lördag 29 september 2018

Problemet med limiterad Whisky

Som ni flesta kanske redan vet så har jag förutom ett intresse för ekonomi även ett intresse för Whisky. Eller rättare sagt mitt intresse gäller främst att samla på Whisky som en form av alternativ investering. Därför funderar jag ofta kring det som kallas limited, vad är egentligen limiterat, hur ofta kan man släppa limiterade flaskor och finns det ett överutbud av dem.

Det där med limited
Vad är det som egentligen bestämmer vad som är limiterat? En kort definition är att varan är begränsad. Det kan bland annat betyda att varan eller produkten enbart finns i 1000 exemplar och enbart går att köpa under en begränsad period. När dessa är sålda eller då tiden har gått ut så finns det helt enkelt inte fler att köpa, någonsin.

Detta är väl en ganska bra förklaring men vart går gränsen? Vad händer om vi skulle tillverka en produkt i 1 miljon exemplar. Är denna limited? Eller måste vi även överväga den potentiella marknaden? Är 1 miljon Pokemon kort limiterade eller är 1000 flaskor Whisky det? För i båda fallen är ju produkterna begränsade och kanske till och med sällsynta beroende på den totala marknaden.

Överutbudet av limiterade släpp

Något som kanske människor inom eller kring världen av Whisky har uppmärksammat under de senaste åren är att alla destillerier med några få undantag har tillfälliga eller små och limiterade släpp. Vissa destillerier har till och med valt att enbart satsa på att tillverka och släppa limiterade buteljeringar 2 till 6 gånger per år.

Detta gör att om du skulle vilja köpa samtliga flaskor som släpps från ett destilleri eller ett antal destillerier så måste du förutom lägga ned en förmögenhet på inköp förmodligen bygga ut huset för att få plats med alla flaskor.

Något som dessutom brukar dyka upp då och då i en grupp på Facebook som jag är medlem av, vilket kretsar kring vad medlemmarna har hemma i sitt skåp för tillfället är diskussionen angående hur många släpp ett destilleri har gjort. Som tur för oss svenskar är många av de svenska destillerierna unga och erbjuder oss som kunder bra dokumentation via deras respektive hemsidor men så är inte fallet för de större och kanske främst de skotska destillerierna. Dessa destillerier erbjuder normalt ingen fakta som är äldre än några år och ännu sämre ingen information om antal flaskor, vilket fat som ingick, ålder på respektive fat eller annan intressant kuriosa för respektive släpp. Det är omöjligt eller nästan omöjligt att lista ut hur många släpp Highland Park, Ardbeg eller Macallan har gjort under de senaste 20 åren. Är det 10 eller är det 100? Därför blir frågan är verkligen en ny flaska från Highland Park unik utöver det som marknadsföringen försöker sälja in?

Sedan ska vi inte glömma att med den nya bommen inom Whiskyindustrin så har vi under de senaste åren sett ett uppsving i nya och nygamla destillerier vilka precis har startat och som nu kan börja erbjuda lite mindre släpp av Whisky. Detta gör att tillfälliga eller limited releases som erbjuds på den ständigt växande marknaden av Whisky har exploderat. Jag skulle inte bli förvånad om antalet släpp som anses eller marknadsförs som limited idag är över tusentalet per år. Bara via systembolaget känns det som att 3–10 nya limited flaskor släpps varje vecka.

Limited is premium
Något som många destillerier har uppmärksammat under de senaste åren är att alternativa investeringar har blivit mer populära och så även inom Whisky. Det finns idag fonder och instrument som noggrant följer utvecklingen av Whisky. Det finns även speciella mäklare eller förvaltare inom Whisky hos de större instituten som enbart eller till viss del investerar i Whisky. Vi kan väl nämna det kommande svenska bidraget The Single Malt Fund som ett exempel.

Detta faktum har gjort att vissa destillerier har insett att om vi sätter exclusive eller limited på våra förpackningar så kan vi ta mer betalt för dem. Inte så konstigt då priset på några av de flaskor som har gått på auktion i år har legat strax under eller till och med över miljonen. Detta gör att i vissa fall så har flaskan och dess innehåll gått från en konsumentprodukt till ett rent investeringsobjekt.

Konsekvensen är dock att av dessa rent absurda priser som har kommit från auktionerna är att vissa flaskor idag släpps till ett pris som kan ligga på så högt som 3000 eller 6000 kronor. Dessa säljs till och för professionella investerare som inte bryr om priset eller flaskornas innehåll. De är enbart ute efter sådant som möjligtvis kan ge en avkastning i framtiden.

All Whisky är limited Whisky

Om vi ska vara extrem så kan vi påstå att all Whisky är begränsad och anledningen till detta är att Whisky fortfarande till viss mån bara kan tillverkas i ett litet antal flaskor. Varför jag säger detta är eftersom att oavsett hur mycket sprit ett destilleri kan tillverka i en enda omgång så måste denna sprit lagras på individuella fat under minst 3 år. Dessa fat kan sedan variera i storlek och form men normalt så pratar vi om allt från några få liter till 700 liter sprit per fat.

Detta gör att om vi skulle vilja så kan vi sälja flaskor från individuella fat som limited eftersom att även om faten har skapats från samma träd, blivit toastad på samma sätt, har legat på samma hylla så kan resultatet bli väldigt olika för den färdiga Whiskyn. Alla fat eller flaskor är därav begränsade i någon form. Det finns även ett antal destillerier som tillämpar denna försäljningsmetod genom att släppa flaskor enbart från enskilda fat. Någon skotte vi kanske känner igen?

Det som då är lite konstigt är varför vissa flaskor är värda mer än andra. Varför kostar en flaska 10 eller 100 gånger mer än en annan flaska. Vad gör den andra flaskan så mycket mer speciell än priset? Jag skulle vilja påstå att i många fall är det absolut ingen skillnad. Om du skulle byta ut etiketten på två flaskor från samma destilleri så skulle du nog aldrig misstänka att något var fel. För den delen, flaskan som kostar 300 kronor är i många fall lika unik som den för 30 000 kronor, vad som skiljer dem åt är hur de marknadsförs. En flaska är den vanliga 18 år och den andra är 18 år limited edition med en låda som kostade 20 kronor mer att tillverka.

Marknadsföring
Jag har personligen svårt för att förstå varför någon skulle vilja köpa en flaska från någon av de större destillerierna som marknadsförs som limited eller exklusive som investerare. En anledning är att informationen kring dessa flaskor ofta är väldigt dålig eller rent av värdelös. Det finns helt enkelt inget som gör dem unik eller intressant utan känslan jag får är att de som väljer ut dessa fat gör det lite hur som haver. Jag har tyvärr läst allt för många påhittade historier om hur de valde ut faten som ingår i skapelsen av din flaska, vilket egentligen inte säger något om Whiskyn som du håller i din hand utan mer ska fungera som en sales pitch. För den delen är väl marknadsföringsavdelningen gigantisk på de större destillerierna i Skottland med tanke på all smörja de får in i novellen på baksidan av flaskan.

Det känns även som att många destillerier vet att deras Whisky är medelmåttig eller för dålig för att kunna säljas ärligt så därför läggs all energi på att skapa en säljande historia och inte att faktiskt skapa en unik Whisky. Det tråkiga med detta är väl att marknadsföringen fungerar och beroende på vilket destilleri det är så kan de tyvärr komma undan med helt otroliga saker. Vi pratar om Whisky som aldrig skulle fått se dagens ljus utan borde hällts ut i brunnen för 10 000 kronor.

Men med en vacker historia om gudar eller annat övernaturligt så spelar det ingen roll. Människor kommer köpa Whiskyn. Inte bara det men även betala dyrt för att kunna komma över en flaska eller två.

Framtiden
Min personliga uppfattning är att vi i framtiden kommer nå en nivå där antalet limiterade släpp kommer att negativt påverka synen på Whisky som samlings och investeringsobjekt. Risken är att antalet undermåliga limiterade flaskor kommer att växa och sedan när marknaden når brytpunkten för vad den kan klara av att hantera så kommer den att kraftigt gå ned.

Något som även har varit typiskt de senaste åren för främst svensk Whisky som Mackmyra eller BOX är att värdet på enskilda släpp och flaskor under en kort period från släpp ökar väldigt kraftigt i värde. Vi pratar om 100–300 % i värdeökning under relativt korta perioder. Vad som sedan dock sker är att många av flaskorna sedan letar sig ned mot inköpspris om inte till och med under vad människor betalade för dem på Systembolaget. De enda flaskor som jag har sett vilka som har någorlunda behållit sitt värde är de fåtal flaskor som är nummer 1 i en serie eller tillhör väldigt unika släpp.

Jag är därför till viss del orolig för min egna samling av Whisky som mer eller mindre enbart består av BOX. Det jag dock riktar in mig på just nu är att söka reda på de äldre släppen. Om jag skulle få ett val att välja mellan 5 flaskor Festival 2014 eller 30 flaskor Festival 2017 så skulle jag ta de från 2014. Möjligtvis att jag kanske på kortsiktig göra en dålig affär men jag är övertygad om att äldre släpp och de som tillhör den lilla skaran av första släpp i en serie kommer att stå sig starkt. Detta även om priset för enskilda begränsade släpp i framtiden kommer gå ned.


Avslutning
Gav jag egentligen några svar idag på mina ursprungliga frågor? Egentligen inte och möjligtvis kanske vi har fler nu än vad vi började med. Vad gör egentligen en flaska Whisky unik eller begränsad. Varför kostar en flaska Limited så mycket mer än en vanlig 18 år? Vem bestämmer att just detta fat och de flaskor som kommer från det är unikt? Vilka kriterier uppfyller det som inte något annat fat gör? Hur kan vissa flaskor från ett destilleri vara unikt om det producerar över 1 miljon om året? Är det bara marknadsföring eller finns det något mer bakom etiketten?

PS. Är inte en NAS ännu bara ett sätt att säga, den här flaskan är inte unik?

Med det sagt, ha en god helg

//RJE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar