torsdag 19 maj 2016

Paradox till börsen


Som snart alla vet så kommer snart Paradox Interactive till börsen och personligen är det en seger. Jag har länge sett framemot detta och äntligen sker det. Jag skrev bland annat här på bloggen om det och nu när det sker så är jag självklart med och tecknar en liten post. Jag har personligen spelat och spelar Paradox titlar och jag anser att det är ett företag som förtjänar sitt pris. Pris är det du betalar och värde är vad du får.

Vad är då Paradox?
Paradox är ett spelföretag och inte ett som sysslar med kasinospel eller liknande verksamhet utan Paradox skapar och publicerar spel. Några av deras titlar är bland annat Cities Skylines,Crusader Kings, Europa Universalis och det nyligen släppta Stellaris.

Vad är det för spel?
För att enkelt förklara det så är det tunga strategispel som kräver att du som spelare sitter ner i längre perioder och verkligen engagerar dig i det du gör. Detta beror bland annat på att det du gör i början av spelet kan påverka om hur the end game spelar ut. Många spel utspelar sig i en miljö där du är en härskare över ett rike eller ett folk och du ska strida, forma allianser, gifta bort släktingar, utveckla handel men även använda diplomati. Jag personligen äger en rad olika titlar från Paradox och min favorit är Europa Universalis.

Vilka spelar dessa spel?

För att ta det direkt från VD:n själv så är det främst personer över 25 och med högre utbildning. Detta kan bland annat förklaras med att det är som att spela ett virtuell schack och för att göra det så krävs det en viss förståelse av val och konsekvenser.

Hur tjänar bolaget pengar?
Det finns egentligen två sätt som Paradox tjänar pengar på.
1. Försäljning av spel.
2. Försäljning av DLC eller annan extra content till spelen.

Den första delen är nog ganska logisk att förstå, när du köper deras spel så tjänar bolaget pengar. Men hur kan företaget fortsätta tjäna pengar? Jo genom att ge ut extramaterial som inte ingår i originalspelet. Det kan vara en hel ny karaktär, ett nytt game mode, en annan tidsera och kosmetiska förändringar. Detta gör att livslängden på ett spel dubblas eller kanske till och med tripplas eftersom spelarna ständigt för nytt material.

Paradox genomför dessutom den större delen av sin försäljning genom sin egen spelbutik eller genom plattformen Steam vilket betyder att det inte finns någon fysisk kopia. Det finns ingen fysisk butik och det finns egentligen inga mellanhänder att betala. Genom att sälja sina produkter på detta sätt så kan marginalen för varje sålt spel öka betydligt.

Vad skiljer då Paradox från andra spelföretag?
Paradox är kanske relativt okända för en vanlig svensk men sanningen är att Paradox är i sin värld kanske världens främsta spelbolag. Iallafall vad det gäller tunga strategispel. Paradox har även en stark position som de under de senaste åren har lyckats cementera och det är svårt att se hur en ny spelare ska kunna ta sig in och konkurrera med Paradox.

Hur ska du se på siffror för ett spelföretag? När Paradox nyligen släppte kvartalsrapporten för det första kvartalet så kom oväntat inte rubriker som ``kollaps´´ men detta ger inte en rättvis bild. Att jämföra kvartal till kvartal eller april med april är totalt missvisande och visar egentligen hur okunnig analyskåren är då det gäller spelutvecklare. Spelföretag som låt oss säga Paradox har kanske 20 olika spel som de äger rättigheterna till och de kanske släpper 3 spel om året. Att samtliga spel ska generera lika mycket i intäkter är bara önsketänkande. När Paradox släppte ett nytt spel föra året vid namn Cities Skylines så kunde nog ingen gissa att detta spel skulle bli den enorma succé som det blev. I år under samma period som när släppet var för Cities Skylines var så släppte Paradox bara nytt material till gamla spel. Att då jämföra siffror är riktigt dumt.

Värderingen på Paradox? När jag såg prospektet för att teckna aktier i Paradox (33 kr/aktie) så såg jag att företaget värderade sig till 3485 miljoner eller 3,5 miljarder. Detta är i överkant sett till vad spiltan värderade Paradox till nyligen 2,5-4 miljarder. Är det en hög värdering? Det är svårt att säga om det är en hög värdering eller inte, det är iallafall ingen rea. Frågan man får ställa sig är, är jag bered att betala detta pris. Jag personligen har tecknat aktier i Paradox och jag anser att företaget har ett högt pris men för det så får man värde. Att priset idag ser högt ut på Paradox kan ändå vara relativt billigt jämfört med den potential som företaget har.

Vad sker just nu? Paradox släppte nyligen ett nytt rymdspel Stellaris och mottagandet av spelet har nog slagit alla satta förväntningar. Stellaris slog nämligen rekord genom att få 200 000 nedladdningar det första dygnet vilket även slog succén Cities Skylines från föra året. Förutom detta så kommer snart ett nytt Hearts of iron släppas vilket sker inom några veckor. Sedan så kommer det så klart lite nytt material till några äldre spel under året. Utöver detta så släppte företaget nytt material till två av deras redan existerande spel under kvartal ett.

Livscykeln på spelen? Enligt VD:n själv så är livslängden vanligtvis 14-18 månader men detta väldigt svårt att säga. Paradox har bland annat några titlar som växer eller iallafall vidhåller sina spelare trots några år på nacken. Detta beror oftast på hur mycket nytt material som släpps, hur många aktiva Moddare det finns och hur levande forumet är för spelen.

Hur ser kostnader ut? Spelföretag är kända för att arbeta med många olika projekt samtidigt och det är inte allt för sällan som ett annonserat spel aldrig ser dagens ljus. Det finns bland annat ett antal kända spel som har annonserats på de större spelmässorna som sedan bara har försvunnit i det fruktade spelhållet. Ett spel kan kosta allt från några kronor till runt 500 miljoner att ta fram och det är väldigt svårt att veta vart slutkostnaden kommer att landa på.  Andra kostnader som slukar pengar är reklam och försäljning. Då det gäller reklam så handlar det helt enkelt om en mördande konkurrens från andra företag med andra spel. Om du ska synas på de stora forumen så måste du även betala för dig. Då det gäller försäljning så säljer många företag genom butiker eller genom andra plattformar på nätet som inte ägs av företagen själva.

Fördelen med spelföretag jämfört med andra företag?
Om vi ska jämföra spelföretag och dess produkter jämfört med många andra så finns det en oerhört viktig skillnad. Om du väljer att sälja spelet själv online och inte genom någon fysisk butik så finns det ingen kostnad för att sälja ett spel till. Varje extra spel som företaget säljer är nämligen i många fall 99 % vinst. Produkten finns redan och det kostar absolut ingenting från företagets sida för att sälja ett exemplar till.

En annan grej som skiljer spelföretag från många andra företag är deras kunder, om du fångar en kund så stannar dessa som kunder. De kunder som spelföretag skaffar sig liknar ofta fans till en artist. Om du fortsätter att släppa nytt material som ett spel eller album så kommer fansen köpa det. Om du ger ut ett greatest hits uppdaterad grafik så kommer fansen suga i sig nostalgin. Visst kommer vissa fans komma och gå men de som är lojala kommer alltid betala. Om du är ett företag som Paradox så vet du att även om alla spel inte blir succér så finns det alltid en kund.

Cities Skylines- Är ett spel som påminner som SimCity. För att förklara det kort så är det en stadsbyggarsimulator som låter dig som spelare vara borgmästare över din egen stad. Du ska skötta ekonomin, nya byggen och allt som en stad behöver överväga som avfall från fabrikerna.

DLC- Eller (Downloadable content) är nedladdningsbart extramaterial som företag brukar ge ut eller ta betalt av från sina pelare. Detta är material som ibland inte fick plats i originalutgåvan eller som har utvecklats efter spelsläppet. Oavsett känslor inför denna metod så förlänger detta intäkterna från ett spel.
Steam- Världens största handelsplattform för spel. En handelsplattform som Steam är som en butik, fast inte i fysisk form. Du köper spelet på Steam genom dess ``online butik´´ och laddar sedan ner spelet direkt från nätet.

Forum- Alla vet nog vad ett forum är och då det gäller spelare så är det inget undantag. Det kanske är lite förvånande men som sagt spelare är fans och de gillar att dela sina upplevelser och idéer. Vissa spelforum innehåller ofta flera tusen aktiva besökare och detta bidrar även till att livslängden för spelen förlängs.

Moddare- En Moddare är en individ som har god kunskap om hur man modifierar ett spel  och det har även hänt att moddade spel har blivit mer populära än dess original. Då det gäller spel som Cities Skylines så kan en Moddare skapa nya teman, byggnader och göra estetiska skillnader. Vissa framgångsrika Moddare har även ``lagat´´ vissa spel genom att fixa buggar eller andra problem som spel kan dras med.
Detta var allt för denna gång. Jag hoppas ni har funnit detta intressant och att ni har fått en bättre bild av Paradox Interactive och vad spelföretag är. Jag har som sagt tecknat aktier i den kommande noteringen och detta ska självklart tas i åtanke. Jag är partisk av den anledningen. Men till nästa gång ha det så bra.
OBS!!! Paradox interactive ska inte förväxlas med Paradox Entertainment som redan finns på börsen
//RJE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar