onsdag 19 augusti 2015

Sommaren 2015

Så det har varit sommar och en period som historiskt sätt brukar vara lugn har varit allt annat än lugn i år. Därför tänkte jag hoppa på trenden som alla andra poddar och bloggar har haft och ge min syn på sommaren. Kommer självklart använda min egen syn som underlag men kommer använda mig av Sparpodden som ges ut i samarbete med Nordnet. Men istället för att dröja så sätter vi igång direkt.

1. Dålig sommar- Det har varit en otroligt dålig sommar vilket har gjort att människor har inte legat på stranden utan suttit i stugan, varit hemma eller suttit under tak på campingen.Detta har gjort att människor har tittat sin mobil,dator och surfplatta lite oftare än vad som är vanligt under sommaren vilket i sin tur har ökat aktiviteten på börsen.

2. Den mobila expansionen- Ja den mobila expansionen har gjort det möjligt att köpa och sälja aktier genom mobilen utan större ansträngning. För mig som har tillbringat 15-20 minuter två gånger om dagen till och från jobbet har Avanzas nya app varit ett väldigt välkommet inslag i min vardag.

3. Grekland- Den grekiska krisen har som vanligt under de senaste åren varit det som har legat på agendan i EU och det har inte varit annorlunda i år heller. Det är kanske till och med så att vi hade piken på krisen just denna sommar och att vi för tillfället iallafall har en lösning som ser ut att hålla framöver.

4. Råvaror- Fall eller fortsatt fall i råvarupriser har också spelat en avgörande roll och då är det främst priset på olja som har varit jokern i leken. Men även andra råvaror såsom metaller av olika slag har haft det tufft på marknaden.

5. Räntan- Den låga räntan som just nu fortsätter att vara låg för tillfället och mest troligen för en tid framöver är nog en av de viktigaste anledningarna.Förutom att det finns en oerhört stor mängd kapital som rör sig i systemet har det också lett till att ränteplaceringar i sig är inte lika intressant och människor har sökt mer risk. Varför är detta viktigt? Ja med mer risk och mer kapital så vill man också ha mer koll då människor hoppar av båten så fort ett moln syns på himmelen.

6.Kina- Kina var väl ingen förvåning egentligen men när det väl kom en korrigering i marknaden så blev det lite mixade resultat och det är fortfarande lite ostabilt på denna front då ingen vet vad de styrande i Kina kommer göra nästa gång. Det har pumpats in pengar i systemet, det har satts stopp i handel och det har devalverats.

7. Aktier är het- Här tar jag hjälp av Nordnet som bland annat påpekar att med några bättre år i ryggen på börsen så vill alla vara med på party. Det känns nästan lite som att det är svårt om inte rent av omöjligt att förlora sitt kapital på börsen, det mesta har gått upp. Det har också varit en hel del nya företag som tagit sig in på börsen.

Så där har vi min lilla lista jag har satt ihop med bland annat Nordnets Sparpodd som hjälp. Angående den höga aktiviteten så tror jag att vi i framtiden kommer ha en viss nedgång på sommaren vad gäller aktiviteten hos sparare och att nästa sommar kommer vara mer normal. Det som jag dock direkt vill påpeka är att jag tror att intresset generellt kommer öka över årets alla 12 månader då tekniken idag tillåter oss att vara aktiv så länge vi har kontakt med nätet. Så jag tror att även om 2015 kommer vara speciell på sitt lilla sätt så tror jag att vi kommer se en ökning i aktivitet de närmsta åren eftersom tekniken tillåter oss vara mer aktiv. Vi behöver bland annat ingen dator eller liknande utan mobilen fungerar som det ultimata verktyget idag. Om du idag är tekniskt lagd så kanske du borde sätta dig in i vad behöver investerare för verktyg till sin mobil som just nu inte finns där? Det jag menar är att de ``flesta seriösa´´ investerare använder sig idag av plattformar och liknande för att skötta eller överblicka sitt eller sina innehav. Detta finns för de som använder datorn men vad mig veta så är det inte så många aktörer som riktar in sig mot investerare som använder mobilen.

Det ska också nämnas att denna sommar har varit väldigt extrem och det är svårt att se att det kan ske så mycket mer häpnadsväckande under 2015. Det känns som allt har redan bublat upp och gjort sitt. kanske och bara kanske så kommer den där räntehöjningen fast som det låter just nu kan det dröja ända till 2016 innan det sker. Om det är positivt eller inte med att ha en fortsatt låg ränta får vi se senare men jag är orolig för hur marknaden kommer reagera angående räntan. För marknaden eller ekonomin i sin helhet har under en längre tid nu blivit otroligt bortskämd med väldigt billigt kapital och låga räntor och frågan är om ekonomin har vant sig vid låga räntor.

Det blev ett kortare inlägg och ibland så blir det bara så. Har blivit några långa inlägg den senaste tiden och tänkte köra en kort innan jag kör på i nästa inlägg som kommer röra Grekland, Kina, räntan och allt annat lite mer på djupet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar