onsdag 27 september 2017

Nyinflyttad till Kristianstad

Så dags för ett nytt inlägg till bloggen och denna gång så kommer jag att dela upp inlägget i två delar. Del ett varför det inte har varit några inlägg på ett tag och sedan del två lite kort om min upplevelse av min nya stad.


Varför inga inlägg?
Den korta förklaringen är att jag har inte haft energi till att skriva något, jag har försökt men det har helt enkelt inte funnits något driv i skrivandet. Förutom detta så innebär den första veckan på de flesta högskolor och universitet en hel del festande och detta gör det inte enkelt att sätta ihop något även om säkert något skulle vilja läsa om detta(festandet).

Vad det annars gäller på det personliga planet så har väl flytten i sig varit lite påfrestrande. Det har inte varit så mycket i själva flytten som har varit ansträngande utan det har varit mer saker runt omkring som jag helst hade sluppit tänka på som har varit lite i vägen. Det har gjort situationen lite ansträngd och då har tanken att sätta sig ned och fokusera på att skriva en lite längre text inte varit så inspirerande. Men nu bör jag vara tillbaka på banan igen och det ska förhoppningsvis fortsätta att komma ut fler inlägg framöver i den vanliga takten av en gång i veckan. Det är även möjligt att det kommer dyka upp lite mer inlägg här under en period då det finns lite halvfärdiga inlägg som hamnade i molnet som jag inte vill skrota även om de inte är lika aktuella längre.

Men nog om det tråkiga låt oss prata om Kristianstad och min upplevelse än så länge.


Mitt boende
Så ni kanske är intresserad av mitt boende och för att vara ärlig så är mitt boende väldigt enkelt och ganska litet. Jag hyr en etta i ett studentboende på 19 kvm där jag har egen kyl och frys i rummet och med en egen toalett/dusch. Kök och tvättstuga är delad och får användas av samtliga i huset eller den våning som är köket är uppdelat för. Fördelen med mitt boende är att jag bor nästan på ``skolgården´´ då jag har cirka 200 meter till skolan och detta är något som är perfekt för mig då jag är väldigt trött på morgonen. Vad det gäller affärer så har jag ett ÖOB, ett Apotek och ett COOP cirka 600 meter från mitt boende. Stan eller centrum ligger ungefär 2,5 kilometer från boendet. Vad det gäller träning så ligger ett gym (24/7) cirka 500 meter från mitt boende och det finns en ganska bra slinga för träning direkt bakom mitt boende. Så om man ser till den hela bilden så är det ett ganska bra boende även om jag helst skulle vilja ha lite mer utrymme men det är små potatis i detta fall.

Pris boende: 3169 kronor
Möbler: Omöblerat
El: ingår
Vatten: ingår
Internet: Ingår och är kopplad till stadsnätet
Tv: Ingår, grundutbud från ComHem
Kök: Delat
Tvättstuga: Delat
Kyl/frys: Finns på varje rum
Centrum: 2,5 km
Livsmedel: 600 meter


Insparken
Jag kommer inte dela några bilder på eller från insparken då jag känner att detta inte är information som jag vill dela på grund av deras innehåll och att jag inte heller vet hur andra ställer sig till att dela dessa. Så det får blir en sammanfattning från den veckan med några korta anekdoter. Insparken som helhet måste jag säga var väldigt bra även om jag valde att inte delta på alla delar, det enda jag egentligen tyckte var tråkigt var det faktum att uppslutningen från vissa klasser var dålig. Ett exempel är bland annat från min egen klass som blev en mix av Bank och finans/ Valfritt /Gastronomi och trots detta var vi vid vissa tillfällen inte större än andra enskilda klasser(18-25 pers). För mig som nu för andra gången går vid ett högre lärosäte kan säga att jag har hoppat över insparken en gång och jag har deltagit i den en gång och det bästa är att delta i den. Du kommer få minnen för livet och det finns vanligtvis alltid en nykter fader eller ansvarig som du kan vända dig till om du inte skulle vilja delta i en gren eller vill uppmärksamma att något är fel. Självklart kommer man dricka mycket och det kan fortfarande hända saker men min uppfattning är att i alla fall de utvalda fadrar som vi hade i år var där för att ta hand om den eller de som inte mådde bra eller behövde hjälp.

Annars vad det gällde insparken så var det en rolig vecka, det var diverse lekar (alkohol inkluderad) så som, äta gurka, dricka ägg, Irländsk julafton, dans/spex, fallskärmshoppning, äta kladdkaka, tatueringar, en hel del sång och slutligen en massa alkohol. Fanns det tillfällen det gick över gränsen? Möjligtvis. Tror jag att de flesta hade en otroligt rolig vecka? Absolut, i alla fall om man bortser från den huvudvärk man hade efter en hård dag av tävlingar. Skulle jag göra om det igen? Absolut.

Vad finns i Kristianstad och Skåne?
Nu har jag visserligen nyss flyttat ned till Kristianstad men jag har försökt ge mig ut på lite äventyr och har bland annat besökt Malmö för en dag av Museer, konst och kanske även lite dansk/svensk/skånsk historia. Det jag gillar med framförallt Malmö är att staden främst under sommaren känns mer Europeisk än andra städer i Sverige. Kulturen blandas på ett väldigt bra sätt och när jag var ned till SM-finalerna så var det riktigt trevligt att gå runt i värmen bland alla parker och uteställen som finns i utplacerade i staden. Jag gillade dessutom att en stor del av de äldre byggnaderna finns kvar i centrum och för att inte glömma att kyrkan ger staden en fin inramning. Vad det dock gäller Kristianstad så är min känsla just nu lite blandad, kanske är det för att Kristianstad lever upp mer under sommaren men just nu är det ingen wow upplevelse eller plats som sticker ut.

Det som dock är en bonus med just Kristianstad under höst och vinter är nog Handbollen. För dem som följer handboll eller själv har spelat eller spelar handboll så är det idag välkänt att Skåne är ett landskap med väldigt bra handboll. Ett av de främsta lagen kommer dessutom från just Kristianstad vilket är väldigt roligt då man kan ta sig en liten promenad till arenan för en match om man skulle vara ledig. Jag har inte gått på någon match än denna säsong men planen är att i alla fall gå på ett antal matcher, Champions League matcherna är i alla fall väldigt lockande.

Utöver detta så finns det självklart en hel del event och uteliv som man kan ta del av i Kristianstad och i Skåne men just nu finns det nog ingenting som jag ser framåt emot då jag enbart har tagit del av en del av det utbud som studentfesterna har bidragit med, men det lär säkert dyka upp någonting framöver som man blir sugen på. Om inte annat kanske man tar en tur ned mot kontinenten då man har nära både till Danmark och Tyskland.

Med det så får det nog vara bra för denna gång.
Jag hoppas att ni har en go dag så hörs vi igen,

//RJE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar