lördag 4 mars 2017

Det orangea kuvertet



Har du fått ditt kuvert eller väntar du fortfarande på det ?
Har du vågat öppna det eller plågas du bara av synen av den orangea färgen där kuvertet ligger i högen av ännu oöppnade brev?

Jag ser faktiskt fram emot att få det orangea kuvertet, det är ju en av årets större händelser om man ser till ekonomiska event som alla deltar i. För mig är det som när man ska sammanfatta portföljen och dess utveckling under föregående år. Beloppet i sig är jag inte så intresserad av utan det är den procentuella utvecklingen som jag vill se. Det är även denna som jag tävlar med. Att ständigt slå ``medel´´ är mitt mål och allt över detta är en bonus.

Det är en tävling med pensionen på spel
För mig som är aktiv på börsen och som ständigt vill ``slå´´ medelavkastningen som den ger så handlar även mitt pensionssparande om att överprestera jämfört med resten. Det är en tävling som jag kanske mäter felaktigt men mitt mål i procent är en avkastning på minst 15% per år. Detta oavsett hur omvärlden ser ut och vad som sker på börsen. Kommer jag att lyckas med detta varje år, konstant hela tiden ? Absolut inte, men man måste sätta mål. Om jag då över en period på över 50 år får en genomsnittlig avkastning som hamnar över 15% årligen så har jag ju ändå lyckats. Detta oavsett hur ett enskilt år utvecklas.

Jag ser det enbart som positivt att jag gillar att tävla då det gäller jakten på en hög avkastning. Ser jag över mina risker ? självklart ser jag över mina risker och om vi ska se till min investeringsportfölj idag så sitter jag på 50/50 i kontant och äger enbart banker. Jag har trots detta ändå lyckats få bättre utveckling än svenska OMXS30 ``än så länge i år´´.

Vad har jag för värdepapper just nu i PPM?Jag har faktiskt ett enda värdepapper just nu och detta kanske strider mot de råd som jag skulle ge en vanlig sparare men eftersom jag ändå anser mig aktiv och relativt kunnig så tar jag denna risk medvetet.  Det jag äger idag är Carnegie Sverigefond och det är inte på något sätt en billig fond och det finns billigare fonder och säkert de som slår denna med hästlängder. Men för att försvara mitt val så valde jag denna fond enligt följande kriterier för ungefär ett år sedan.



-Värt att notera är att omvärlden har sedan det ändrats.

Placeringar: Den investerar i ett litet antal svenska bolag som vanligtvis tillhör om inte uteslutande finns på Stockholm Large cap.  Den placerar även främst i industri, finansiell service och konsument verksamhet. Varför tycker jag att dessa tre områden var intressanta? Industrin hade vid tillfället haft det överlag tungt och min teori är därför att det inte kan bli så mycket sämre, svenska banker var och är starka, stabila och därför intressanta trots den låga räntan. Människor kommer alltid att konsumera oavsett hur det ser ut i omvärlden och att då investera i konsument företag som ICA anser jag är ett säkert kort.


Område: Som nämnt ovan så är det en Sverigefond som investerar i svenska storbolag och en av huvudanledningarna varför detta var viktigt var eftersom att Sverige hade en stark ekonomi och utsikterna var för tillfället väldigt goda.

Förvaltare: Kanske den starkaste anledningen till varför jag valde denna fond var för att Simon Bletcher förvaltar den. Jag tror på honom som investerare och även om man ska vara lite kritisk till att enbart investera i personen bakom fonden så kände jag att vid tillfället för valet av denna fond att han hade en syn som jag kunde dela uppfattning med. Sedan är det en profil som jag ständigt ser i media och jag har haft möjlighet att skapa mig en uppfattning om honom och då inte bara som en investerare utan även som person. Att han är en offentlig profil gör det även enkelt att hålla sig uppdaterad i vad han anser att världen är på väg.


Utveckling för mig de två senaste årenEftersom jag inte har hunnit jobba så länge så har jag inte kunnat ta del av denna trevliga del av ekonomin och därför har jag enbart två år med resultat förutom detta innehavande år.

2015-2016: Resultat för det första beskedet som jag någonsin fick var allt annat än positivt och tack vare en automatisk placering i  AP7 SÅFA så blev avkastningen -11%. Det var alltså ett minus resultat det första året. Usch fy och blä säger jag bara.

2016-2017: Mitt första år med ett aktivt val blev bättre och avkastningen för detta år blev +17%. Detta är såklart en stor förbättring jämfört med föregående år och min förhoppning är självklart att detta år ska bli lika bra eller till och med bättre.
2017-2018: Året har bara precis börjat och det är lite svårt att säga exakt hur året kommer att sluta men just nu har utvecklingen varit +5,2%. Detta ser verkligen lovande för fortsättningen på 2017 och vi får se om det blir ett fondbyte eller ej under året.

Hur ser det ut 2017 och mina idéerSom ni förhoppningsvis har förstått av detta inlägg  och vad jag historiskt har skrivit så förespråkar jag aktiva val. Detta kräver dock att du som person sätter dig ned minst en gång om året, öppnar ditt orangea kuvert och sammanfattar vad du ser. Du kommer sedan behöva fundera på om du är nöjd med det som du finner och sedan göra ett val. Är jag nöjd med detta eller vill jag ändra på det? Om du inte väljer att öppna ditt kuvert eller att besöka pensionsmyndigheten.se så gör du även då ett aktivt val, du gör valet att inte göra någonting.

Att sammanfatta ditt kuvert tar cirka 5-10 minuter och vad du sedan gör därefter och hur mycket tid som du lägger ned på detta är upp till dig. Jag som ändå håller mig relativt uppdaterad tar dock ganska lång tid på mig. Först sammanfattar jag mitt innehav, hur ser utvecklingen ut och är jag nöjd med den. Sedan försöker jag att ta reda på hur det ser ut just nu i min omvärld och hur utsikterna ser ut för det kommande året. För att göra detta så samlar jag på mig information om vad ``experterna´´ säger och försöker helt enkelt bilda mig en uppfattning om hur ekonomin kommer att utvecklas under året och vad som man ska investera i. Sedan letar jag helt enkelt upp de fonder som investerar i detta område eller områden. Jag jämför sedan avgifter och fondernas  historiska utveckling mot varandra och när jag har 2-3 stycken kvar så kör jag helt enkelt magkänsla.

Exempel på hur jag väljer fonder
Exempel1. Amerikansk ekonomi ser positiv ut och framförallt industrin ser stark ut. Då väljer jag en amerikansk aktiefond som är inriktade mot industrin. Jag undersöker sedan avgifter och historisk utveckling. Om fonden har lyckats bra historiskt och har en lockande avgift så kommer denna mest troligen hamna på min lista över intressanta fonder. När har tagit fram 5-6 fonder som jag anser kan vara intressanta så väljer jag faktiskt lite med magkänsla, det kan vara ett företag som jag är lite extra intresserad av i en av portföljerna som blir det avgörande. Det kan även vara en förvaltare som jag känner till eller ett fondbolag som har ett gott resumé som vinner. Jag köper dock 
inga fonder som skickas till mig som reklam eller dyker upp i min mail. Detta är vanligtvis ett tecken på en dålig fond, om de måste jaga kunder så blir jag misstänksam. Jag skulle till exempel aldrig byta fond över telefon.
 ovanför en period där jag samlar in information och försöker sammanfatta detta. Jag har inte heller något behov att göra någon förhastad ändring i mitt innehav då fonden som jag har just nu gynnas av den positiva trend som just nu håller i sig på börsen.

Exempel2. Om den globala ekonomin ser riktigt negativ ut så kommer jag mest troligen titta på en räntefond. Det vill säga minimera riskerna och om jag skulle mot all förmodan välja en räntefond så skulle jag mer eller mindre bara välja en billig sverigefond som har nästan uteslutande räntepapper i sverige. Mitt argument för detta är följande, om jag någonsin skulle fundera på att äga en räntefond så kommer ekonomin globalt vara så illa så att den påminner om finanskrisen eller 1930. Vad är inte då säkrare än att äga svenska räntepapper ? förövrigt så kommer jag mest troligen aldrig igen äga en räntefond.

Just nu kommer jag dock att  behålla denna Sverigefond som jag har innan jag funderar på att göra ett byte. Jag är ganska nöjd med de innehav som denna fond har men det är möjligt att jag ändrar mig  inför sommaren då aktivitet går ned för många industriföretag. Jag ser även nivån på den svenska börsen som ett hot. Det känns inte som att de företag som jag just nu äger indirekt i denna fond kommer att kunna ge en avkastning på 15% i år. De kommer då att behöva mer eller mindre öka med 10% om vi enbart ser till värdeutveckling i börsvärde. Detta anser jag är ytterst tveksamt och kommer därför vara mer eller mindre tvungen att ändra mitt innehav om jag ska kunna nå mitt mål på 15%.

Därför har jag börjat titta lite smått på fonder som kan vara intressanta men inte riktigt grävt ned mig i siffror eller liknande. Det är som nä
mnt ovanför en period där jag samlar in information och försöker sammanfatta detta. Jag har inte heller något behov att göra någon förhastad ändring i mitt innehav då fonden som jag har just nu gynnas av den positiva trend som just nu håller i sig på börsen.

Det blev ett längre inlägg idag och jag hoppas att detta är okej. Jag finner min pension väldigt viktig och om man ska prata om det så måste man kunna svänga ut lite

Det blev ett längre inlägg idag och jag hoppas att detta är okej. Jag finner min pension väldigt viktig och om man ska prata om det så måste man kunna svänga ut lite. Har du någre egna ideér om din pension/innehav eller funderar du över något som jag har skrivit idag, var då inte rädd att kontakta mig eller att skriva en kommentar. Om inte annat så få ni ha det fantastiskt tills vidare.



//RJE
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar