fredag 28 april 2017

Miljonbolagen i Höga Kusten del 1 (Box Whisky)

Jag som har intresse av ekonomi och då främst aktier finner det ytterst roligt att framväxten av nya intressanta (noterade) bolag växer i det lilla området runt Höga Kusten. Vi har Box Whisky, Peckas naturodlingar, Xavitech, Absolicon och Hernö Gin(ej noterad). Låt oss skryta om slå oss på bröstet och prata om det.

Värt att notera. Då jag har en hobby att investera och stödja företag i min födelseort så har jag en bias i form av att jag älskar norrland och att jag äger andelar i några av bolagen, har ägt och kommer att äga aktier i dem. Jag äger även ett fat i Box och köper och samlar på produkter från de båda destillerierna.

Box Whisky(Alternativa)
Box Whisky är förutom Sveriges bästa Whisky (Whisky World Whisky Awards 2017). Även världens nordligaste Whiskydestilleri med en placering på den 69 breddgraden. Destilleriet har sedan starten och de första släppen tagit whisky världen med storm och har fått väldigt stor uppmärksamhet hos de svenska och utländska whisky entusiasterna.


Verksamheten ligger belägen Box, i det historiska Ådalen med direkt anslutning till Ångermanlandsälven som rinner förbi nedanför destilleriet. Fördelen som denna placering ger destilleriet förutom en underbar norrländsk natur är det klimat som norra Sverige erbjuder. Att det är en stor skillnad i temperaturen mellan sommar och vinter gör att faten kan svälla och dra ihop sig vilket gör att Whiskyn får en mer unik karaktär och smak. En annan fördel är att älven som rinner nedanför det gamla såg- kraftverket tillhandahåller en otroligt viktig råvara nämligen vatten.

Försäljning
Då destilleriet är ett ungt sådant så har inte riktigt försäljningen tagit fart än och merparten har fram till idag bestått av försäljning av hela fat. Det innebär att du som privatperson eller en grupp kan köpa ett eget fat och låta Box fylla dem med Whisky och efter 3 år så har du möjlighet att tappa din egen whisky. Utöver detta så har Box släppt speciella upplagor som enbart har sålts i ett begränsat antal och detta kommer förhoppningsvis även ske i framtiden(Samlarvärde). Deras första ordinarie upplaga Dalvve  som kommer att finnas med i det sortimentet på systembolaget runt om i landet och möjligtvis även utomlands släpptes så sent som under november 2016. Detta om något kanske visar hur ungt företaget är då det gäller whisky. Det krävs nämligen minst 3 år för att en whisky ska få tekniskt sett kallas whisky. Så detta talar för att de volymer och den försäljning som Box just nu levererar kommer att öka. Det kommer även bidra till en bredare intäktsbas jämfört med vad de har haft innan.

Festivalen
Box erbjuder året om speciella pubkvällar och uppträdanden men årets höjdpunkt är nog ändå Box Whiskyfestival. Jag har personligen varit där 2 år i rad och även en gång genom mitt jobb som turistvärd. Det är en otroligt trevlig upplevelse och om du tycker om whisky så har du hamnat rätt. Här tycker alla om whisky i någon form. Festivalen brukar även gästas av musiker, andra tillverkare, importörer och så klart Hernö Gin. Under festivalen släpper de även varje år en speciell flaska som enbart går att få tag på där på plats.

Köpa aktien?
Box Whisky eller Box Destilleri B som aktien heter går att handla på Alternativa.se.  Kursen idag ligger på 27 kronor aktie och handlas om 200 aktier per handelspost. Första fastställda kursen på alternativa var 22,5 (2011) och handlades som lägst under 2013 med en kurs på 13,5.  Företaget värderas idag till ett P/E på 130 men det ska noteras att använda ett sådant nyckeltal i detta fall är inte det bästa sättet. Resultatet för 2016 var positivt om 387 tusen kronor och var andra gången som företaget gick med vinst och bolaget värderas till 104 miljoner kronor.

Framtiden
Box Destilleri AB är ett ungt företag och är fortfarande i en uppbyggnadsfas. Totalt är 110 miljoner kronor investerat i företaget och det mesta av värdet ligger idag på fat som ännu inte är färdiga för tappning. Det har även kommit signaler om att företaget just nu gör sig redo för att göra ytterligare en stor satsning. Som det ser ut just nu så kommer de  att under 2018 påbörja ett prospekt för en utbyggnad av destilleriet för att i slutändan kunna dubbla deras kapacitet. En nyemission är därför som det ser ut just nu ett måste för att inbringa detta kapital om det inte tillkommer in en större investerare.

Mina tankar

Jag tycker om Box Whisky och det syns på dem som jobbar där att detta är något som de tror på. Jag har under mina besök på destilleriet kunnat prata personligen med bland annat Thomas Larsson och min känsla är att detta är en man som har koll på sin whisky och vad som ska till för att Box ska bli bäst i världen. Än så länge så är det svårt att sätta ett värde på Box Whisky som bolag och aktien är ännu svårare att värdera. Det som gör det svårt att ge bolaget en rättvis värdering  är att vi enbart har Mackmyra i Sverige att jämföra med(Noterat på Stockholm). Det som även gör det svårt att sätta ett värde på bolaget är att just nu ligger större delen av värdet i form av fat som ägs av privatpersoner och att den kommersiella försäljningen är just nu är liten sett till dess potential. Därför är det just nu enklaste sättet att beräkna värdet på bolaget nämligen att räkna mellan tummen och pekfingret. Du gör nog bäst i att räkna alla fat som ligger på lagret och sedan multiplicera det med 10 000. Jag anser dessutom att du inte köper aktien för dess värde utan mer som en option för en möjlighet till avkastning. Det är fatet eller flaskan som du ska köpa främst om du vill få bäst avkastning(njutning).

Jag säger dock inte att man inte kan göra en bra investering om man köper aktien men man måste väga in att inom de kommande 3-5 åren så kommer Box fortsätta att växa och investera för att expandera. Om detta faller väl ut och om det ordinarie sortimentet växer via systembolaget och försäljningen utomlands ökar så kan aktien få en väldigt fin utveckling. Därför anser jag att man bör inte investera hela sitt kapital i denna aktie utan mer se det som en option med möjlighet till en bra utveckling.


Intressanta nyckeltal för Box
Skärmklipp.PNG

Ägarbild (tre största ägarna)
Skärmklipp 2.PNG


Disclaimer Jag vill som vanligt då jag pratar om aktier och företag lämna en disclaimer här i slutet av inlägget. Jag är ingen har ingen utbildning vad det gäller analysering eller ekonomisk rådgivning. Detta ska inte ses som en köp eller sälj rekommendation utan enbart ett inlägg där jag utvecklar personliga idéer och skriver om något som jag finner intressant. Jag är inte betald eller på något sätt kompenserad för att skriva om bolag. Detta är och ska enbart ses som mina personliga tankar.

I detta fall har jag ett ekonomiskt intresse i den form av att jag äger en andel i Box Destilleri och jag äger även ett eget fat tillsammans med några andra släktingar. Jag samlar även på flaskor som är tappade av Box.

Med detta så får ni ha det gott

//RJE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar