tisdag 29 december 2015

God Jul och gott nytt år




Så då närmar sig ett stökigt 2015 sig sitt slut och ni som inte har börja blicka framåt mot 2016 så är det nog dags. Idag kommer jag försöka göra ett snabbt sammandrag över vad som har skett under 2015 och det kommer vara svårt att välja ett fåtal händelser. Det har ju trots allt funnits något nytt varje vecka, varje månad i ett helt år. I min slarvigt gjorda lista så finns det ingen speciell ordning på betydelse eller påverkan eller ens i händelsens ordning utan jag kör bara på. I nästa inlägg, förhoppningsvis imorgon ska jag försöka göra någon typ av spådom för nästa år, men vi som sysslar med handel på börsen vet att försöka förutspå ekonomin och dess utveckling är dödsdömt. Det går inge vidare och det är bättre att prata i runda 10- tal för att vara på den säkra sidan än att vara helt fel ute. Men jag ska försöka göra mitt bästa och vi får se om jag kommer ha något rätt i slutet av 2016.


Men så vad har skett under 2015?


1. Fingerprint
Att gör en lista utan att nämna Fingerprint är som att prata om Jul utan att nämna tomten. Fingerprint har varit en intressant aktie att följa och frestelsen har många gånger varit att ska jag ta en stek, men det känns som att ingen har riktigt veta vad Fingerprint är och därför har jag hållit mig borta. Nu vet vi dock lite bättre och det är bara att gratulera alla nya miljonärer, tyvärr är inte jag en av dem. Frågan är om Fingerprint kommer lyckas att leva upp till förväntningarna under 2016.


2. Terrorismen
Är nog den punkt som gör ondast att nämna men vi kan inte förneka det. Det påverkar människor, ekonomin, politiken och de värderingar vi har. Det som skedde i Paris om ni ursäktar min cyniska syn på det så var det nog på väg oavsett vad och därför inte en total överraskning. Detta gör det inte mindre hemskt för det men det var nog väntat att det skulle ske någonting. Om vi ska se till hur börsen och ekonomin reagerade jämfört med andra liknande attacker så skedde det en minimal reaktion och detta är ett tecken på att det var väntat. Nu har visserligen IS börjat tappa lite mark i sitt så kallade kalifat och det ser ut som att de med inflytande i IS har redan sökt sig till nya marker men saken och hoten för nya terrordåd kommer även finnas kvar även nästa år.


3. Förloraren
Även de rikaste kan ha tuffa år och den mexikanska affärsmogulen Carlos Slim är inget undantag. Som världens före detta tredje rikaste man så går det inge miste på honom men med en förlust på 185 miljarder kronor så hamnar han i en egen kategori av förlorare. Trots den stora förlusten är han fortfarande god för ynka 481,6 miljarder kronor och tappar därför bara därför någon placering i listan över världens rikaste. Bakgrunden till förlusten är bland annat ett ras i peson och de sjunkande råvarupriserna.


4. Räntan
I år har det skett underliga saker med räntan och det fanns nog en hel del som behövde titta en eller två gånger extra innan de var säkra på vad som hände. En negativ ränta är det en möjligt, hur funkar det? Jag personligen skulle vilja säga en negativ ränta har på kort sikt bara övertygat mig om att den svenska riksbankens påverkan på svensk ekonomi har minskat, effekterna av Ingves ingripande har varit små eller betydelselösa jämfört med USAs, Kinas och ECBs.
De långsiktiga effekterna kommer inte synas idag eller imorgon och kanske inte ens under 2016 utan det kommer att komma i ett senare skedde och detta är jag övertygad om. Jag är personligen negativ till en ränta som är negativ och det får mig att ställa frågan är det ekonomiska system som vi har förlitat oss till under de senaste decennierna verkningslöst i dagens ekonomi.


5. Flyktingkrisen
Jag försöker inte prata om politik så mycket och visst kunde det ha skett på ett snyggare sätt men kom igen. Sverige är ett extremt litet land med en förhållandevis liten ekonomi jämfört med många andra. Att vi anses vara rikare eller ett världsfärds land ändrar inte på att det som i amerikanska, kinesiska och tyska ögon anses vara en liten kostnad eller förändring i deras budget är en stor skillnad för oss. Vi är ca 9-10 miljoner invånare och om det kommer 100 000- 200 000 flyktingar så lämnar det märken i ekonomin. För Tyskland skulle ett belopp på kanske 10 miljarder för flyktingmottagande vara en liten del av en enorm budget men för Sverige är det mycket pengar.  Andra punkten är att ja det finns många övergivna skolor och radhus som passar utmärkt som ett flykting boende men vi måste också komma ihåg varför dessa blev övergivna. Människor flyttade till städer med sjukhus, jobb, transport, affärer och kommunikation och då är det inte logiskt att placera flyktingar på boenden som en svensk flyttar ifrån. Dessa byggnader står tomma av en anledning och det är lite ironiskt med tanke på att bostadskrisen är så jobbig i storstäder men inte i resten av Sverige där vi kan öppna boenden för nya svenskar lite var stans.


6. Bostäder
Det tar mig till nästa ämne, nämligen bostäder.  Jag står fast vid att priserna för en etta i Stockholm är för dyr och jag är rädd för att människor kommer försätta sig i läggen som är ekonomiskt ohållbara. Nu har visserligen priserna lugnat ner sig lite men jag är dock fortfarande på mitt eviga krigståg mot denna utveckling. Anledningen till denna huvudvärk är en handikappad politik då det gäller amorteringar och avdrag men även nybyggnationer. Det är även till en viss del en eftersatt utveckling på landsbygden som är anledningen, men där är jag mer osäker på om politikerna är helt enkelt oförmögna att göra något eller om de inte bryr sig.  Sedan ska vi inte glömma utvecklingen mot ett tjänstesamhälle som sker i Sverige och i resten av västvärlden och i ett tjänstebaserat samhälle finns jobben där flest människor finns och därför blir storstäder mer attraktiva. Fast utan bönderna, skogen och malmen så skulle inte Sverige gå runt och detta är ett faktum och därför borde politikerna tänka på detta eftersom vi är ett export beroende land. Infrastrukturen måste byggas ut och förbättras i de norra delarna, inte bara för att jag som sitter ute i Ramvik ska kunna se på sötta kissekatter på nätet utan även för att även öka vår konkurrenskraft i export av råvaror.


7. Spelbolagens år
I skuggan av Fingerprint och dess teknik så finns det en annan bransch som har gått som tåget. Nämligen den svenska spelindustrin och vi pratar om en uppgång på runt 50-60 % i år och för många har detta passerat obemärkt. Jag tror på en fortsatt stark tillväxt i denna lilla rebell under 2016 och min stora förhoppning under 2016 är en notering av Paradox. Inte minst på grund av att Paradox är på topp, det är dags nu att ta denna lilla ögonsten till börsen. Jag själv ligger tungt just nu i min portfölj med spelbolag och kommer nog fortsätta göra det även under 2016.


8. Noteringarna
Om du har deltagit i någon börsnotering i år är du mest troligen en av dem som har krossat indexet med hästlängder. Det börsklimat och den tro vi har haft på nya företag har nog aldrig varit så höga som det är nu. En hel rad nykomlingar har dubblats eller tripplats på sina noteringar och det känns som att vilket skit som helst idag kan säljas som guld imorgon bara det hamnar på börsen. Jag håller med de analytiker och kritiker som känner sig illa tillmods över detta fenomen, för det får människor att framstå som skickliga investerare utan att egentligen göra något. Dessa människor kommer mest troligen inte klara sig nästa gång då börsen vänder nedåt eftersom de tror att de är smartare än börsen.


9. Kina
Kina har i år stått för en hel del turbulens och eftersom att Kina är idag en av de viktigaste ekonomierna på jorden så har det som sker i Kina stor betydelse. I år har Kinas tillväxt bromsat in och detta har fått den effekten bland annat att exporten av stål till Kina har minskat. Kina är också ett av de länder som har idag den snabbast växande konsumtionen och när den saktar in så påverkar det alla. Inte minst på grund av den gigantiska marknad Kina faktiskt är med sin gigantiska befolkning. En anledning till tvärstoppet i Kinas ekonomi verkar vara att vissa regionschefer och människor med viktiga positioner i Kina verkar ha fixat till sifforna så att tillväxten har varit fejkad. Detta för mig påminner en hel del om ett kapitel som jag någon gång läste i skolan som kallades det stora språnget. Iden med det stora språnget var att utveckla Kina under en kort tid, men effekten blev att produktionssiffrorna överdrevs och miljontals bönder dog.


10. Råvaror
Råvaror har i år haft det tufft och kommer mest troligen ha det lika tufft nästa år. Frågan är om det finns någon mer fallhöjd och det är svårt att svara på det men ingen hade ju trott på att det skulle falla så mycket i början av året så varför inte 15-20 % till?  Varför priserna har sjunkit finns det lite olika anledningar till, men det är ungefär såhär. Vissa metaller har överproducerats under en längre tid med förhoppning om en ökad efterfrågan. En annan anledning är att Kina har bromsat in och därför har efterfrågan minskat drastiskt på vissa varor som stål till exempel. En annan anledning är att Opec inte har lyckats kommit överens om en gemensam produktion och prissättning. Till viss del kan detta härleddas till att USA har lyckats att effektivisera sin utvinning av skifferolja vilket har gjort att beroendet av olja från andra länder har minskat. Opec möte detta hot med att i början försöka driva ner priserna genom att producera mer och efter det misslyckandet har det blivit ett internt race mellan de olika producerande länderna mot botten. Det har visserligen gett effekter men även om det har drabbat vissa amerikanska företag och jobb så har Opec blivit de största förlorarna. Vissa medlemmar inom Opec har idag problem med sina finanser och det ser mer och mer ut som att USA kan hantera ett lägre pris än vad Opec kan.


11. Muddy waters
Kanske inte årets största händelse men jag tycker att det borde nämnas. Muddy waters är en företags och aktieägares mardröm. Deras strategi är att göra en analys av ett företag och gräva fram alla de dåliga delarna som de kan hitta och sedan skräddarsyr de en så dålig analys som möjligt som de sedan skickar till marknaden.  Effekten brukar bli en fallande aktiekurs och riktigt dålig pr. Det som får iallafall mig att klia mig själv i huvudet är den andra delen av Muddy waters strategi och det är nämligen att de blankar aktien innan de släpper sin analys. De köper alltså ett värdepapper som stiger i värde då aktiekursen sjunker. Då det är som i fallet av Telia så var det mer eller mindre gammal information som redan fanns där ute på marknaden som de använde i sin analys men med sämre prognoser än vad marknaden hade satt. Så de använde sin position som stor spelare för att påverka marknaden för sin egen vinning och då är frågan om det är verkligen är lagligt eller om det är i den gråa zonen. För vi hade nämligen några svenska studenter i år som skrev om läkemedelsbolag och deras produkter i väldigt positiva ord. Dessa två köpte aktier skrev om produkten och sålde sedan på en stigande kurs, nästan samma sak som Muddy waters. Vart går skillnaden? Är det någon skillnad?.


12. Trustbuddy

Alla kanske inte känner till detta men, det är faktiskt en ganska stor skandal. Trustbuddy är eller var ett företag som sysslade med peer to peer lån, eller privatperson till privatperson. Det funkar så att du kan låta ett företag låna ut dina pengar mot att ni delar på kakan som är räntan som den andra privatpersonen betalar in. Så företaget är egentligen bara en mellanhand som tar en stor del av kakan för att vara det. Men det som gör Trustbuddy så speciellt är att när det kom in nya ansikten i toppen av företaget så upptäckte dessa att det var en rad saker som inte stod rätt till bland annat att det saknades en hel del pengar. Det som hade pågått i Trustbuddy mest troligen ända sedan företaget startade kan påminna om ett Ponziebedrägeri där företaget använder samma pengar för att göra samma sak flera gånger om även om pengarna inte fanns där. Eller enkelt sagt man har lånat ut pengarna två eller tre gånger utan att ha informerat någon om detta. När den nya styrelsen hade räknat ihop alla slantar så saknades det ungefär 44 miljoner kronor, dessa har mest troligen gått till att täppa till hållen som har uppstått då pengarna som har lånats ut inte har kommit tillbaka. Vilka som äger dessa 44 miljoner som fattas är de människor som i början valde att lita på peer to peer lån och anförtrodde Trustbuddy med deras pengar för utlåning. 13. Volkswagen Då man pratar om skandaler och fusk så kan man inte glömma bort Volkswagen. Nu har det dock visat sig att deras fusk mest troligen inte var så allvarligt trots allt och att det inte var så många bilar som det först sades. Vilken har tagit fram dessa uppgifter? Någon utomstående? Någon som har testat bilarna? Nej Volkswagen själva såklart. Den som har fuskat har fått själva fått bestämma hur många som ligger över de lagliga gränsvärden som finns. Det är som att en dopad sprinter får göra sitt eget blodprov och avgöra hur mycket eller hur lite den har fuskat. Ne jag tycker inte om detta och oavsett hur mycket eller hur lite Volkswagen har fuskat så finns dessa gränsvärden där av en anledning och om inte Volkswagen kan lyckas med detta så borde man iallafall titta över sin slogan ( Vorsprung durch tecknik) Jag kör faktiskt en gammal Golf från 1986 och den har en avgashalt på 0,1 och den är strax under 30 år och om Volkswagen inte kan tillverka bilar som slår en gammal pensionär så borde iallafall någon på teknik avdelningen få sparken. Men om du är sugen på att köpa lite Volkswagen aktier så kanske läget har kommit, det ser ju trots allt ut som att Tyskland är bered att svälja vad som helst för att rädda sin klenod. Det här var min lista över saker som har skett under 2015 och tro mig jag hade vilja pratat om mer saker men då skulle listan blivit ännu längre än vad den redan är. Jag hoppas att ni som sprarat har haft ett bra år och att ni som suttit på börsen har haft det minst lika bra. Personligen för mig blev det lite blandade resultat mellan mina olika portföljer, dels på grund av ett minskat intresse för vissa värdepapper (Fonder) men även på grund av en ansträngd ekonomi under den period jag inte hade en fast inkomst. Jag jobbade inte i början av sommaren och sedan efter några veckors jobb så slutade sommarn och jag var arbetslös igen och detta gjorde att jag fick ständigt ta in positioner som jag hade vilja haft kvar och istället för att få en vinst så fick jag ta en tidig förlust. Men men nu kommer nästa år och ni som vill läsa lite om mina spådomar så kommer det snart ett till inlägg om detta. Annars så får ni ha en god jul och gott nytt år även om det är den 29 december idag :D //Rasmus J Edberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar