tisdag 3 oktober 2017

Investerar-SM 2017


Så då var det äntligen dags, Investerar-SM är tillbaka och självklart deltar jag även i år.
I år kommer jag dock jämfört med föregående år sikta in mig på att enbart handla med ett fåtal olika instrument och detta är av den enkla anledningen av att jag vill fokusera mig på en typ av instrument/tillgångar som jag skulle överväga att handla med och har även handlat med ett fåtal gånger. Men låt oss prata om mål och så klart om själva tävlingen i helhet.

Så vad är Investerar-SM?
Investerar-SM är en tävling som anordnas av NGM (Nordic Growth Market) en av Sveriges två auktoriserade börser med tillstånd från Finansinspektionen. Tävlingen går ut på att du ``skapar´´ ett fiktivt konto hos NGM där du får 100 tusen kronor som du kan använda för att investera i de olika instrument som NGM erbjuder via sin börs. Dessa 100 tusen ska du under perioden mellan den 2-13 oktober försöka öka så mycket som möjligt och när tävlingen avslutas på eftermiddagen den 13 oktober så kommer den med störst avkastning(vinst) på sitt konto att vinna.

Hur går handeln till?

Det du gör är att du loggar in på den officiella sidan http://www.investerar-sm.com/ och därigenom skapar ett konto. Efter detta så är det relativt enkelt att navigera via sidan och du kommer snart upptäcka att du har 100 tusen kronor i din portfölj under fliken som heter Min portfölj som du kan investera med.

Längre ned på denna sida så kommer du finna ett avsnitt som heter Börshandlade produkter, där kan du sortera enligt följande:

Marknad
Tillgång
Vilken marknadstro
Vilken typ av värdepapper
Eller via namn om du kan namnet på ett specifikt instrument.

Handeln är öppen under börsens öppettider, 09.00-17.25 och de värdepapper som du köper till portföljen speglar de faktiska kurserna men med den fördel att du använder fiktiva pengar. Det innebär alltså ingen risk för dig om du skulle förlora några pengar även om du egentligen hade gjort detta om du investerat själv.

Vad är det för värdepapper?

Liksom föregående år så handlar det om olika instrument och dessa är Bull & Bear-certifikat, Inlinecertifikat (ny), Mini future, Mini futures BEST/Unli.turbos,Turbowarranter och vanliga Warranter.

De underliggande undergångarna är Aktier, Index, Räntor, Råvaror, Valutor och MULTIASSET.

Kortfattat är dessa värdepapper ``produkter´´ eller instrument som låter dig att handla en aktie eller tillgång men låter dig dessutom göra detta med en hävstång. Denna hävstång gör så att varje procent vinst eller förlust blir större än vad den egentligen är. Detta är så enkelt som att om du har en hävstång på 2 så blir din vinst eller förlust 2x eller om hävstången är 15 så blir utvecklingen 15x. Detta är instrument som man ska ha stor respekt för men om du är riktigt bra att handla med dem så kan du få en väldigt bra utveckling men med små medel.


Målet för mig detta år
Som nämnt i inledningen så kommer jag att i år att fokusera mer på ett fåtal tillgångar och instrument. Det är tillgångar eller instrument som jag vet att jag kommer att handla med och har handlat med innan. Det jag pratar om då är handel i olja och OMXS30 med Mini future. En hävstångsprodukt som vid första anblick innebär en hög risk då den använder sig av hävstång men då samtliga värdepapper i denna tävling gör det så är inte detta avgörande för mitt val. Det som gör att jag väljer att fokusera på Mini future är att dessa inte har en lösendag och kommer inte likt en option eller warrant att gå till lösen eller förfalla. En fördel som jag inte kan undvika finna lockande då jag själv handlar med instrument från tid till tid. De är dessutom oberoende av den annars vanliga eller förväntade volatiliteten som en vanlig option eller warrant hade varit utsatt för. De har även en stop loss inbyggd vilket gör att jag kan aldrig förlora mer än vad jag har satsat.

Så nu vet vi vilken tillgång jag kommer att handla och vi vet även vilket instrument som jag kommer att använda mig av för att göra detta. Men vad är mitt avkastningsmål för årets tävling? Jag tänkte att i år så ska mitt mål ligga på 30%. Detta är förutom en fin rund siffra en siffra som jag anser bör vara fullt möjlig att uppnå. Med tanke på att tävlingen tillåter mig att använda mig av instrument med hävstång och att jag är relativt säker på min kunskap av att i alla fall ge en utbildad gissning på hur en aktie eller en råvara kommer att röra sig (sjunka eller öka) i värde så bör jag klara det.

Kan man fortfarande anmäla sig och bör man vara med?

Du kan fortfarande anmäla dig och du kan göra detta fram till fredag. På frågan om man bör vara med så säger jag ja, i alla fall om man skulle vilja lära sig mer om dessa instrument. Det är inte många gånger som man får möjligheten att ``leka´´ runt med 100 tusen kronor och testa sina kunskaper och lära sig något nytt utan att själv behöva riskera några egna pengar. Jag anser dock att man bör sätta regler för vad man ska göra eller vad man har för mål så att det blir mer seriöst och verkligt. Risken är annars att du tror att du gör något bra trots att du likväl bara hade kunnat kasta en pil på en tavlan för att se vad som fastnade.

Länk: http://www.investerar-sm.com/

Disclaimer
Jag personligen är inte med i denna tävling för att vinna själva priset, jag är med för att lära mig och testa mina kunskaper om instrument och att handla med dem. Jag är inte heller sponsrad av NGM eller tävlingen att skriva om den.

Med det så får ni ha en bra dag.

//RJE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar