torsdag 20 april 2017

Personer med taggar




Jag gillar personer med taggar och helst ska en person vara så taggig som möjlig. Ungefär som en sjöborre, det är en person som jag skulle trivas med. Jag har nog alltid dragit mig mot dem som har varit annorlunda och jag har alltid sett upp till dem som har ansetts för excentriska. Om vi ser till historien så är den ju full med sjöborrar och excentriker.

Personer utan historia
När jag ser på personer så tänker jag på låten Sloppy Second av Watsky och då främst på den del där han sjunger om människor som inte har något ``bagage´´, det vill säga historia.

``Show me someone who says they got no baggage
I'll show you somebody whose got no story
Nothing gory means no glory, but baby please don't bore me´´.

Det är lite så jag ser på det. Och dessvärre är svenskar mästare på att vara människor utan historia och då tror jag inte att de inte har någon  historia alls, utan mer att de inte vågar att sticka ut och visa det. Om du har ett ärr eller ett märke från när du besteg Mount Everest visa det med stolthet.. Varför ska du täcka över det ?

Im a f**King god
Det jag avskyr mest med att vara svensk är nog att man ska vara mellan eller lagom. Av någon anledning så går detta inte att översätta till något ord i engelskan. I engelska så krävs det nästan en hel uppsats för att riktigt förklara vad mellan eller lagom betyder. Min syn på detta är att jag är bäst i världen och jag älskar mig själv. Inte lite utan jag älskar verkligen mig själv och ja jag anser faktiskt att jag är bäst i världen eller i alla fall en av dem där topp 10. Varför skulle jag inte ? Kan du motbevisa att detta inte är sant ?

Det kanske låter lite egoistiskt av mig, men å andra sidan ska man inte tänka på sig själv först och hjälpa sig själv innan man tänker på andra och hjälper dem. Hur ska en missnöjd person hjälpa andra missnöjda att bli gladda ? Eller som i filmen Hector and the search for happiness, hur ska en psykolog hjälpa människor att bli glada om man inte vet vad glädje är. Nej, på den fronten är jag väldigt osvensk och stolt över det.

Det där med att skryta eller att vara stolt över sina bedrifter är enligt min mening samma sak. Självklart kan man sockra in det lite när man pratar med människor som man inte känner men jag förstår inte riktigt det där med att bli sur över det. Kan jag bli avundsjuk eller lite irriterad över en person som berättar om alla sina fantastiska resor runt jorden ? Självklart, men inte över att personen skryter eller pratar om det. Det jag blir irriterad över är att jag, jag skulle vilja göra det. Det är som det jag nämnde ovanför. Det är så typiskt att vara svensk och lagom. Jag ser andra människors ``skryt´´ och historier som en trigger. Rasmus det är fan dags att göra någonting du med. Istället för att bli arg eller sned på personen så borde man istället fråga om man får följa med, fan du kan väl fråga mig nästa gång du ska iväg. Hur svårt kan det vara ?

Att vara intressant för mig
Intressanta människor för mig är inte de som är de galnaste eller de mest extrema personerna. Människor som jag gillar är dem som inte är rädda för att bjuda på sig, stå för vem de är och helst ska de brinna för något. Att de sedan är intresserade av något som jag tycker intressant är självklart en bonus men inte ett måste. Utan människor som lyser upp som en sol så snart de får chansen att pratar om sitt intresse eller sin hobby är människor som är roliga och trevliga att umgås med. Jag lyssnar gärna på vad de har att berätta och det är även en större chans att jag kommer att fortsätta att tycka om dem om de delar med sig av sin historia eller intresse oavsett hur konstigt eller udda det är.

Excentriker
Jag gillar denna grupp av människor och av någon anledning så blir många excentriker framgångsrika eller kända för det de gör. Så vad ska man egentligen lära sig från excentriker ? Kanske att de lever, andas och sover enligt deras egna idéer och ideal. Så mer eller mindre ett av de viktigaste grundelementen i att bli framgångsrik. Jag ser mig även som en liten mini excentriker även om jag inte har riktigt fulländat min ``stil´´ eller typ. Personer som jag tycker om är t.ex. Fredrik Eklund, Elon Musk och Leos version av Howard Hughes. De är färgstarka, framgångsrika och väldigt intressanta. Så om jag fick välja så skulle jag vilja vara en blandning av dem.

Det var nog allt för mig denna gång.
Jag hoppas att ni gillade mitt inlägg för denna gång och ni kan gärna dela med er av era synpunkter om detta ämne. Ni kan även skriva till mig om vilken person eller personer som ni tycker är lite extra intressanta och färgstarka. Annars så får ni ha en fortsatt trevlig dag så hörs vi snart igen.

//RJE


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar