onsdag 15 mars 2017

Det är dags för utdelningar




Tänkte vara lite tidigare i år jämfört med förra året med detta inlägg så här kommer det.
Utdelningsperioden börjar snart närma sig och därför tänkte jag skriva lite om min strategi då det gäller att trejda/investera enbart för att ta del av utdelningen. Detta har jag gjort föregående år och även i år så kommer jag att köra samma strategi.

Men innan vi går in på hur jag investerar under utdelningsperioden låt mig förklara lite vad utdelning är och varför bolag delar ut detta.

Vad är en utdelning?
En utdelning delas vanligtvis ut av företag som gör en stadig vinst i form av ett positivt resultat på sista raden i redovisningen. Det vill säga företaget går med vinst. Detta är dock inte självklart utan det är upp till varje enskilt företag att ta beslut om en utdelning ska ges och i vilken omfattning. Företag som växer kraftigt och är ``nya´´ brukar generellt inte vilja ge utdelning då de vill använda vinsten till att växa. Företag som banker är exempel på företag som vanligtvis ger ganska bra utdelningar. En anledning till detta är att banker växer relativt långsamt och behöver inte investera lika mycket för att behålla sina kunder eller att behålla sin tillväxt. De känner då inte behovet att behålla pengarna för att investera då detta kommer ge ingen eller väldigt liten avkastning för aktieägarna. Att dela ut pengarna till aktieägarna är då mer ``lönsamt´´. Man får se det som att företaget anser att aktieägaren kan få en bättre avkastning genom att förvalta utdelningen själv jämför med företaget gör det till dem.

En nyttig fråga är att då ställa är detta företag ett bra företag? Om företaget inte kan se att deras tillväxt på eget kapital är bättre än en utdelning är detta positivt eller negativt.

Att notera angående utdelningar
Att utgå från att bara företag som bara går med vinst ger utdelning är felaktigt, det kanske inte är så smart att ge en utdelning om man går med förlust med det finns exempel på detta och nedan kommer det lite speciella saker som man kan tänka på.

-Företag kan använda utdelning som ett sätt att göra reklam för sig själv. Det finns idag företag som möjligtvis inte borde ge utdelning men gör det ändå eftersom det lockar utdelningsinvesterare. Det finns investerare som enbart köper företag som ger utdelning så det kan desvärre ibland vara  lockande att ge en liten utdelning även om det inte är det mest logiska sett till företagets bästa.
- Ny storägare. Det kanske inte är lika vanligt nu som det var under 60-90 talet men ibland händer det att en investerare köper en stor del aktier i ett företag som har en stor kassa för att påverka eller tvinga styrelsen att rösta igenom en utdelning. När kassan är utdelad så säljer de aktierna och jagar nästa företag så det kan vara viktigt att förstå varför ett företag höjer en utdelning eller ger en utdelning om det kommer in en ny ägare.
- Företag utan tillväxt. Det kan vara positivt att ett bolag lämnar en stor utdelning procentuellt sett till deras vinst men det kan även vara en varningsklocka att detta bolag inom de kommande åren kommer att bli ersatt eller omsprungen av nya konkurrenter.Tyvärr är det så att vissa företag kan ibland känna sig tvingade att fortsätta att ge en stadig utdelning eller öka sin utdelning från år till år eftersom delägarna kräver detta. Problemet med att dela ut för mycket är att de nödvändiga investeringar som skulle behövas göras för framtiden kan offras för kortsiktiga mål.

När kommer en utdelning och hur tar  jag del av den?
En utdelningen sker automatiskt och det enda du egentligen behöver göra för att ta del av den är att äga bolagets aktier under den period/dag som avskiljningen sker. Generellt kan man säga att man ska minst två dagar innan utdelningsdagen äga bolagets aktier.

Du behöver köpa aktien innan ex-dagen, vilket är dagen då den "handlas utan utdelning", vars datum är angivet på aktieöversikten på sajten. Sista dagen att köpa aktien är således dagen innan datumet då aktien "handlas utan utdelning".  Avanza 2017-03-07

När utdelningen sedan sker så hamnar detta belopp på det konto som du har aktierna på och adderar då till ditt kontanta saldo. Det blir alltså inte en ny aktie eller ett annat värdepapper. Se det helt enkelt som en kontant ersättning.

Vilka bolag har högst utdelningen 2017?
Nedan finner ni en lista på de bolag som ger högst utdelning på Stockholm OMX- Large Cap.

Sverige – Large Cap
Direktavkastning (%)
Utdelning*
Bokslut
X-dag
Ratos
7,53
3,25kr
2017-02-17
Tele2
7,44
5,43kr
2017-01-26
HiQ
6,11
3,09kr
2017-01-31
Swedbank
5,86
12,9kr
2017-02-22
Telia
5,82
2,14kr
2017-01-27
Nordea
5,59
0,60 EUR
2017-01-26
SEB
5,51
5,27kr
2017-02-01
Millicom
5,18
2,41 USD
2017-02-08
Enea AB
4,90
4,4kr
2017-02-09
Betsson
4,90
4,31kr
2017-02-09
MQ
4,83
1,75kr
2017-01-26
2017-01-27
Acando
4,73
1,23kr
2017-02-08
Resurs Holding
4,71
2,77kr
2017-02-07
Clas Ohlson
4,61
6,17kr
2017-06-08
Catella
4,37
1kr
2017-02-21
Kinred Group(Unibet)
4,28
0,27 GBP
2017-02-08
MTG
4,27
11,5kr
2017-02-02
Kungsleden
4,24
2,45kr
2017-02-16
Klövern
4,23
0,4kr
2017-02-10
Beijer Alma
4,18
9,75kr
2017-02-14
http://www.nordnetbloggen.se/aktierna-med-hogst-utdelning-2017/12/01/2017/

Värt att notera är följande:

- Det är enbart bolag från Large Cap på denna lista och ej från någon annan lista. Det betyder att detta är ett urval och gäller enbart en av flera listor på börsen.
- Det är en lista som bygger på beräknade utdelningar. Det som kan påverka utdelningen och dess procentuella utdelning är: Aktiekursen, höjd eller sänkt utdelning, extra utdelningar (kan ske vid försäljning av ett dotterbolag eller en avdelning och ska ej ses som något återkommande) och andra faktorer som ej är angivna här.
- Detta är en lista som har satts samman av Joakim Bornold på Nordnetbloggen och ej lusläst av mig personligen så listan ska enbart ses som en fingervisning. För att få korrekt utdelning så rekommenderar jag dig att att ta del av bokslutet när detta kommer från bolaget. Sedan tas beslutet om fastställd  utdelningen  på bolagsstämman så innan dess kan man man bara se till vad bolagen har signalerat och vad analytikerna har gissat att utdelningen ska bli.

Hur ser jag på utdelningar och hur investerar jag utifrån detta?
För att vara ärlig så är jag inte så intresserad av själva utdelningen utan det som jag egentligen är intresserad av är rörelsen som bolag med utdelning får innan utdelningsdagen. Min teori är att personer som är intresserade av att få ta del av utdelningen kommer att vilja köpa t.ex. Ratos eller Kungsleden innan utdelningsdagen och detta kommer öka handeln i aktien och förhoppningsvis öka efterfrågan vilket leder till en högre börskurs. När sedan utdelningen kommer så kommer kursen enligt min teori sjunka mer än vad utdelningen är. Låt mig ge ett exempel.

Aktie A: Kurs 100 kronor Utdelning 10 kronor
För att min teori ska stämma så  utgår jag från att kursen på en aktie 30 dagar innan utdelning kommer att stå i 100 kronor och sedan stiga till utdelningsdagen. Låt oss då säga att dag 3 innan utdelning så står  kursen nu i 110 kronor det är alltså en vinst på 10% och om jag vill kan jag nu vänta på att få min utdelning eller sälja nu. Det jag då tror är att när utdelningen sker så kommer kursen falla under 100 kronor, till kanske 95 kronor. Detta eftersom 10 kronor ska ju räknas bort från värdet på bolaget men även på grund av att människor nu vill sälja aktien eftersom intresset är borta nu när utdelningen är utdelad. Det kommer fortfarande vara en vinst om jag säljer aktien efter utdelningen är gjord men nu är bara avkastningen 5% och inte 10% som det var innan.

Jag investerar främst i banker som Nordea och Swedbank i år men kommer dock att fylla på med några fler aktier under mars och april innan utdelningssäsongen är över. Det som bestämmer detta är bland annat hur börsen utvecklar sig men även hur utdelningen passar in tidsmässigt. Jag vill gärna investera en period före utdelningen och detta gör desvärre att antalet bolag som jag investerar i under utdelningsperioden hamnar på 5-6 bolag och inte mer. Det går säkert att välja fler men då känns det som att man inte kan få ur det maximala ur varje investering.

Detta får nog vara allt för denna gång och för att vara på den säkra sidan så vill jag även lämna en liten disclaimer här i slutet. Det ska noteras att det som jag har skrivit i detta inlägg är enbart ett bet eller spekulation från mig och ska inte ses som mer än det. Jag anser mig inte själv vara mer än en hyffsad investerare och även jag tar det väldigt försiktigt då jag gör dessa investeringar. Jag ser till att följa kursen dagligen och håller alltid ett fönster öppen på datorn då börsen är öppen på jobbet även om jag inte tittar på kurserna varje sekund. Allt detta för att undvika större oväntade rörelser.

Med det så hörs vi


//RJE


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar