onsdag 30 december 2015

Min spåkula för 2016

Vad kommer ske under 2016?

Ja det är en intressant fråga och vi står inför ett nytt år där allt möjligt kan hända. Om året 2015 var turbulent så finns det en risk att 2016 blir en riktig storm. Det kanske också vissa sig att 2016 blir lugnt och det börjar kanske snurra på lite i världsekonomin. Ett tips är att titta på analytikernas positivaste prognoser och lägg dig sedan 5-7 % under dessa eftersom analytiker generellt alltid är lite väl positiva. Det är nog statistiskt säkrat att analytiker får omvärdera sina prognoser och skriva ner dessa efter första halvan av året, det är därför säkrast att lägga sig under dessa innan de gör sin omvärdering i augusti.

Jag tror att under 2016 så kommer:

1. Kina
Kina kommer fortsätta trampa vatten utan att varken sjunka eller få grepp. Jag tror inte på något fall, men inte heller någon raket. Jag vill dock lyfta fram de kinesiska privatlånen som ett orosmoln under det kommande året.

2. Tillväxtländer
Om vi bortser från Kina så talar en hel del för att Asien kommer gå starkt. Ett land som ser positivt på utvecklingen under 2015 är Japan och jag har en viss förhoppning på detta land under 2016. Det som jag ser negativt med Japan är nog de reformer som har aviserats att landet ska genomföra i framtiden. Det finns ju dock fler än bara två länder i Asien och jag tror på att asiatiska värdepapper kan vara något intressant i sin portfölj. Världsdelen som jag skulle varna för är nog Sydamerika och den politiska turbulens som finns där, men även de oljeberoende ekonomierna där lever idag farligt.

3. USA
USA kommer gå starkt och det är amerikanska börsen som kommer gå bäst under 2016. Möjligtvis så kommer det 3-4 små höjningar av räntan under 2016 beroende på hur utvecklingen går. Bara jobbsiffrorna i USA håller i sig så tror jag på den amerikanska ekonomin.

4. EU
EU kommer gå tungt och länder som Spanien, England och Frankrike kommer inte göra det stabilare. Flyktingkrisen kommer också vara en sak som sätter prägeln på den politik och ekonomi som kommer bedrivas i Europa under detta år. Annars kommer tillväxten i EU vara positiv men klart under den nivå som borde förväntas. Att vi ser en stark tillväxt i Sverige betyder inte att resten av Europa går bra.

5. Spelbolagen
Spelindustrin kommer fortsätta gå bra och Paradox kommer äntligen äntra börsen och bli en av årets raketer. Jag kommer iallafall vikta min portfölj mot spelaktier och jag har en extremt positiv syn på alla som sysslar med spel med undantag för de som sysslar med mobilspel. De som utvecklar och säljer mobilspel lever på att ständigt lyckas att skapa nästa Angry Birds eller Candy Crush och detta är ingen hållbar affärsstrategi. Ett exempel på detta är King som skapade Candy Crush och detta bolag har sedan notering varit ett sänke på börsen sedan noteringen.

6. Sverige
För Sveriges del kommer det komma iallafall en räntehöjning innan 2016 har passerat och jag skulle gissa på andra halvan av året. Jag tror på en stark tillväxt och en ökad konsumtion med en procent på omkring 2,8- 3,0 %. Jag skulle kunna tro på att ett amorteringsförslag för nya lån testas och sedan lagförs under 2016 dels på grund av en påtryckning från det politiska hållet. Det kommer under 2016 vara en knasig politisk situation där Alliansen kommer försöka få ett eget fäste om svensk politik även om utsikten för ett omval med en vinst för alliansen ser ut att krympa mer och mer allt efter tiden går. Rädslan för både Alliansen och regeringen är idag att SD är för stor för att ta sig runt utan att söka stöd från det andra blocket. Är det dags att splittra blocken och gå samman? Sista punkten som kommer påverka Sverige under 2016 är arbetet med att försöka sätta flyktingarna/invandrarna i arbete. Att vi har haft en stark ekonomi här i andra halvan av året kan till viss del härleddas till att flyktingar faktiskt är ``bra´´ ekonomiskt eftersom ekonomin blir tvungen att snurra på snabbare då bland annat, nybyggen, konsumtion, renoveringar och jobb sätter fart på hjulen. Det kan sägas att flyktingar kan ekonomiskt motiveras i ungefär 14-16 månader sedan blir det mer av en kostnad om dessa inte kan skaffa jobb eller egen försörjning. Därför är det viktigt att i år ta vara på den uppsving som vi har och investerar för framtiden medan pengar är billiga.

7. Biometri
Företag som Fingerprint, NEXT och Idex kommer att fortsätta växa och överraska. Kanske kommer det komma fler företag inom detta segment och jag tror att om det ska börja pratas om bubbla under 2016 så är det inom denna bransch. Det är idag många olika företag inom en litet område och det är snart dags att börja fundera på om alla verkligen får plats på samma scen. Nu är visserligen Fingerprint i framkanten men vad skulle hända om Samsung och någon annan av de stora kunderna tecknar någon annan? Jag tror dock att den teknik som Fingerprint sitter på skulle kunna användas inom andra områden och produkter men man vet aldrig om fingerläsningstekniken är mogen, eller om det blir en ny IT- krasch. Tekniken som drev IT-kraschen var då inte dålig utan förståelsen just då var att ingen visste hur man skulle använda detta optimalt som vi gör idag.  Det jag skulle vilja investera i under 2016 är nog Idex och den teknik som de använder för kreditkort, ingen kod allt som behövs är ditt finger. Detta tycker jag är otroligt smart, varför ens behöva ett kort? Varför inte bara stoppa fingret på en platta och betala.

8. Sparande
Då det gäller fonder så ska jag väl vara tråkig och säga att även om räntan höjs till 1 % så motiverar detta inte köp av blandfonder. 2016 är året då du ska strunta i blandfonderna och satsa på aktiefonder. Alldeles för många köpte blandfonder under 2015 och istället för att haka på de bästa fonderna svenska små bolags fonder med en uppgång på 20-40 % så gjorde du säkert en vinst på 2-5 % i din tråkiga blandfond, om ens det. Därför är min rekommendation svenska småbolagsfonder eller teknik fonder, eller kanske till och med en globalfond. De fonder som jag sätter ett varningens finger för är råvaror, valuta, Kina och utvecklings/tillväxtländer som Brasilien, Indien, Venezuela och egentligen alla som är beroende av olja eller dollar. Det går att manövrera dessa vatten men då gäller det att sätta sig in i vad som händer på dagligbasis. Jag personligen kommer nog lägga Kina på min lista över intressanta alternativ eftersom jag gillar då det sker saker.

9. Olja och råvaror
Jag tror på en stabilisering i råvarupriset under 2016 och det kan både gå upp 15-20% som det kan gå ner lika mycket. Allt beror helt enkelt på vilken väg de största producenterna vill gå. Nu kommer visserligen Iran för första gången på ett antal år kunna sälja sin olja till marknaden utan förhinder och detta kommer ju påverka priset men jag tror ändå detta är inprisat i dagens nivåer. Det som kommer göra störst skillnad är den produktion som Opec kommer stå för. Om medlemmarna i Opec kan komma överens så kan vi se en betydlig prishöjning av oljan. Då det gäller andra råvaror som guld eller annat är det svårt att säga hur det kommer se ut men mitt intresse för guld är iallafall stort och om guld fortsätter ner så kommer jag nog köpa mig en tacka.

10. Hög eller Låg konjunktur?
Ja det är fråga som är svår att besvara och jag skulle vilja svara som en annan man gjorde. Det är en stark lågkonjunktur eller en svag högkonjunktur. Om du tittar till vissa siffror eller under vissa stenar i så ser det ut som en högkonjunktur och om du tittar på andra siffror så ser det ut som en lågkonjunktur. Det är lite så att det påminner om när du gör två listor med en sida för och en sida mot och det står 27-27 och väger lite fram och tillbaka.  För om vi ska prata om cykler eller konjunkturer så skulle det logiskt sätt kunna bli en lågkonjunktur om 2-3 år och det är just nu svårt att se att vi är i en stark högkonjunktur. Om det skulle komma en lågkonjunktur i slutet av 2017, början av 2018 vart kommer vår ekonomi stå då?. USA kommer troligtvis genomgå hela cykeln med bra tillväxt och höga nivåer men kommer Europa hinna med denna cykel innan vi bryter nedåt igen? En viktig punkt i detta är kommer räntan hinna tillbaka till ``normala´´ nivåer igen innan vi måste sänka den igen. För räntan är en säkerhet då det börjar gå nedåt igen, för du kan använda den som krockkudde och om denna inte är tillräckligt fylld så kan vi lika väl strunta i kudden och ta smällen.

Det var min andra lilla sista för detta år och jag hoppas att ingen av er läsare går vilse under 2016. Jag kommer nog fortsätta i samma stil som jag gjort i år och jag hoppas faktiskt på lite mer turbulens. Jag personligen hade två ganska starka börsdagar här på slutet av året och kanske är detta ett tecken att nästa år kommer bli ännu bättre. Det är svårt att veta men jag ska nog försöka dela med mig lite mer av mina investeringar under nästa år. Vi får se hur det blir med det  :)

Men Gott Nytt år på er och så hörs vi

// RJE


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar