söndag 11 juni 2017

Prisad vare gud här kommer skatteåterbäringen


För er som har skött er deklaration och gjort den online som mig så innebär det att du redan nu har fått skatteåterbäring, det vill säga om du har betalat in för mycket till staten. Det är även ett ypperligt tillfälle att titta över sin portfölj då vi har kommit halvvägs in på 2017. Hur ser utvecklingen ut och finns det några ändringar som behövs göras och vad ska jag göra med det extra kapitalet som nu dyker upp på mitt konto.

Vad kan man använda skatteåterbäringen till ?

Nu utgår jag från att man ska få pengar tillbaka och att man inte ska betala in mer till staten så jag tänkte inte ägna någon tid till detta utan jag kommer som nämnt utgår från att man får tillbaka pengar.

Det finns enligt min mening tre alternativ när det kommer till skatteåterbäringen och det är följande:

1. Använd pengarna till att köpa eller förverkliga en dröm som förut inte har varit möjlig. Köp inget vardagligt eller oviktigt utan använd dem till något speciellt. Se det som en tillfällig bonus som inte annars hade funnits där.

2. Köp något viktigt eller något som du har skjutit upp till ett annat tillfälle. Det är detta tillfälle som du har väntat på. Du kanske har skjutit på den där renoveringen av kontoret eller köpet av en ny tv trots att du inte längre kan se om du ser på nyheterna eller den där filmen som du ville se på grund av att bilden är vågig. Du kanske även behöver en ny ugn eller tvättmaskin, varför inte köpa det nu?.

3. Placera pengarna och det är såklart min personliga favorit. Jag försöker alltid se återbäringen som en extra utdelning som helt plötsligt ramlat ned från himmelen. Tekniskt sätt så var det ju inte pengar som jag visste att jag skulle få tillbaka innan jag var klar med min deklaration så varför då använda dem till konsumtion eller onödiga köp? Pengarna existerade ju inte och har inte gjort det heller.

Uppdatering av portföljen och mitt pensionssparande

Jag kommer i denna avdelning dela upp texten lite och en av anledningarna till detta är att min portfölj och mitt pensionssparande är två helt skilda saker och dessa följer inte samma regler eller möjligheter. Detta gör att det är otroligt svårt att jämföra dem lika då det är som att jämföra äpplen med päron. Så låt oss därför sätta igång.

Pensionssparandet

Mitt sparande som jag har genom pensionssystemet har gått väldigt bra och min satsning på Carnegies Sverigefond har betalat av sig i form av en avkastning på 15% för 2017 (än så länge).


Jag kan dock inte ta på mig äran för detta utan realiteten ligger väl i att om du köpt Sverige, USA, Indien, Asien, Olja, Bitcoin eller luft så har det gått plus på börsen. Det är alltså så svårt att misslyckas om du inte har t.ex. råkat köpa Ryssland eller specifika energifonder. Dessa har haft det otroligt tungt under början av 2017.

Allt detta gör att även om jag har nått mitt personliga mål på 15% om året för det här året så känner jag mig inte helt tillfredsställd. Anledningen till detta är att från slutet av 2016 till nu juni 2017 så har det varit otroligt lätt att tjäna pengar. Alla har, med vissa undantag som nämnt ovanför kunnat tjäna pengar på börsen. Om vi bland annat ser till OMXS30 så har det indexet gått upp 9,07 sedan årets start och ligger idag på 1654 vilket kan jämföras med botten för 2016 vilket inträffade i februari som låg på 1286. Vilket visserligen var en nedgång sedan toppen från 2015 som hamnade på 1711. Innan vi är där så är det fortfarande några punkter att hämta åter. Men sammandraget är att om du har ägt någonting på börsen med en hyfsad riskspridning så har din portfölj gått upp. Så till bakgrund av detta så kommer jag att skruva upp målet för 2017 och mitt mål kommer därför att ligga på 25% för helåret.

Min egna portfölj
Vad det gäller min egna portfölj så har jag under våren städat upp den och satsat lite mer mot onoterade och kommande företag som aspirerar mot att komma till börsen. Detta gör att även om portföljen i sig är positiv för året 2017 som helhet så finns det även där mer att önska. Och kanske blir man lite lurad av detta då man många gånger i onoterade bolag inte har någon insikt eller kunskap om hur man ska eller bör värdera en aktie. Ett exempel på detta är bland annat Hernö Gin som i den senaste emissionen gjorde en rejäl uppvärdering på sina aktier från föregående emission. (12,5 till 50 kronor).

Att jag under början av 2017 har investerat i mer onoterade bolag är lite tvärtom vad jag kanske sa i början av året men en av anledningarna till detta har varit att det har funnits en hel del intressanta bolag som har gjort emissioner och noteringar på börsen och det har gjort att mitt fokus har gått till detta. Vilket i sin tur har gjort att mitt fokus har varit mindre till att bygga upp min portfölj. Det blev som en julstädning följt av en vårstädning och det blev lite mer ryckigt än vad jag hade först tänkt mig där bolag som togs in slängdes ut igen.

Så nu till andra halvan av 2017 så kommer jag att återigen försöka att bygga upp portföljen, även om en hel del av mitt kapital idag ännu är inlåsta i onoterade bolag. Jag skulle säga att 40-45 procent av mitt kapital idag ligger i onoterade bolag och 10% ligger på börsen medan resterande ligger bara som reserver och väntar på att få investeras. Dock så kommer detta att ändras här under andra halvan av 2017 då jag vet att några av de bolag som idag är onoterade ska eller har som mål att noteras innan årsskiftet. Detta bör därför frigöra kapital till en mer aktiv förvaltning. Det kommer dessutom att förhoppningsvis hjälpa mig att summera den totala avkastningen för 2017 då jag kan få ett pris på fler av mina innehav som inte är baserade på vad jag eller ledningen anser att bolaget är värt.

För om jag ska värdera alla bolag som är onoterade efter avkastningen som Hernö Gin har gett mig så bör jag landa på cirka 50-100% för 2017. Men detta är såklart bara en lös uppskattning. Jag förväntar mig dock en avkastning på kanske 15-20% för 2017 just nu. Det ska dock nämnas att bolag vid en notering kan få en tuff start och att bolaget därför kan handlas under den nivå som min emissionskurs sattes till. Då kan det plötsligt innebära att jag ligger minus för 2017 och inte plus. Det skulle dock vara förvånande men inte som nämnt omöjligt.



Med det får jag nog ändå tacka för mig idag och knyta ihop säcken för denna gång.
Det skulle dock vara intressant att höra hur ert 2017 än så länge har sett ut och hur ni ser på fortsättningen för andra halvåret?. Har ni under våren lyckats navigera er rätt på den finansiella marknaden eller har ni fastnat i en rysk vinter ? I alla fall jag hoppas att resten av 2017 blir lovande med nya intressanta investeringar och kursutvecklingar.

//RJE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar