söndag 27 september 2015

Nyheter och Barcelona


Idag blir det ett lite annorlunda inlägg där jag mest kommer gå igenom lite nyheter och annat som kan vara intressant att följa framöver. Framöver kommer jag försöka skriva någoting om Turkiet och flyg men det kan dröja ett litet tag. Ska börja jobba imorgon och sedan har mitt projekt att bygga en hemsida tagit upp en hel del tid och kommer fortsätta göra det.

USA- Vi kan börja med det som skedde i USA och vi kan ju alltid diskutera om valet var rätt av Fed men jag fick iallafall lite rätt i min magkänsla och det hade väl lite med signalerna att göra eftersom Fed inte hade aviserat att nu kommer det att ske och att läget är som det är i resten av världen. Hade det varit bra om Fed dragit bort plåstret och låtit det svida lite? Ja det hade det nog men nu är det som det är och det pratas nu om en höjning i oktober vilket skulle kunna ske. Jag håller dock kvar vid 2016 eftersom jag tror att det kan komma lite mer skit innan året är över. Det som talar för en höjning är att siffrorna i USA är så otroligt starka och att därför måste en höjning om än liten höjning komma snarast.


Grekland- Grekland hade ju nyligen ett val och resultatet var nog inte så förvånade men vad betyder det egentligen?  Jag skulle säga, inte så mycket. Vad var egentligen alternativen och vad var konsekvenserna för dessa alternativ och vad var det man egentligen röstade för? Det var Tsipras eller någon annan och har ingen aning vem som stod på andra sidan, EU?
Själv trodde jag nog bara på en enda utgång eftersom vi vet vad vi får av Tsipras, det är ett alternativ som vi faktiskt vet någonting om. Därför hade jag personligen röstat på honom, inte för att han är det bästa alternativet utan för att jag vet vad han står för och är då i min mening det enda alternativet. Problemen med Grekland i sig blir inte lösta av detta val utan det kommer fortsätta att gå tungt för grekerna och jag är fortfarande inte övertygad av deras ansträngningar och vill se mer innan jag känner mig mer säker på deras förmåga att lösa det här. Men är jag mer positiv nu än förut? Ja det är jag.


Valet i Spanien- Några av er kanske har missat vad som sker i Spanien eller närmare sagt ett litet ställe som huserar världens bästa klubblag nämligen Katalonien. Om partiet i denna del av Spanien vinner kan nämligen Katalonien möjligtvis rösta för att lämna Spanien inom 18 månader. Eller partiet lovar att Katalonien kan lämna Spanien inom 18 månader om de vinner. Detta är iallafall en av sakerna som det kommer röstas om nu på söndag. Jag gillar faktiskt tanken med att det finns länder eller regioner i dagens Europa som vill lämna sina respektive länder. Jag tycker det är lite annorlunda i en tid då allt annat blir mer och mer sammankopplat och interagerat med varandra som EU. Jag tycker också att regioner, områden och folk som Scotland, Katalonien och liknande förtjänar sitt eget styre med tanke på att några av dem har tvingats in i respektive länder på grund av något krig eller liknande. Jag tycker också att dessa ställen som har en egen kultur, egen flaga, egen nationaldag och ibland till och med eget språk borde ses som självständiga. Jag gillar inte heller den strategi som vissa länder kör med för att behålla dessa kvar under sitt styre genom bland annat hota med att förklara deras demokratiska val ogiltiga eller olagliga. Det har också varit så att man har lagt ner enorma resurser på att skrämma människor ifrån att göra ett självständigt val som egentligen borde vara deras egna val. Jag är själv Barcelona supporter och har alltid blivit fascinerad av det stöd som laget har från sina fans. Helst när hela Camp Nou fylls med ``fel´´ färger och inte de färger som Barcelona spelar i utan i de katalanska färgerna.


Kina- Sedan har vi Kina som återigen står på tapeten och denna gång så handlar det om viktig statistik och siffror, nämligen de preliminära siffrorna från Kinas tillverkningsindustri.  Detta är ett viktigt av den enkla anledningen då man mäter detta mellan 1-100 och där 50 är det som är viktigast att hålla reda på. Under 50 så är ekonomin på tillbakagång och över 50 är tillväxt. Så att de första siffrorna från Kina för september pekar på runt 47 jämfört med augusti (47,3) så kan vi dra slutsatsen att det inte är så bra. 47 är förövrigt de lägsta siffrorna sedan 2009. Sedan har vi också på den senaste tiden haft en hel del olika kunniga ekonomer som har gått ut och attackerat siffrorna som Kina själv har gått ut med. En av dessa är en BNP tillväxt på 7 %, denna siffra har debatterats hårt och många är oroliga eller misstänksamma över om denna siffra verkligen stämmer. Det finns en hel rad av experter och ekonomer som anser att 3,5 %, eller knappt någon tillväxt för i år ligger mer nära sanningen. Det som jag tycker är ganska roligt är att många av dessa experter lägger ner all eller nästan all energi på några siffror. Fast det är enkelt att mäta vissa siffror eftersom de är väldigt enkla att mäta. Vad menar jag med det då?  Jag har nämnt det förut och att Kina just nu håller på att förändras har sina effekter och konsekvenser. Frågan jag skulle vilja fråga alla dessa experter är om de räknar med det som inte kan mätas genom att räkna containrar nere vid hamnen eller energi förbrukningen i industrin. Hur ser siffrorna ut från den växande tekniska industrin eller de företag eller människor som tjänar ihop sin inkomst genom att sitta bakom datorn? Finns dessa människor och produkter med i beräkningarna? eller anses inte detta skapa tillväxt i Kina eller är det så att det är för svårt att få fram siffror på detta? Vad jag vet så finns det många och väldigt lovande kineser som anställs av globala företag eftersom de är väldigt duktig med ny teknik och främst det som gäller det arbete som sker framför en dator bland annat som att programmera. Sedan är jag medveten om att detta är fortfarande en liten del av Kina och att Kina trots det har tappat farten lite, men är det så illa som alla experter säger att det är? Ne jag tror inte det. Sedan ska vi komma ihåg att med alla reformer och berg att bestiga så kommer Kina ibland drabbas av motgångar.


Det som jag tänkte prata om sist men inte minst är det som rör Volkswagen. Det är tragiskt att ett företag ska behöva fuska och ändra sina siffror som de har gjort men nu är det gjort. Vi har sett ett stort tapp i kursen och en djup kris i förtroendet för företaget men även en ekonomisk smäll som bara verkar växa. Förutom det kortsiktiga så har VW en lång resa framför sig innan det kommer bli bättre och med tanke på att företaget nyligen blev världens största bil tillverkare så kunde det inte kommit i ett värre läge.  Om vi ska prata lite mer allmänt så vet vi alla att VW är Tyskland och Tyskland är VW. Bil industrin är otroligt viktig för Tyskland och har länge varit det som har varit ryggen i Tysklands ekonomi och att det är nu just denna industri och att det är just VW som drabbas är ett otroligt hårt slag för Tyskland. Jag är mindre orolig för VW eftersom jag är helt övertygad om att Tyskland kommer att rädda VW om det blir riktigt illa. Detta eftersom företaget är för viktigt för Tyskland och en konkurs om det skulle bli så illa är inte ett alternativ.  Fast skulle jag vilja köpa aktier i detta företag idag? nej. Inte innan alla stämningar och ersättningar har betalats ut och avslutats. Då kanske det är värt att köpa in några aktier men inte innan dess.


Det var allt för denna gång, ska försöka skriva någonting om Turkiet och flyg nästa inlägg men som det är nu så händer det ständigt saker. Jag sa ju att jag hoppades på en lugn semester utan några större händelser och som tur var så dröjde avslöjandet om VW tills jag kom hem. Det är just nu också en intressant period eftersom många länder och företag går ut med siffror, rapporter och budgetar så jag tycker att ni ska ständigt hålla ett öga på ekonominyheterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar