torsdag 10 maj 2018

Gårdsförsäljning av alkohol




Låt oss börja med min syn på frågan, är gårdsförsäljning något positivt?
Ja, jag är relativt övertygad om att gårdsförsäljning av alkohol är något positivt. Vad det gäller frågan är detta något som vi bör välkomna med öppna armar? Jag är inte lika säker.


Frågan om monopol
Jag är generellt mot monopol men å andra sidan kan jag erkänna att jag i vissa tillfällen är för monopol. Det som är avgörande enligt mig är följande:

Tjänar samhället på att ha ett monopol, detta med hälsa, rättigheter och trygghet i baktanke. Om ett monopol verkar för eller säkrar att någon av dessa områden håller en viss nivå så är monopol något bra.

Vi har även tack vare den senaste vågen av privatisering ganska bra uppfattning av vad detta betyder för ett land som Sverige. Låt oss prata om sjukvård, skola och bilbesiktningen.

1. Sjukvård. Jag tycker faktiskt privatiseringen av den svenska sjukvården har bidragit till många positiva saker. Fler alternativ, bättre sjukvård och även bättre löner för dem som jobbar inom detta område. I alla fall om du har en bra arbetsgivare. Jag personligen är skriven hos en privat vårdcentral. Det negativa med denna förändring är dock att många mindre och lokala apotek har försvunnit från mindre samhällen då dessa inte har samma ansvar som ett statligt monopol. Resultatet är ändå övervägande bra.

2. Skola. Enligt en undersökning som har gjorts av kommunalt drivna skolor och privata skolor så får elever på privata skolor högre betyg än dem som går på en vanlig traditionell skola. Detta gäller då elever som går på gymnasiet. Vilket kan låta bra men problemet är att dessa betyg inte reflekterar vad dessa individer sedan presterar på svenska högskolor och universitet. Där är rollerna ombytta. Personer som har studerat på en privatiserad skola får sämre betyg än dem som har valt att studera vid en kommunalt driven skola. Sedan har vi debatten om det är etiskt att göra vinst på elever men det kan vi lämna till någon annan gång. Resultatet är i alla fall att elever från privata skolor presterar sämre i sina fortsatta studier och resultaten för svenska elever överlag har inte förbättrats i någon nämnvärd utsträckning sedan privatiseringen infördes.

3. Bilbesiktningen. Löftet var konkurrens, lägre priser och bättre kvalité. Det är väldigt osäkert om kvalité eller lägre priser har infriats. Det kostar idag mer att besikta en bil än vad det gjorde innan även om utbudet och konkurrensen är högre. Vad det gäller kvalité så är det svårt att svara på denna fråga. Antalet bilar som får underkänt efter besiktning och kontrollbesiktning har visserligen sjunkit sedan avskaffandet av monopolet fast det är osäkert om detta beror på att besiktningen har blivit bättre eller om bilarna har blivit säkrare. Det är även svårt att få en tydlig bild av hur många bilar som får godkänt för att sedan underkännas vid en ``random´´ kontroll då det idag inte finns en samlad databank angående detta som det gjorde innan.

Så vad är resultatet av avskaffandet av de svenska monopolen? Inte så bra som det lät när de avskaffades och frågan är om det verkligen har gett den effekt som människor trodde. Vissa områden har förbättrats men det är långt ifrån de löften som gavs när de monterades ned.

Min syn på Systembolaget
Mitt korta svar, jag tycker om att Systembolaget har monopol på alkoholförsäljningen i Sverige och jag tycker inte att detta är något som bör ändras. Jag förstår inte varför något som fungerar bra och inte bara det utan utmärkt ska avregleras. Finns det saker som man kan störa sig på? absolut. Öppettider, placeringar och avsaknaden av en fungerande andrahandsmarknad.

Men å andra sidan kan jag tycka att alkohol som är en drog även om den är mer allmänt accepterad än till exempel cannabis inte ska vara något som ska finnas på ICA eller på en kiosk. Det ska vara svårt och krångligt till en viss grad att få tag på det och ett sätt är att låta en aktör styra över tillgången. För den delen så har Systembolaget faktiskt ökat antalet butiker i Sverige så egentligen är det konstigt att klaga över detta idag. Det har nämligen aldrig varit enklare att köpa alkohol i det moderna Sverige.

Vad det gäller avsaknaden av en fungerande andrahandsmarknad så måste jag säga att detta är rent skitsnack. Jag är medlem i en rad olika grupper där öppen försäljning och auktionering sker och jag är inte medveten om att någon har fått lagens långa arm knackandes på dörren. Om du vill så kan du utan större förhinder köpa eller sälja en flaska whisky i Sverige utan att behöva använda dig av Bukowski/Systembolaget. Sedan vad det gäller köp av alkohol från Tyskland eller andra länder så är detta inte något problem. Då och då händer det att tullen stoppar ett paket och kräver in lite alkoholskatt eller moms men det är mer sällan än vad människor kan tro.

Om vi ska prata om utbud så är det inget fel på det utbud som finns på Systembolaget och om det skulle saknas något så kan du göra en beställning eller skapa en begäran om privatimport utan att behöva vara rädd att Systembolaget tar ut orimliga priser. Detta dessutom i butik eller via webben. De flesta lokala butiker har även som regel samtliga lokala producenter på sina hyllor och om en viss producent är väldigt omtyckt och lyckas öka sin försäljning så brukar dessa dyka upp på fler systembolag. Ett exempel är Hernö Gin som under 2017 äntligen fick en plats på samtliga Systembolag i Sverige. Som kund hos Systembolaget kan man beställa cirka 1 000 lokala och småskaliga produkter från hela Sverige till hela Sverige. Så att bråka om att det är svårt att som svensk producent slå sig in på Systembolagets hylla är konstig kritik. Hur skulle det se ut om du skulle behöva slåss på en fri marknad där ingen bryr sig om att du är lokal i en liten ort.

Människor verkar även tro att om Systembolaget förlorar sin roll som monopol så kommer detta innebära lägre priser på alkohol. Jag undrar varifrån de har fått denna konstiga idé, möjligtvis i botten av glaset eller slutet av burken. Bensin, godis och snus är några produkter som det idag råder relativ fri konkurrens på och det som egentligen styr priset på dessa produkter är inte antalet aktörer utan vilka avgifter och skatter som den svenska staten har placerat på dem. Detta gör att jag tror att oavsett om Systembolaget eller om ICA säljer en flaska öl eller en flaska whisky så kommer priserna ligga kvar på samma nivå. Möjligtvis kommer kanske en liten korrigering ske men jag har svårt att tänka mig att denna skulle vara större än 5-6%. Ändå verkar människor tro att om Systembolaget försvinner så kommer alkoholpriset i Sverige bli detsamma som det i Tyskland eller Danmark fast detta är inte självklart. Det som påverkar vad en flaska öl eller whisky kostar är vad som är reglerat via lag eller skatt och inte vem som säljer produkten.

Så vad finns det egentligen att inte tycka om vad det gäller Systembolaget förutom att det är ett monopol? Enligt min mening inte så mycket. Jag tycker att Systembolaget gör ett utmärkt arbete och jag skulle faktiskt vara mot en avreglering av det svenska alkoholmonopolet. Även om gårdsförsäljning skulle vara en välkommen reform.

Vad jag tycker om gårdsförsäljning
Som jag nämnde i början av detta inlägg så är jag positiv till detta. Jag tycker även att det är bra att detta röstades igenom även om det nog kommer dröja ett tag innan detta kommer att börja gälla i praktiken. Jag tycker även att utformningen för detta lagförslag/utredning är väldigt sunt och jag tycker det är bra att man inte angrepp Systembolagets roll i någon nämnvärd bemärkelse. Så överlag måste jag säga att förslaget var en trevlig överraskning. Det är i alla fall ett steg i rätt riktning för att modernisera svensk alkoholpolitik.

Min reservation är dock att jag inte vill att denna avreglering eller förslag på detta ska gå längre. Om destillerier eller bryggerier vill sälja sina produkter på plats, fine. Vill jag att detta ska leda till försäljning av starksprit i alla butiker och affärer? nej.

Finns det grund för en viss oro att denna nya lag eller förslag på ny lag kommer att leda till att Sverige hamnar i konflikt med Europeisk lagstiftning angående anti-diskriminering, absolut. De Europeiska lagarna säger nämligen att Sverige inte får gynna inhemska producenter på bekostnad av utländska. Detta kommer bli svårt att komma runt när endast lokala producenter undantas från monopolet i detta förslag. Fast å andra sidan har inte EU varit svår att förhandla med för andra undantag i europeiska lagar som enbart gäller i Sverige och inte i övriga Europa. Jag är även inte säker på att EU skulle vilja driva denna fråga då den svenska modellen eller den politik som vi har drivit kring alkohol har varit väldigt framgångsrik.

Annars kan jag säga att jag som delägare i några destillerier, ett bryggeri, som besökare av mässor och event gärna ser en ökad lokal försäljning av alkohol. Det bidrar helt enkelt till att utveckla bolagen till att kunna bli populära besöksmål. Många svenska destillerier och bryggerier har redan idag väldigt ambitiösa projekt angående detta men att tillåta gårdsförsäljning skulle absolut bidra med mycket gott. Det skulle även ge dem en större sekundär inkomstkälla utöver vad de har idag.

Vad är risken med lokal försäljning av alkohol

- Det öppnar upp för oseriösa aktörer.
- Tillgången ökar
- Kontrollen av vem som kommer över alkohol minskar.
- Olaglig försäljning eller obeskattade vinster kommer att öka.
- Olyckor och brott till följd av konsumtion av alkohol kommer troligtvis öka.
- Möjligtvis sämre folkhälsa.

Vad är det positiva med lokal försäljning av alkohol

- Ökade inkomster för svenska destillerier och bryggerier.
- En ökad turism/utbud av gällande erbjudande på plats.
- Fler jobb inom turism, restaurang och tillverkning.
- En positivare alkoholkultur där alkohol kopplas närmare tillverkningen.
- Förhoppningsvis minskad ``import´´ av sprit över den tysk/danska gränsen.
- Minskning av dålig hembränning.

Så slutligen. Tycker jag att detta förslag om gårdsförsäljning är något positivt, ja. Tycker jag att vi ska avreglera Systembolaget, nej. Finns det problem med ett förslag som detta, absolut och då gäller det främst juridiska problem. Om vi kan garantera att Systembolaget behåller sitt monopol och att EU inte drar allt till domstol, tycker jag att vi ska genomföra detta? Ja, jag tycker att det är en väldigt bra idé där alla parter kommer att gynnas.

Men det var min syn på det, vad tycker du?

//RJE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar