måndag 10 augusti 2015

#10 kommer göra dig rik

Idag kommer jag att skriva om varför du ska göra nummer 10 till den gyllene regeln som ska styra ditt liv från och med nu och framöver. Jag vill dock påminna att det mesta som jag skriver idag är mest bara egna idéer blandat med andras så det ska tas med en nypa salt. Jag vill också förtydliga att det jag skriver idag är mer som riktlinjer som du kan följa och det ska vara som en utgångspunkt och inte något annat än en inspiration.

Angående det föra inlägget så vill jag börja där mer eller mindre. Vilken avkastning ska man förvänta sig från sitt sparande? Själv anser jag att 10 % är en avkastning som man borde förvänta sig eller kräva från en förvaltare, beroende på avgifter och liknande jämfört med risk. Om du vill undvika risk helt så får du förvänta dig en lägre avkastning och vid högre risk en högre avkastning. Jag är dock på den sidan att jag inte tänker lägga ner energi på sådant som inte ger mig 10 % minimum, allt under 10 % anser jag är dåligt. Om en förvaltare dessutom vill ta ut en avgift för att få förvalta mitt kapital så är 10 % det lägsta jag kan acceptera annars sköter jag det hellre själv och satsar på min egen kapacitet. Fast vi ska också se det från andra myntet och då tycker jag att om du bara låter pengarna ligga och inte anstränger dig så kan du inte heller begära en årlig avkastning på 10 % om året. Det ska också vara upp till dig att sätta upp ett mål på vilken avkastning du vill ha, själv har jag haft en oerhört bra start på året där jag ligger just nu på runt 40 % fast istället har jag aktivt bytt fonder tre gånger i år för att kunna få denna avkastning. Detta rör som jag nyss nämnde mitt fondkonto, vad det gäller mina aktier så har jag ett bättre resultat men även en post som just nu tynger mitt resultat.

Om vi fortsätter på samma spår som föra inlägget så tycker jag att alla människor borde sätta upp ett sparande som motsvarar 10 % av din lön. Så om du tjänar 180 000 kronor efter skatt på ett år så borde du spara 18 000 kronor om året eller 1500 i månaden. Om detta låter mycket börja i sådana fall med att sätta undan 1-2 % varje månad och öka sedan i egen takt. En fördel med att börja försiktigt är att du automatiskt kommer börja se över din egen ekonomi bättre och du kommer få bättre ordning och översikt på den, i alla fall jämfört med förut. En annan smart sak att sätta i system är att när du får lönehöjning eller en engångsbonus så borde du sätta undan 50 % av detta till ditt sparande. Så om du får 500 kronor mer om året i lön så ökar du ditt sparande med 250 kronor. Detta är något som du inte kommer känna av eftersom den extra inkomst du nu får är just det extra och därför borde du logiskt inte upptäcka att du har ökat ditt sparande och den andel som du sätter undan. Saken brukar ha med den att om du ökar din inkomst så ökar du dina utgifter i samma takt. Men genom att snabbt och aktivt automatisera och sätta detta sätt att öka ditt sparande i system så kommer du kunna öka dina uppgifter samtidigt som du ökar ditt sparande, väldigt smart.

Om du är som mig och anser att aktier är det bästa sparandet jämfört med fonder så skulle jag tipsa om att sätta in detta i system. Om du väljer att själv att hantera ditt sparande genom att själv välja ut vad du vill att ditt kapital ska placeras i finns det tre riktlinjer som jag tycker att du borde sätta upp.  Första är att om du köper aktier och vill ha en någorlunda bredd portfölj men en lägre och hanterbar risk så borde du äga 10 aktier och försöka dela upp ditt kapital i lika stora delar samtidigt som du alltid har en reserv i form av oplacerat kapital som du kan använda om du ser ett köpläge som du helt enkelt inte kan motstå. Människor brukar rekommendera olika vad det gäller andel aktier men jag tycker 10 är det maximala som en person kan hantera utan att ta för mycket vatten över huvudet. Vissa säger att du ska äga 12-15 stycken aktier i din portfölj men saken med det som jag inte tycker om är att det är svårare att hålla koll på vad som sker i varje aktie. Hellre äga 5 aktier som du kan utantill än att äga 15 som du kan någorlunda. Därför anser jag att 10 stycken är det antal som ska ses som optimalt. om du är sugen på lite mer risk så kanske 6-8 aktier är något för dig. Risken är dock högre då eftersom du placerar en större del av ditt kapital i en enda aktie som vid kollaps eller rejäl nedgång kan tynga ditt resultat rejält. Jag tycker också att du borde sätta upp ett mål och sedan utgå från detta när du väljer aktier. Om du sätter ett mål på 10 % i avkastning per år så måste dina valda aktier också kunna göra det, varför köpa ett företag som inte når upp till dina mål? Så när du väljer vad du vill placera i din portfölj så utgå alltid från ditt mål, du ska självklart sätta ett mål som du kan nå. Därför gäller det att vara ärlig med dig själv och din kapacitet. Det är enkelt att sätta 50 % som mål och sedan bara spekulera med hela kapitalet, fast då kan du ju spela på hästar med. jag skulle säga att allt över 15 % är en möjlighet men onödigt riskabelt eftersom du då behöver investera i företag som är mer av förhoppnings case och inte stabila avkastningsmaskiner. En dröm är ju självklart att kunna hitta en aktie som ständigt år efter år ger 15 %, fast detta är väldigt svårt i alla fall om du vill ha det målet tills du går i pension.

Så för att förtydliga de regler jag tycker du ska följa
- Max 10 aktier
- Reserv i from av oplacerat kapital (gärna 10 % av kapitalet)
- Lika stora andelar
- Sätt upp ett mål

Som ni förstår så tycker jag att nummer 10 regeln är den optimala regeln att följa men följer jag alltid den? Nej, jag gör ju inte det och det kanske låter lite konstigt att jag inte följer min egen rekommendation. Saken är den att jag aktivt söker mig till företag som kan ge högre avkastning än 10-15% och då måste du töja på dessa regler då det är svårt att till exempel få 30 % om du lever efter dessa regler. Det är samma sak om du inte vill ha någon risk alls i portföljen men ändå få en hög avkastning varje år. Det är inte logiskt att förvänta sig en hög avkastning medan du vill ha en låg risk, detta är en matematik som är väldigt svår att få ihop och det är nog ingen som kan leverera en hög avkastning till en låg risk år efter år. Men om du vill ha något som hamnar mitt i mellan dessa två alltså kontra risk mot avkastning så anser jag dock att om du följer dessa regler eller riktlinjer gällande nummer 10 så kommer du kunna få både en minimal risk och en högre avkastning än snittet utan att behöva riskera någonting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar