söndag 25 april 2021

Min Hernö Gin Samling




Jag tror personligen att om du ska investera i något så bör du investera i det du finner är av intresse och det som du tror på. Detta oavsett om det bryter mot det vi annars brukar anse är traditionella investeringar.

Om vi bara ser till alternativa investeringar så finns det människor som har blivit rik på allt från Pokemonkort till Bitcoin. Det som i slutändan bestämmer om din investering eller hoby kommer att ge avkastning i framtiden är din uthållighet, kunskap och så klart vad andra är beredda att betala för ditt föremål eller samling.

Därav om du handlar eller investerar i gamla bilar eller Magic the Gathering-kort så kommer du troligtvis oavsett vad som sker tjäna pengar bara så länge du har ett visst intresse. Om du har ett intresse så kommer du följa nyheterna, du kommer förstå vad ``marknaden´´ värderar högre och du kommer troligtvis ta hand om din investering så att samtliga föremål håller en hög standard. Kanske inte främst på grund av en potentiell avkastning utan på grund av att du har ett intresse och behandlar din samling med en viss försiktighet för att inte riskera eventuella skador eller onödigt slitage.

Det är därför jag har som aktieägare i Hernö Gin lyckats bygga upp en liten mindre samling av limiterade släpp.




Min Hernö Gin samling
Min samling består idag av 17 flaskor, en Ambassador collection och en samlingslåda från Spirits of Passion som innehåller en blandning av svenskt hantverk.

Samlingen består idag av följande flaskor:

Ambassador collection (1)
Hernö Sipping Gin (1)
Hernö Sipping Gin 1.1 (2)
Hernö Sipping Gin 1.2 (2)
Hernö Sipping Gin 1.3 (2)
Hernö Sipping Gin 1.4 (2)
Hernö High Coast Terrior Gin 2018 (2)
Hernö High Coast Terrior Gin 2019 (1)
Hernö High Coast Terrior Gin 2020 (2)
Interperations #02 (1)
Interperations #03 (1)
Interperations #04 (1)

Detta betyder att samlingen inte är komplett men förhoppningsvis kanske jag kan göra ett byte i framtiden med någon av mina dubbletter mot någon av de flaskor som jag har missat. Anledningen varför jag har missat några av flaskorna är att de tyvärr brukar ta slut inom några timmar och det är inte alltid man är på tå när ett släpp sker. Ibland har man även tänkt för sig själv att jag kan förhoppningsvis plocka upp en flaska framöver då plånboken tillåter det och sedan har tillfället passerat.

Flaskor jag skulle vilja införskaffa
Då jag inte riktigt anser att det är rimligt att kunna jaga varje enskild flaska som tas fram i samarbete med en restaurang eller företag så har jag valt att begränsa samlingen till officiella släpp eller samarbeten som har funnits till salu för konsumenter.

Detta gör att flaskor som jag idag skulle vilja införskaffa är:

Hernö Gin 4500 ml (En flaska Hernö Gin men på 4,5 liter)
Swedish Rose Gin (Ett samarbete med That Boutique-Y Gin Company)
Four Pillars x Hernö Dry Island Gin (Ett samarbete med Four Pillars)

Hernö Gin Export Strength (Exklusive för export och har en annan design)
Hernö Swedish Tot Gin (Skulle ursprungligen säljas på en av kryssningarna till Höga Kusten men såldes slutligen på Eckerö Linjen)
Hernö Gin Artisan (Första flaskorna)
Jolie Rouge (Första flaskan i Interperations serien)

Så om du har någon av dessa och skulle kunna tänka dig ett rakt byte eller i närheten av detta är jag troligtvis intresserad att släppa en av mina dubbletter.

Flaskor ni inte kommer att finna i min samling
Ni som har köpt några flaskor Hernö Gin, är aktieägare eller har följt bolaget på distans vet att bolaget har ytterligare två produkter i sin portfölj och det är Hernö Sloe Gin och Hernö Blackcurrant.

Anledningen varför ni troligtvis inte kommer att finna någon av dessa flaskor i mitt skåp är att jag har en viss orimlig? misstro mot flaskor som innehåller en större andel ``färska´´ ingredienser som bär eller frukt och har en lägre alkoholhalt. Av regel vill jag enbart samla på sprit som har en alkoholhal över 40%.

Jag har visserligen ett antal flaskor öl i mitt skåp men detta är främst för att jag vill lagra lite kraftigare öl som faktiskt är avsedd för att lagring tills att de har fått en rundare och fylligare smak. Det finns nämligen öl som blir bättre med lite lagring då tillverkarna medvetet fyller dem med aktiva bakterier som över tid kommer att äta upp vissa sockerarter och därav ändra ölets karaktär.

När det dock kommer till flaskor som jag vill spara kanske 30-40 år så vill jag undvika flaskor med låg alkoholhalt och hög sockernivå även om detta kanske drivs av min totala okunskap om kemiska processer och inget mer. Detta gör att jag kommer undvika att införskaffa både tidigare och kommande släpp med lägre alkoholhalt än 40%.

Med det sagt så tänkte jag avrunda dagens inlägg,

Lite kortare men lika roligt för det.

//RJE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar