torsdag 17 november 2016

Allt är tydligen bra


Sådär här kommer mitt inlägg som på något sätt får vara en uppföljning av föregående inlägg och även lite allmänt frågande om börsen verkligen är rationell eller inte. Det ska dock nämnas att detta inlägg är mer av ett ``få ur mig´´ inlägg och ska inte ses som allt för seriöst.

Jag tänkte börja med att summera börsen under dagen och dagarna efter att Donald Trump blev USAs nästa president. Jag gick ju ut med mitt inlägg där jag gjorde ett bet på att Clinton skulle vinna och när jag gick och la mig sent där på kvällen så såg det ju bra ut. Sedan då jag klev upp och skyndade mig iväg till jobbet låg Trump helt plötsligt långt före och det var bara 7-4 ``platser´´ som behövdes för att Trump skulle ta hem hela valet. Så med den kunskapen så la jag några snabba säljordrar och köpte några ETF: er (börs handlade fonder) med en liten hävstång 2x för att ta del av nedgången som även kom som ett brev på posten. Börsen gick ner och när den var ner 3-4% så hade jag ändå lyckats rida ut den inledande chocken relativt bra. (Jag började att jobba runt 9,så jag fuskade lite med att hålla ett fönster öppet i början). När jag sedan tog min lite senare lunch runt 13:20 så hade Trump hållit sitt segertal för ett tag sedan och tydligen var talet så bra att hela världen helt plötsligt hade glömt allt annat han har sagt och börsen hade gått upp igen. Detta gjorde att jag sänkte min position och köpte en annan för att på något sätt finna balans. Sedan då börsen stängde i Sverige på plus för dagen så stod jag där och kände mig lite som Bambi på hall is. Varje position som jag tog var inledande korrekt men sedan hamnade jag hela tiden snett, men trots det kunde jag summera en minimal nedgång på cirka 1,5 ‘% i portföljen vilket kunde blivit bra mycket värre.

Dagarna efter det fortsatte börsen uppåt och detta bland annat främst för att helt plötsligt hade alla ekonomer räknat på Trumps alla löften och kommit fram till att Trumps ekonomiska löften om skattelättnader och enorma infrastrukturprojekt är kanske det som krävs för att få igång ekonomin i USA. Vilket är ett argument som jag hade kunna köpa om vi inte redan hade vetat om dessa lösa löften innan han vann. Då sa vi trots allt att börsen skulle ner 10 %, nu vann han och då säger alla att den ska upp 10 %. Men å andra sidan talet kanske var så bra så att alla siffror som han löst har slängt runt omkring sig helt plötsligt kändes möjliga.

Jag kanske låter lite bitter och det stämmer till en viss del, men inte av den anledning som ni tror utan av den anledningen att jag känner att medierna och ekonomerna som jag följer eller läser vände kapen lite väl enkelt efter vinden i detta fall. Nyss var Trump det värsta som kunde hända och nu verkar det vara det USA behöver. Snacka om att köra sin trovärdighet rakt nedför ett stup. Jag tänkte iallafall gå igenom några punkter för och emot Trump och börsens rörelser.

1. Trump och republikanerna har nu makten i senaten och representanthuset men även såklart en president av samma valör detta gör det enklare att driva igenom förändringar. Detta kan vara positivt men även negativt de måste kunna enas för den delen. Jag kan bara önska att Obama fått detta stöd.
2. Trump ser inte ut att fullfölja alla sina löften, har inte gjort det än och även de som han står fast vid har fått en mjukare ton. muren mot Mexiko kan bland annat även bli ett stängsel/staket. Positivt eller negativt? Det kanske inte blir några skattelättnader eller gigantiska infrastrukturprojekt.
3. Den samlade skulden som den amerikanska staten har just nu är en av världens största och har stadigt växt under Obama. Detta har bland annat orsakat bråk när budgeten har hamnat i centrum mellan de två sidorna och gjort att USA har stannat upp under förhandlingarna. Om Trump ska genomföra sin ekonomiska politik så kommer USA behöva låna. Tror att Kina är sugen på att ge ut lite lån. Men sannolikheten att USA kommer att ha råd med gigantiska projekt och samtidigt genomföra generösa skattelättnader känns inte så troligt. Vi pratar alltså om tusentals miljarder kronor under 4 år.
4. Trump är Trump och kan verkligen ett enda tal göra så att allt annat som han har sagt försvinna? Är vi så naiva och kortsiktiga?
5. Som det verkar än så länge så kommer han välja sina närmaste på sitt eget sätt och kanske får vi se en och en annan skandal innan alla namn är klara till Trump administrationen
6. Trump verkar inte gilla vad den amerikanska centralbanken och Yellen gör, vilket skapar lite frågetecken om Yellen kommer att få sitta kvar med Trump som president. Känns inte som det just nu. Detta kan skada förtroendet för FED.
7. Oroligheter i USA, det har varit lite oroligt sedan valet och det finns en liten risk att detta kan blossa upp ännu mer nu med Trump som president om han inte tänker sig för.

Så för att avsluta detta inlägg. Jag känner som vanligt en oro och denna gång kan jag sätta fingret på vad det är som gör mig orolig och det är börserna. Börserna och de som tillhör den ekonomiska eliten verkar leva i en annan värld där alla nyheter oavsett vad nyheten egentligen innebär eller vilka konsekvenser det ger så är allt positivt. Brexit bra, Trump bra, negativa räntor bra, krig bra, gammalt bröd bra, måndagar bra. Jag undrar vad som egentligen skulle få börsen att gå ner eller iallafall drabbas av en liten längre hicka än det över intradag. För just nu känns det som att allt kan omvandlas till något bra, det kommer inte bli så trevligt om denna fantasibubbla spricker.


Nåja nu närmar sig årets slut och det är dags för alla analytiker att lämna in sina estimat inför nästa år och som vanligt kommer dessa peka på att nästa år så kommer det äntligen bli det året då tillväxten äntligen ta fart. Börsen kan vara lite skakig framöver men om du vill börja fundera på att städa ur portföljen innan jul så kan jag tipsa om att kanske börja redan nu. Historiskt sett brukar det gå ganska bra under denna period fram till, under julen och början på det nya året. Men min högsta önskan just nu är en trevlig liten nedgång innan 2016 närmar sig sitt slut. Det känns som det enda rätta med tanke på hur året har utvecklat sig.

Ni får ha det

//RJE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar