torsdag 16 februari 2017

Nordnet Live 2017



Vi kör ett litet inlägg denna gång och hoppar därför över själva ekonomidelen och kör bara en liten recap av livet och vad som händer just nu.


En tyst minut för Hans

För att starta någonstans så tycker jag att vi måste uppmärksamma att en av våra främsta/bästa professorer nyligen har gått bort. Nämligen alla vår älskade Hans Rosling. För er som av någon anledning har missat vem han är så har jag tagit mig friheten att samla ihop tre länkar som jag tycker visar/beskriver vem Hans var:

https://www.youtube.com/watch?v=fTznEIZRkLg
https://www.youtube.com/watch?v=GwmKc5mxwmA
https://www.youtube.com/watch?v=uOqcneWKGQM

Det var en lite smärre chock att han gick bort så plötsligt men som det verkar så fanns de närmaste där samlade runt honom den sista tiden och det är väl det som räknas. Det kommer dock att bli tråkigt att inte kunna springa på honom i framtiden på någon föreläsning eller ta en fika med honom. Vi får istället nöja oss med de föreläsningar som redan finns att ta del av och det arbete som han har genomfört.

Nordnet Live 2017
Tyvärr så lade Avanza forum ned inför i år och detta gör att jag inte kan besöka detta evenemang utan jag får vända mig till konkurrenten Nordnet istället. Därför kommer jag under dagen idag befinna mig i Stockholm för att lyssna på de senaste idéerna och teorierna om vår ekonomi. Att man även får möjligheten att gå runt i ett hav av andra ekonomiintresserade är ju så klart en väldigt bra bonus. Alla som är där har ett intresse och även om vi kanske inte delar samma syn om vart ekonomin är på väg så har vi här en möjlighet att ta in nya influenser.

Men om man inte kan delta men ändå vill följa med under dagen?
Nordnet Live finns sänds live via webben så även om du sitter i en annan del av landet så kan du följa dagen genom följande länk:

https://www.nordnet.se/nordnetlive


Evenemanget håller på mellan 14:00 och 21:30.


22 år och inte äldre för det

Jag firade nyligen 22 år och även om jag inte riktigt firade den dagen på något speciellt sätt så var jag som enligt sed ändå ut och tog några öl och shots. Som det ska vara eller? Ne men jag vet inte att fylla 22 var väl inte något speciellt, det var inte som att fylla 18 eller 20 utan nästa stora händelse är ju när man blir 30 jämt. För mig är siffran 22 mer av en tankeställare än något annat. Vad har man gjort sedan man fyllde 20 och vad har man åstadkommit sedan man fyllde 18. Är man nöjd med det man har hunnit med att göra och existerar jag i en tillvaro som jag trivs med.

Inte lycklig men
Jag kanske inte är lycklig med min situation och tillsfredställd med det som jag har gjort sedan min 18 årsdag men jag är väl ganska nöjd. Jag tror inte för den delen att jag hade kunnat vara lycklig vid denna tidpunkt i livet heller. Vem är nöjd när man är 22? Det finns ju så mycket kvar att upptäcka och att uppleva. Jag trivs ganska bra med mitt jobb som jag har även om det inte är mitt drömjobb. Jag bor ganska bra med min ``sambo´´ Robin (för er som inte vet delar jag lägenhet med en kompis från gymnasiet). Jag har även en ganska bra livssituation där jag ändå känner att jag kan påverka min tillvaro om jag skulle önska det för det bättre. Jag kanske inte kan packa väskorna idag och sticka imorgon om jag skulle önska det men ändå inte så långt ifrån.

Min slutsats är alltså att även om jag inte riktigt firade min födelsedag men pompa och stått så är jag ändå glad för att bli ett år äldre. Jag är nöjd över vart jag just nu befinner mig i livet och jag känner att jag har möjligheten att påverka vart jag är på väg. Jag tänkte inte heller klaga över det jag inte har.

Jag tror faktiskt detta får vara dagens inlägg
Nu tänkte jag sova en liten stund och förhoppningsvis så blir Nordnet Live en intressant dag. Jag kommer som nämnt befinna mig på plats och tanken är väl att jag ska ta lite bilder och skriva ett inlägg om dagen här framöver. Det är bara lite synd att när man själv är Avanzian att man inte riktigt kan ta del av fyrverkeriet. Riktigt dåligt att ens egna nätmäklare ställer in sin fest medan konkurrenten bjuder in en. Det är trots allt detta som många av oss ``nördar´´ vill delta på. Men men, det finns väl en anledning till detta.

Om inte annat så får ni ha det bra tills nästa gångJ

//RJE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar