onsdag 16 december 2015

Idag klockan 20:00 ta med chips

Idag är det alltså dagen då Fed kanske, mest troligen kommer höja räntan för första gången på snart 10 år. Det låter ganska otroligt men det är väl ungefär så det har sett ut i ekonomin. Det har gått sakta nedåt även om det trots allt såg bra ut innan finanskrisen och även om det såg bra ut innan problemen med Grekland och även om det har sätt bra ut nu trots fallande råvarupriser och en obefintlig inflation och minimal tillväxt. Det har skett otroligt mycket sedan år 2000 till idag men ändå känns det som att ekonomin har hela tiden legat i diket och när vi väl har letat oss upp så har vi dragits ner igen.

Vi har idag en historiskt låg ränta blandat med låga inflationssiffror, men även smått otroligt låga råvarupriser och idag kommer det nog ske en förändring. Fed kommer nämligen mest troligen höja räntan. USA har gått starkt och även om jag är smått känd nu som en skeptiker så kanske det är dags nu. Läget är perfekt och även om det inte är någon monster höjning så sänder en höjning en signal. Arbeten finns, ekonomin mår bra och konsumtion ökar. Det är dags att börja höja räntan.

Effekterna av en räntehöjning har jag nämnt förut men kommer göra det igen. En höjning i den amerikanska räntan kommer stärka den amerikanska dollarn. Det kan visserligen bli så att dollarn försvagas men denna sannolikhet är nästan obefintlig. Dollarn kommer bli dyrare och detta kommer få sina konsekvenser. Att en stark dollar har sina nackdelar tror jag vi alla förstår men USA är allmänt kända för att vara nöjd med en stark valuta och en del av det kan förklaras med att finns en otroligt stark inhemsk marknad i USA. På detta sätt blir inte USA lika beroende av export som andra länder och nu då USA har lyckats med att försörja sig själv med skifferolja och andra råvaror så är USA mindre beroende av vad som sker i omvärlden.

För resten av världen så kommer det finnas positiva och negativa konsekvenser.
Några av de negativa effekter är att utvecklingsländer med lån i dollar kommer få det tuffare då det blir dyrare för dem att betala lånen men även för att ta nya. Vissa företag kommer få det svårt då valutan blir dyrare fast på andra sidan av myntet så kommer det finnas andra företag som gynnas av en starkare dollar.

Jag tror eller jag är övertygad om att USAs ekonomi skulle klara av en höjning av räntan men det som just nu oroar mig är råvarupriserna. Det är som sagt alltid något som oroar mig men då det gäller råvarupriser så brukar man prata om cykler eller konjunkturer och de företag som jobbar inom råvaruutvinning eller upptagning av dessa brukar vara en bra indikation på vad som kommer framöver. Jag ska dock påminna om att vi är i en historiskt smått lustig situation där allt är lite på snedden. Att oljan sjunker beror inte enbart på att ekonomin går dåligt utan på grund av att kartellen OPEC inte fungerar. Då det gäller metaller så har det funnits några tecken på att det har varit en överproduktion till en marknad som inte vill ha just den metallen just nu och detta har gjort att priser har sjunkit med en kombination kinesisk inbromsning. Det som denna gång kommer att vara intressant är om Guld sjunker i värde då detta är en vanlig företeelse då man höjer räntan. Men när guldet är på den nivå som det faktiskt är på, kan det sjunka då ? I sådana fall känner jag att det är dags att köpa lite Guld.

Idag tror jag på tre möjliga scenarion och det är

1. Fed gör ingen höjning av räntan av tron att den tunga industrin kombinerat med sjunkande råvarupriser kommer dra ner framtida tillväxt och därför låter räntan vara för tillfället. Reaktionen på världens börser leder till stora nedgångar och den negativa spiralen fortsätter med en turbulent marknad under 2016.

2. Fed höjer och marknaden reagerar negativt för att sedan återhämta sig under 2016 med några orosmoln som Kina, England och flyktingkrisen. Men USAs ekonomiska styrka ger en viss stabilitet och det är de amerikanska börserna som kommer gå starkast.

3. Fed höjer och marknaden reagerar med lättnad och världens börser gör ett sista ryck här i slutet av 2015 och gör en makalös uppgång på 10-12 % i december. Annars följer detta alternativ samma scenario som nummer 2 där 2016 blir lite turbulent men mitt i stormen så finns USAs.

Nog om detta dags att göra sig bered för Yellen då hon talar ikväll, om några timmar eller närmare sagt klockan 20:00 eller 8. Det kanske kommer vara ett av de där talen som går till den ekonomiska historian som det var då det vände. Vem vet men jag kommer redan ikväll innan jag går och lägger mig titta igenom alla nyheter som jag kan komma över och sedan kommer jag positionera mig för börsen imorgon.

Ha det gött

// R J E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar