torsdag 17 september 2015

Idag 19:45 be there!!




Så var en vecka i Turkiet över och jag är tillbaka till verkligheten för att följa utvecklingen som just nu och just idag står vid ett vägskäl. Så vad är det som sker idag, idag klockan 20:00 ? Idag kommer nämligen federal reserve eller Fed ta ett viktigt beslut. Vad är det för viktigt beslut då? Jo Fed ska nämligen tillkännage om det blir någon höjning eller inte i den amerikanska räntan.


Vad betyder då detta beslut? Ja om vi bara börjar med själva signalvärdet som man brukar så fint kalla det så har det en ganska stor betydelse för den globala ekonomin. Om det blir en höjning av räntan så signalerar Fed att den amerikanska ekonomin är stark och att draglocket USA är på gång. De flesta av oss vet att det är oftast i USA det börjar och om USA anser att läget är tillräckligt bra för att höja räntan så kommer detta ge positiva signaler till resterande ekonomier. Det kommer också ge den finansiella marknaden en signal om att den amerikanska börsen är stark och stabil, vilket såklart är något som investerare älskar.

Saken som gör just detta möte så speciellt är nog den unika situation som vi just nu befinner oss i. Historiskt låga räntor, Turbulens i Kina och problem i Europa och ett starkt USA. Detta gör att värdet i en höjning skulle ge en kraftig signal om var USA vill gå framöver. Jag som gillar att det sker mycket saker ser nu möjligheter i nedgång och en ekonomi i turbulens är perfekt för att göra klipp samtidigt som det tyvärr också ökar risken. Mötet idag är också unik på ett annat sätt eftersom världens ekonomer har hamnat i två olika läger där en sida tror på en höjning medan den andra sidan tror på en oförändrad ränta. Det som de flesta ändå är överens om är att det är ett jämt beslut och oavsett resultat så är nog alla ombord på skutan.

Resultatet av en höjning är svår att mäta eftersom det är väldigt svårt att precist mäta resultatet i ett enda värde. Det handlar om en hel del psykologi och därför är det svårt att avgöra hur ekonomin eller främst den finansiella ekonomin kommer reagera. Men det är som sagt lite så att de flesta är nog ombord på båda scenariorna och marknaden har gjort sig beredd på dagens händelse oavsett resultat. Men om vi går ner på lite mer köttig information så kommer en höjning mest troligen leda till en starkare dollar som i sin tur kommer få sina konsekvenser. En starkare dollar kommer bland annat drabba import och export och som ett export beroende land som Sverige är så kan det gynna vissa svenska företag. Det kommer dock drabba vissa andra aktörer bland annat de amerikanska företagen och då på ett mer negativt sätt. Börserna kan också kortsiktigt bli lite sura av en höjning fast med tanke på att läget är som det är så har de flesta redan räknat med en höjning även om de inte vill att det ska komma en. Om vi tittar bara på räntan så kommer nog både de korta och de långa räntorna följa denna höjning snabbt och detta får ju sina effekter. Slutligen kommer en höjning också ha en negativ effekt på visa tillväxtländer även om just detta inte påverkar den amerikanska eller den Svenska börsen.

Men om vi tittar från andra sidan av myntet så vad skulle en oförändra ränta ställa till med?
Ja först och främst så skulle detta leda till att osäkerheten som vi just nu befinner oss i eller den förtroende kris som vissa kanske till och med upplever förvärras. Det kommer leda till en fortsatt svag eller svagare dollar och börserna kan både gå upp eller ner beroende på hur börserna tar emot denna information. Import och export skulle i detta fall mest troligen ligga kvar på samma nivå utan någon speciell förändring på det korta perspektivet. Men som de flesta inser så innebär en fortsatt låg ränta bara att Fed flyttar fram höjningen ett tag till. En höjning är trots allt oundvikligt.

Min syn på kvällens meddelande är att det kan gå lite hur som helst och jag tror detta har framgått i detta inlägg. Jag är dock en av dem som tror att en höjning just nu är lite väl tidigt och jag kan tänka mig att det inte sker en höjning innan 2016. Vad har jag för argument för det då? Jag bygger mitt argument på att resten av världen inte mår bra just nu, det finns många mörka moln på himmelen och att göra förändringar just nu kan få oväntade konsekvenser om tex Kina åker på en ny smäll. Fast jag kan också tycka att om USA vill vissa att amerikanska ekonomin är stark och är beredd att köra på det så är jag beredd att snurra fast mig i skutan och agera galjonsfigur. Jag har ständigt en negativ syn på ekonomin, men jag ser alltid en möjlighet i en nedgång och just nu sitter jag ivrigt och väntar på vad som sägs, sker och vad som händer imorgon då börserna öppnar igen.

Det jag sedan tänkte lägga fram såhär i slutet är min oro för amerikanska hushåll och nybyggen. Den senaste finanskrisen som drabbade världen var mycket på grund av amerikanska lån och då främst de så kallade subprime lånen. Idag är läget annorlunda men jag tycker ändå att vi ska titta lite extra på de amerikanska hushållen framöver och de nybyggnationer som sker i USA av nya bostäder och andra byggnader. Ett sätt att se det är att fler amerikaner har jobb och att fler då har råd med att köpa nya hus. Ett annat sätt att se det på är att fler amerikaner kommer ta lån för att köpa hus och detta kommer skynda på byggandet av nya hus, detta kan leda till mindre trevliga konsekvenser. Så jag tycker att oavsett vad som sker i den amerikanska ekonomin framöver så borde vi se hur hushållen och de amerikanska konsumenterna mår.

Tack för mig denna gång och hoppas ni tyckte inlägget var givande. Nu ska jag ta fram popcornen och sitta och vänta själv till live sändningen från di börjar 19:45. Ha det gott.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar