tisdag 11 april 2017

Allra och Falcon Fund


Det har det senaste året handlat en hel del om det svenska PPM-systemet och då främst om två företag och deras produkter nämligen Falcon Fund och Allra. Jag tänkte börja dagens inlägg med att erkänna en sak. Jag hade aldrig hört talas om dem innan de blev centrum för media. Låt oss börja med det.

Vad är Allra och vad är Falcon Fund?
Nej jag är inte ironisk eller dum. Jag är allvarlig, vad är dessa för företag och varför har jag aldrig hört talas om dem förut? Jag anser mig själv ganska insatt i ekonomi och då främst börsen, men jag väljer även aktivt mina egna fonder till PPM. Vilket gör att jag blir lite förvånad. Detta eftersom, varför har jag  aldrig hört talas om dessa företag eller deras produkter. Så då är min fråga, hur kan så många svenskar veta om dem och inte bara det utan hur kan man investerat så mycket i dem?

Vad jag har hört och läst på nyheterna så är de två företagen kända för att vara väldigt aggressiv med sin försäljning och marknadsföring. Detta rimmar dock ganska dåligt med min upplevelse av dem eller rättare sagt brist på den. Jag som ständigt söker efter aktier eller fonder genom Google eller liknande spindelnät har aldrig utsatts för reklam eller telefonsamtal från dessa. Har jag gjort något fel eller har jag haft tur att inte springa på dem? För som nämnt ovanför, om inte tidningarna hade skrivit om dem så hade jag nog aldrig vetat att de existerade. Så hur har alla svenska pensionssparare kommit i kontakt med dem eller lyckats köpa deras fonder?

Jag väljer bort dem med reklam
Företag som dyker upp som förslag eller sponsrad reklam i mitt flöde på Facebook, webbsidor, mail eller till och med ringer mig via telefon kommer att få den kalla handen. Om ett fondbolag måste ringa mig personligen för att sälja in sina produkter till mig så är det en stor varningsflagga. Jag anser att det är bara oseriösa företag eller företag som enbart bryr sig om att sälja som ringer sina kunder. Ingen av dem är företag som jag vill vara kund hos, det är i alla fall klart. Det jag söker är efter företag med produkter som är välkända, har ett gott rykte och en bra historia. Jag skulle inte säga att Falcon Fund och Allra lever upp till något av detta.

Morningstar
När jag vill ta reda på om en fond är värd att köpa så har jag ett väldigt bra verktyg som jag brukar använda mig av och det är Morningstar.se. På denna sida så kan man sortera fonder efter typ av fond, bransch, förvaltare och ``stjärnor´´. Om vi då jämför den fond som jag har Carnegie Sverigefond som har 5 stjärnor, 1,40% i avgift och en avkastning på 45,49% på tre år med en av Allras fonder. Allra Strategi Modig A har en stjärna, 2,29% i avgift och en avkastning på 24,8% på tre år. Så ser vi en ganska tydlig skillnad. Detta är kanske en orättvis jämförelse eftersom de två fonderna inte investerar i samma värdepapper men med en så hög avgift så förstår jag inte varför man skulle vilja köpa en sådan fond. Jag kan erkänna att Carnegies avgift på 1,40% är lite väl saftig den med men det är ett val som jag aktivt har valt och då kan det ändå inte jämföras med Allras otroligt höga avgift på 2,29%.

Ditt ansvar
Detta är någonting som jag ganska ofta återkommer till och som vanligt vill jag nämna det. Det är alltid ditt ansvar och det går inte att skylla på någon annan. Självklart tycker jag det är ruttet att företag som Falcon Fund och Allra får utnyttja och rentav lura pensionssparare men det innebär inte att du kan bortse från det ansvar som du har. Det jag känner är att de flesta som har investerat eller köpt Allras och Falcon Fund fonder är människor som inte gjort sin hemläxa. De har antingen blivit övertalade eller om rentav lurade in i fonderna utan att vetat vad de gett sig in i. Som jag förstod det i alla fall från undersökningen av Falcon Fund så har de på under ett samtal övertalat människor att antingen byta fond eller lämna över tillräckligt med personlig information för att göra det mot deras vilja. Jag undrar hur det hade sett ut om någon hade försökt  sälja på dig ett hus över telefon. Då ska det även tillägas att ett hus inte är lika viktig som hela din pension. Ett hus kanske du kan bo i men det är din pension som du ska leva på när du bor i huset på ålderns höst.

Vad jag anser om PPM
Jag tycker om PPM och jämfört med många andra så kan jag nog anse att dessa skandaler är nog exempel på varför vi behöver PPM. Egentligen så är jag en person som tycker att för mig personligen så skulle jag vilja avskaffa PPM och själv välja mellan både aktier och fonder. Detta skulle dock inte passa alla och risken är nog att fler skulle hamna i fällor eller dåliga investeringar om de fick välja själva. Jag tycker inte heller att urvalet ska bli mindre utan jag tycker det är bra att det finns flera olika alternativ och om ett bolag lever upp till de krav som finns så borde de också få möjligheten att vara med i PPM-systemet. Men finns det inte ändringar som borde göras ? Självklart finns det och här kommer några förslag.

Aktivt val- Om man inte gör ett aktivt val på mer än 3 år så placeras du automatiskt i Såfa eller liknande fonder.
Likvida tillgångar- De fonder som finns i PPM-systemet borde maximalt ha 10% av sina tillgångar i sådant som inte kan avvecklas/säljas inom 6 månader. Det vill säga inte några konstiga investeringar i skumma fastigheter eller företag i länder som ger dålig inyn.
Max avgift- Fonder med avgifter på över 1,50% ska inte kunna vara med i systemet. Detta skulle minska intresset för oseriösa aktörer att försöka köra taskiga säljmetoder. Det blir helt enkelt inte lönsamt att vara oseriös.

Vad ska jag göra om jag äger en fond som är i skiten?
Då det gäller fonder som hamnar i blåsvädret och misstänks för olika tveksamheter angående deras verksamhet och produkter så finns det egentligen bara ett alternativ. Sälj innan alla andra säljer eller innan säljstopp och all annan byråkrati börjar. Vanligtvis då det gäller fonder som kommer tvingas att stänga ned så kommer de att behöva sälja delar eller hela sitt innehav under en kort period och detta innebär som vid en tvångsförsäljning för en butik sämre priser. Detta kommer att drabba dig som innehavare negativt. Så innan du blir inlåst eller sitter sist med nästan värdelösa fonder, sälj. Det är nog det enklaste och det bästa tipset jag kan ge, sälj dem innan det är försent.

Det får vara allt för denna gång
Detta får vara mitt lilla inlägg om vad jag tycker om Allra och PPM-systemet. Det var lite svårt att skriva om detta och mycket av det är på grund av att det finns så mycket information om både Falcon Fund och Allra. Jag valde dock att ta en ganska ytlig spin på det och jag hoppas att det blev bra. Om du har en Allra fond eller har haft en skicka gärna ett meddelande till mig om hur du kom i kontakt med Allra och hur din upplevelse har varit med dem vad det gäller information och hur de har varit som företag. Annars får ni ha det så bra så hörs vi snart igen.

Ha de gött

//RJE


Bonus Morningstar och deras stjärnor

Morningstar Rating är baserad på historiska utvecklingen för fondens andelskurs de senaste tre åren. Fonderna delas in i över 140 kategorier, till exempel ”Svensk aktiefond, små/medelstora bolag”, ”Latinamerika”, ”Räntefond, SEK penningmarknad” och ”Branschfond, Läkemedel”. Inom kategorierna jämförs varje fonds avkastning och risk med alla liknande fonder i Europa. Högsta betyg är 5, och går till de 10 procent bästa fonderna i var och en av kategorierna. Från 31 oktober 2006 görs Rating baserat på resultaten 3, 5 och 10 år bakåt. Total rating är ett vägt snitt av de tre delbetygen. För att en fond ska få Morningstar Rating behöver vi ha information om fondens historiska utveckling minst tre år bakåt, samt information om fondens innehav och inriktning.

Allra- Allra har sammanlagt haft 102 000 sparare och ett värde på 16 miljarder kronor. Sedan det började blåsa runt Allra så har 22 000 sparare tagit ut 3,4 miljarder kronor.

Falcon Fund- Har haft sammanlagt 22 000 sparare och ett värde på 2,4 miljarder kronor. Cirka 1 miljard är fortfarande borta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar