lördag 6 maj 2017

Miljonbolagen i Höga Kusten del 2 (Hernö Gin)

Hernö Gin (Onoterad)
Hernö Gin är inte bara ett bra gin utan kanske även världens bästa gin med utmärkelser som (World’s Best Gin 2017, World Drinks Awards), årets ginproducent (Gin Producer of the Year 2016, IWSC) och världens bästa gin och tonic (Gin & Tonic Trophy 2016, IWSC). Hernö Gin är även under de senaste fyra åren den mest prisbelönta europeiska ginproducenten. En ganska imponerande historik med tanke på att Hernö Gin grundades så sent som 2011.
Verksamheten för Hernö Gin ligger i det lilla samhället Dala utanför Härnösand. Hernö Gin grundades och drivs av Jon Hillgren och tillverkningen sker med ekologiska råvaror och framställs i en traditionell svensk herrgård målad i falurött.
Försäljning
Hernö Gin har haft en väldigt expansiv tillväxt och vad det gäller försäljning under 2016 så ökade försäljningen via Systembolaget med 30%, exporten ökade med 113%, försäljning till grossister och barer ökade med 137% och besökare på mässor och till Dala ökade med 71%. Även intäkterna ökade med 71% under 2016 jämför med 2015.
Hernö Gin säljer jämfört med Box Whiskey ingen volym på fat eller liknande utan samtliga intäkter sker genom försäljning av flaskor via Systembolaget, till konsumenter/grossister och försäljning på mässor. De har även en viss inkomst via sitt lilla besökscentrum som ligger i Dala där människor kan besöka dem på plats eller boka evenemang och provningar. De har även utöver deras ordinarie sortiment på systemet även speciella släpp som riktar sig mot besökare på mässor eller deras aktieägare. De brukar även närvara på Box Whiskeyfestival med en nyhet varje år.


Nyemission och aktien
En av anledningarna varför jag skriver om Hernö Gin eller tar med dem i denna serie är bland annat på grund av att de just nu genomför en aggressiv nyemission om högst 2 miljoner kronor. Du kan mellan perioden den 24 april och den 12 maj därför just nu teckna aktier till kursen 50 kronor per aktie för ett minimum om 100 aktier (5000 kronor).
Handel med aktien är idag inte möjlig då den inte är noterad utan om du måste sälja delar eller hela ditt innehav så måste du själv göra detta eller med hjälp av Hernö Gin finna en köpare. Detta kan innebära svårigheter i den formen av att det kan finnas få köpare och att priset på kan variera. Det innebär att en tvångsförsäljning kan i värsta fall bli till väldigt låga nivåer. Nog om detta.

Framtiden
Hernö Gin är som Box Whiskey ett otroligt ungt destilleri och är just nu under en uppbyggnadsfas. Trots detta så ser framtiden otroligt ljus ut för företaget och om det håller i sig som det har gjort hittills så skulle det inte förvåna mig om Hernö Gin skulle bli nästa svenska stora export inom sprit. Jag ser även den pågående nyemissionen som ett gott tecken, den syftar till att öka expansionen men även kanske främst så erbjuder den fler att ta del av resan. Vi brukar kalla sådana här nyemissioner som aggressiva nyemissioner och kort förklarat innebär detta  att ett företag inte gör en emission för att de måste få in pengar(konkurs) utan för att de vill satsa och få in nya ägare. Det ger alltså en positiv signal.


Mina tankar
Detta kanske är det företag som jag finner mest spännande i min portfölj och då jag deltog i den senaste emissionen så värderades en aktie till 12,5 kronor. Detta var 2015. Det innebär att idag på ungefär 2 år så har värderingen på bolaget stigit med ungefär 4 gånger och värdet ligger idag på 116 896 000 kronor innan nyemissionen. Det är redan nu en otrolig resa som vi ``bara´´ cirka 450 aktieägare har haft.
Hernö Gin har idag trots sin korta historia redan etablerat sig som en av de främsta ginproducenterna i Europa och om Jon kan fortsätta att utnyttja detta positiva momentum så lovar det gott även i framtiden. Under 2016 så destillerade Hernö Gin cirka 30 tusen liter gin eller 60 000 tusen flaskor. Vilket kanske låter imponerande men Hernö Gin har redan idag en möjlighet att höja denna kapacitet till 195 tusen liter gin per år och mycket av detta tack vare den kopparpanna som de använder idag. Det betyder att investeringar för att kunna höja tillverkningen till denna nivå  kommer att vara begränsade till utbyggnad av lokaler för efterproduktion ( buteljering, etikettering, etc.). Det är en väldigt lovande ekvation om de skulle nå dessa nivåer.
Det negativa som jag ändå finner med Hernö Gin är att det just nu är en väldigt stor hype runt märket och det kommer därför vara oerhört viktigt att inom de kommande åren att fortsätta och vårda märket. Gin handlar mycket om image och den trovärdighet som man utstrålar och just nu har Hernö en otroligt bra image men om denna försvinner så kan det bli jobbigt. Det jag inte heller gillar är faktiskt utdelningen. De flesta har nog missat det men Hernö Gin lämnar faktiskt utdelning och under de två senaste åren har denna legat på 25% av vinsten. Detta är inget som jag gillar hos unga företag, utdelning ska komma då företaget har tagit över världen och inte halvvägs. Jag kan även tycka att det är dags för en notering av bolaget inför nästa steg, kanske inte satsa på Stockholmsbörsen utan på Alternativa som Box. Då skulle värdet enligt mig på aktien stiga ytterligare och risken för inlåsning skulle försvinna.


Intressanta nyckeltal för Hernö Gin
Henrnö gin 1.PNG

Ägarbild (tre största ägarna)


Hernö gin 2.PNG

Disclaimer
Jag vill som vanligt då jag pratar om aktier och företag lämna en disclaimer här i slutet av inlägget. Jag är ingen analytiker och jag har ingen utbildning vad det gäller analysering eller ekonomisk rådgivning. Detta ska inte ses som en köp eller sälj rekommendation utan enbart ett inlägg där jag utvecklar personliga idéer och skriver om något som jag finner intressant. Jag är inte betald eller på något sätt kompenserad för att skriva om bolag eller aktier. Detta är och ska enbart ses som mina personliga tankar och uppfattningar.

I detta fall har jag ett ekonomiskt intresse i den form av att jag äger andelar i Hernö Gin. Jag samlar även på flaskor som är tappade av Hernö Gin.

Med detta så får ni ha det gott

//RJE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar