga in en försening om cirka 3-4 månader om det skulle uppstå någon oväntad komplikation. Om detta skulle ske så bör första försäljningen av tomater ske under början av 2018 och försäljning av fisk ske under mitten/slutet av 2018.

I övrigt så har bolaget den 8 juni förvärvat en visnings- och utvecklingsanläggnings fastighet som är belägen vid Kattastrand i Härnösand av Regnbågens Fisk KB/Per-Erik Nygård. Köpesumman landade på 550 000 kr. Bolaget hade vid periodens slut fyra anställda för expansion, utveckling, finansiering och projektering. Utbildning för deltidsarbetare sker just nu för arbete i/med växthuset och dess odlingar. Det pågår även annan rekrytering av personal som personal inom informationsgivning och PR.


Utveckling av kurs
Då perioden från emissionen fram till nu är den första handelsperioden som vi har noterat för denna aktie så kan vi sammanfatta perioden enligt följande. Efter det att aktien tecknades för 25 kronor så har det varit en relativt god affär att äga aktier i Peckas Naturodlingar. Vid noteringen så handlades aktien under första handelsdagen för 24,3 kronor, vilket var en marginell nedgång.

Efter detta har handeln varit relativt volatil med en topp på 27,8 kronor, en botten på 23 kronor och ytterligare en topp på 30 kronor. Senaste stängningen var nu åter på noteringskurs 25,8 kronor (09-28). Jag anser inte att den senaste spiken på 30 är vikt då det enbart var ett avslut på denna kurs.

Uppdatering:
Då jag började att skriva denna text i slutet/början av augusti, september så har det kommit ut lite information som jag kommer försöka att sammanfatta lite kort för att ge en liten uppdatering.

19 september- Peckas testar och kontrollerar så att de konstgjorda biobäddarna fungerar. Cirka 1500m av biobädd kontrolleras och bolaget har inte rapporterat att några större problem har uppstått.

Aktiedagarna 25-27 september- Peckas har under september varit i både Göteborg och i Malmö för delta på Aktiespararnas aktiedagar.

29 September- Under fredagskvällen så testade Peckas deras belysning i växthuset vilket kunde uppmärksammas av befolkningen i och runt Härnösand.



Det som är bra med detta test är att det verkar ha gått bra och arbetet fortsätter som planerat och att vi ännu inte har sett några förseningar i bygget eller utvecklingen av anläggningen. Det som dock gör mig lite orolig är det faktum att trots att detta är en relativt liten anläggning är det faktum att mängden ljus som strålar ut är ``massor´´. Hur kommer det då vara i en anläggning som är 10-20 gånger större och hur påverkar detta omgivning runt omkring växthuset. Hur påverkar detta placeringen av ett växthus, hur påverkar detta naturen och hur kan man fånga upp denna energi som slösas ?.

29 september- Förutom testet av belysningen så meddelade Peckas tidigare under dagen att de inleder en IR-satsning med Laika Consulting för att öka och förbättra kommunikationen och dess investerarrelationer. VD Hugo Wikström anger även att detta låter honom att fokusera mer på den löpande verksamheten.

Sammanfattning
Det är roligt att se att allt verkar gå bra för Peckas och deras byggnation av deras första anläggning. Detta i sig är en liten bedrift då många bolag idag verkar ha väldigt svårt att följa sina tidsplaner. Det som dock är den centrala frågan idag är fortsatt expansion och finansiering av denna. Peckas själva har angett att detta ska påbörjas eller prospekteras under 2018 och med tanke på att vi börjar närma oss slutet på 2017 så bör information om detta snart vara aktuellt. Jag kan förstå att fokuset just nu ligger på att avsluta det första bygget men vi måste börja se framåt redan nu. Vilket jag är säker på att bolaget redan gör även om de inte pratar om det öppet.

Resultatet var negativt som väntat då bolaget inte har några intäkter men det är skönt att veta att bolaget inte blöder pengar -1 738 875 kronor. Annars är det dock inte så mycket mer att säga om den första rapporten som bolaget släpper som ett noterat bolag.

Disclaimer
Som av tradition så lämnar jag en disclaimer här i slutet av mitt inlägg. Jag är ingen har ingen utbildning vad det gäller analysering eller ekonomisk rådgivning. Detta ska inte ses som en köp eller sälj rekommendation utan enbart ett inlägg där jag utvecklar personliga idéer och skriver om något som jag finner intressant. Jag är inte betald eller på något sätt kompenserad för att skriva om bolag. Detta är och ska enbart ses som mina personliga tankar.

Jag skrev i föregående inlägg att jag inte ägde några aktier i Peckas eller har ägt några och detta är fortfarande ett faktum. Jag inväntar nu liksom då att bygget av den första anläggningen ska bli klart innan jag tittar på en möjlig investering.

Med det så får ni ha det bra

//RJE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar