fredag 20 oktober 2017

Box Destilleri delårsrapport 2017



Här kommer det ett till inlägg som blev liggandes ett tag och som jag nu har tagit tag i och skrivit klart. Jag hoppas att det är i alla fall någorlunda läsning.

Så delårsrapporten från Box Whisky för första halvan av 2017 vad har den att bjuda på? För att vara ärlig, inte så mycket. Rapporten är på fyra blad varav två av dem enbart är bilder och resterande två är en sida med ``VD har ordet´´ och den andra är en sida med finansiell information. Det finns självklart inga krav på ett bolag att dela med sig mer information men mer information är alltid roligt. Som tur är dock Box väldigt aktiva på deras Facebook vilket gör att det faktiskt sker löpande uppdateringar om deras verksamhet där.


Kort om Box
Box whisky är ett whiskydestilleri som är beläget vid Ångermanlandsälven. Box är Sveriges nordligaste destilleri med en placering på den 69 breddgraden. Box anger själva att placeringen av destilleriet är en av de fördelar som gör att de kan destillera den perfekta whiskyn. Under början av 2017 vann de även första pris i tävlingen (Whiskey World Whisky Awards) och blev med detta även Sveriges bästa whisky.


Delårsrapporten
Då rapporten var ganska kort så får vi försöka ta det som vi får och lyfta fram det som är viktigast och försöka dra lite egna slutsatser. Jag tänkte börja med att jämföra årets rapport med den från 2016 och där kan vi faktiskt se att bolaget har förbättrat både omsättningen och resultatet för 2017, i alla fall än så länge. För 2016 var omsättningen 12 824 tkr vilket kan jämföras med första halvan av 2017 som låg på 22 943 tkr. Resultatet för 2016 låg på -­2 536 tkr och för första halvåret 2017 låg det på 1 273 tkr.

Detta är en omsättningsökning med cirka 79 procent enbart för första halvan om vi jämför dem sida vid sida. Om denna ökning skulle fortsätta även för andra halvan av 2017 så kan vi förvänta oss en omsättning på minst 63 276 tkr för helåret av 2017. Hur jag kom fram till denna siffra var att jag delade 35 366/ 12 824 (2016) vilket gav ett resultat på 2,758. Om vi då tror att 2017 får samma resultat för andra halvåret som 2016 så bör omsättningen landa på 63 276 tkr för hela året.

Det som är viktigt att förstå här är att försäljningen av whisky är större för andra delen av halvåret än vad den är för första delen av halvåret så att en omsättning på runt 63 000 tkr bör inte vara omöjlig om försäljningen följer säsongsmönstret. Enligt Box själva så har en stor del av årets ökade försäljning kommit främst från deras första ordinarie buteljering ``Dalvé´´men även från en ökad fatförsäljning och ökad besöksverksamhet.

Ombyggnad och satsningar

När jag sist skrev om Box så skrev jag kort om en framtida expansion och i delårsrapporten så finner vi även att detta är nu bekräftat att det kommer att ske under 2018. Det stod dock inget om hur denna satsning ska finansieras och jag är tveksam att deras egna kapital på cirka 27 miljoner kronor kommer att kunna möta det finansiella kravet. Jag har förut skrivit om en möjlig nyemission och jag utesluter fortfarande inte att detta är det mest logiska alternativet då bolaget idag har runt 81 miljoner kronor i lång-kortfristiga skulder. Jag är därför tveksam till att en expansion kan finansieras via ett lån från en bank eller liknande. Jag ser dessutom lån eller en riktad emission mot storägarna eller en ny större ägare som minimal.

Roligt är dessutom att om du följer Box via Facebook eller deras nyhetsbrev så har de nyligen/just nu byggt om en del av deras besökscenter vilket bör öka deras kapacitet att skapa och driva evenemang. Det bidrar även till en förhoppningsvis ökad besöksverksamhet och expandering inom vad man kallar övrig försäljning.

Utveckling av Kursen
Då aktien för Box handlas via Alternativa så innebär detta att aktien inte handlas i lika stor utsträckning som andra aktier som handlas via t.ex. OMX. Därför är det svårt att mäta exakt hur utvecklingen har varit då handeln i Box är begränsad till en gång i månaden. Men vi kan dock konstatera att då jag sist skrev om Box så handlades aktien till 27 kronor. Sedan dess har aktien haft en positiv utveckling och handlas idag till 31 kronor. Vilket är en uppgång med 4 kronor sedan mitt inlägg och en uppgång med 6 kronor under de senaste 12 månaderna. Det är troligt att denna trend fortsätter även framöver.


Sammanfattning
Sedan jag skrev om Box så har de enligt min mening gått från klarhet till klarhet och en intressant punkt som jag vill lyfta in är att Mackmyra som har en omsättning vilket är tre gånger större än Box går med förlust. Så om du skulle fråga mig om vilket svenskt noterat destilleri jag skulle äga, jag skulle välja Box. Att bolaget redan nu trots att de nyligen släppte sin första ordinarie flaska kan lyckas med att redovisa en vinst är dessutom enligt min uppfattning en bedrift. Även där kan vi jämföra Box med Mackmyra som går med förlust vilket har sålt sina flaskor via systembolagets ordinarie sortiment under ett antal år.

Inför framtiden så ser jag positivt på Box expansionsplaner och när utbyggnaden är klar med nya pannor och en ökad volym, likt den som Mackmyra har idag så tror jag att Box kan passera Mackmyra som Sveriges största destilleri. Jag tror dessutom att om man idag inte äger en aktie i Box så bör man överväga detta. För om det blir aktuellt med en nyemission vilket jag är övertygad om så finns det en möjlighet att komma in ``billigt´´ i Box om man även deltar i den emissionen. Generellt brukar emissioner som är expansiva och aggressiva leda till en uppvärdering av befintliga aktier och en fortsatt positiv utveckling för deras kursutveckling.

Kortfattat, de gör någonting bra i Ådalen och det är whisky.

Disclaimer
Som av tradition så lämnar jag en disclaimer här i slutet av mitt inlägg. Jag är ingen analytiker och har ingen utbildning vad det gäller analysering eller ekonomisk rådgivning. Detta ska inte ses som en köp- eller säljrekommendation utan enbart ett inlägg där jag utvecklar personliga idéer och skriver om något som jag finner intressant. Jag är inte betald eller på något sätt kompenserad för att skriva om bolag. Detta är och ska enbart ses som mina personliga tankar.

När jag sist skrev om Box så lade jag fram att jag har ett personligt ekonomiskt intresse i Box då jag äger aktier i Box Destilleri, jag äger även ett eget fat och jag samlar på flaskor släppta av Box. Detta har sedan dess inte ändrats och kommer inte att ändras över en överskådlig framtid.

Med det får ni ha en go fredag så hörs vi,

//RJE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar