fredag 20 november 2015

Priset som stod stilla i 70 år

Idag kommer dagens inlägg handla om en historia och den är inte bara det utan en ganska otrolig historia. Jag själv hörde den på den Planet Money då jag som vanligt gick igenom mina favorit poddar. Men till historian, många vet nog inte att Coca Cola sålde sin dryck för en ``nickel´´ eller 5 cent i nästan 70 år utan att en enda gång ändra priset. Jag tror att vi alla kan förstå att detta är galet, hur kan en burk Coca Cola kosta lycka mycket i 70 år utan att priset ändras. Borde inte råvarupriset eller inflationen driva upp priset?  Jag själv tyckte denna historia var väldigt fascinerande så därför valde jag att skriva om den på svenska på min blogg. Jag hoppas ni finner det lika intressant som mig och i sådana fall kan det bli aktuellt med liknande inlägg i framtiden.
Det många inte vet idag är att, från 1886 till slutet av 1950-talet så kostade Coca Cola bara 5 cent och det som gör denna bedrift lite extra extraordinär är att under denna tid så skedde det mycket. Två världskrig, det spansk-amerikanska kriget, finanskraschen 1929, guldstandarden, stämningar, fluktueringar i priser, Pepsi och en hel del annat. Det var 70 år av förändringar och den enda saken som förblev den samma var priset för Coca Cola.
Om vi börjar från början så sattes det låga priset på Coca Cola för att företaget ville konkurrera med andra drycker då receptet kom till.  Många konkurrenter ville sälja sina märken för 8-10 cent och för att vara konkurrenskraftig så valde Coca Colas grundare 5 cent bara för att kunna få sin produkt såld. Men detta förklarar såklart inte varför Coca Cola fortsatte att ha ett fast pris på 5 cent. Historian om det är mycket mer underlig än vad man kan tro.
Första anledningen är att det 1899 vandrade in två advokater från Chattanooga Tennesse till Coca Colas huvudkontor för att besöka Coca Colas VD vid denna tidpunkt Asa Candler. Anledningen för detta var att advokaterna ville köpa rättigheten för att få fylla på flaskor med Coca Cola. Det som idag är en självklarhet, Coca Cola på flaska var på denna tid en galnings idé.  Asa Candler sa självklart nej med anledningen av att dessa herrar måste vara galna men då de fortsatte att insistera så gjorde Candler det enda han kunde komma på för att få ut herrarna från kontoret. Detta gjorde att han gjorde det enda misstag som en man i hans roll aldrig borde göra. Han skrev på ett kontrakt vilket gav dessa herrar rätten att köpa Coca Cola från företaget för ett fast pris för all evighet.
Den andra förklaringen är Coca Colas reklam. Vi har nog alla sett en Coca Cola reklam men på denna tid så hjärntvättade den bokstavligen människor med budskapet köp vår dryck för bara 5 cent.  Detta gjorde att de som nu ägde rättigheterna för att sälja flaskorna inte kunde höja priset eftersom alla visste att en Coca Cola kostar bara 5 cent. Anledningen varför Cola gjorde så var för att företaget själv tjänade ingenting på att om priset skulle gå upp, detta skulle tvärtom kunna skada inkomsterna om företaget inte fick sälja lika mycket eftersom priset var högre.
Ett annat sätt för Coca Cola att fortfarande behålla makten över drycken var att sälja flaskorna till de som sedan fyllde dessa. Detta bidrog till att oavsett vem som fyllde på flaskorna alltid var tvungna att fylla flaskan på ett visst sätt till en viss mängd eftersom det fanns sträck märkta på flaskan som visade hur mycket av ``koncentrat´´ och vatten det behövdes för att vara en Coca Cola.


Det dröjde dock bara till 1921 ungefär 20 år senare innan Coca Cola lyckades omförhandla detta avtal som fanns. Detta berodde bland annat på att det inte längre var ekonomiskt gångbart för Coca Cola. Men trots detta så ändrades inte priset på ytterligare 50 år, varför?


Det finns två anledningar till detta. Den första är att Coca Cola hade varit väldigt bra med sin reklam och det blev nu ett problem för företaget. Konsumenterna visste och förväntade sig att Coca Cola skulle fortsätta att bara kosta 5 cent per flaska. Det var dessutom väldigt dyrt att försöka starta en reklamkampanj vilket skulle ha tvingat Coca Cola att bytta alla reklampelare, skyltar, planscher och allt annat enbart för att höja priset med några cent. Ett annat problem var automaterna. I USA fanns det 1950 cirka 460 000 automater och Coca Cola ägde 400 000 av dessa och alla tog bara emot en nickel. Detta gjorde det i princip omöjligt för Coca Cola att ändra priset utan att byta alla automater, vilket hade blivit en dyr historia det med.
För att lösa detta knepiga problem så försökte Coca Cola bland annat att använda ett liknande mynt men med en annan valör som till exempel en ``Dime´´ eller 10 cent. Detta tyckte dock Coca Cola var en alldeles för hög höjning så istället vände man sig till de som tillverkade mynten nämligen det som då som idag kallas ``departement of treasury´´och man frågade även USAs president som vid denna tidpunkt var Eisenhower om det inte var möjligt att tillverka ett nytt mynt ett med ett värde av 7,5 cent. Det blev aldrig något mynt med valören av 7,5 cent och Coca Cola fick hitta en annan lösning.


Single coin plan
Detta är en plan som aldrig såg dagens ljus trots det fanns det långt gående planer på detta. Hur höjer man priset i en automat utan att ändra själva automaten eller myntet som driver den? Enkelt du låter dem som fyller på dessa att efter åtta flaskor med Coca Cola sätta in en nionde flaska som är tom. Denna flaska kallas då en ``official blank´´ och på detta sätt så skulle man kunna höja priset minimalt utan att öka priset med ett enda cent. Hur då menar du? Jo tanken var att den som fick den tomma flaskan skulle få betala 10 cent för att få sin flaska med Cola, genom att den personen fick stoppa in en till nickel.


Slutet
Det som dock tog död på iden med Coca Cola för en nickel var inflationen. Då kanske man ställer sig frågan men var inte detta ett problem hela tiden för Coca Cola? Faktiskt inte eftersom inflation på denna tid inte riktigt existerade. Visst priser kunde gå upp på en råvara men den kunde också gå ner lika mycket och det är också därför priset på 5 cent kunde fortsätta att existera. Men det som tillslut gjorde att inflationen fick grepp och gjorde att priserna bara fortsatte att öka under 1940-talet och framåt var det faktum att USA lämnade guld standarden. Så du kan faktiskt argumentera för att Coca Cola för en nickel försvann på grund av att USA lämnade grund standarden.  
Under 1946-1947 så började priset för att Coca Cola öka och någon gång under 1959 så såldes den sista Colan för det låga priset av 5 cent. Detta gör att Coca Cola kan titulera sig som en av de få produkter som har lyckats hålla samma pris under en längre tid, nämligen i 70 år.

Slutsats
Att Coca Cola hade detta låga pris på sin produkt under en sådan lång tid kan vara en av de bidragande anledningarna till varför Coca Cola har lyckats så bra. Detta på grund av att företaget var tvungen att sälja och fortsätta att expandera sin produkt världen över för att kunna vid behålla detta låga pris men även för att kunna gå med vinst. Under andra världskriget så fanns det Coca Cola tillverkare på varje världsdel utom antarktisk, allt för att kunna erbjuda de amerikanska soldaterna deras dryck för… Just det en nickel.
En rolig sak som Planet Money pekade ut i deras avsnitt är att om du köper 2 liters flaskor på per uns basis för 1,29 eller 1,39 dollar i amerikanska affärer på nedsatt pris så kommer du faktiskt ganska nära ett pris av 5 cent jämfört med det som kallas nickel Cola. Om vill höra originalversionen så hittar du den på Planet Money eller på närmaste ställe där du kan lyssna på poddar.

// Rasmus J Edberg

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar