torsdag 24 mars 2016

Det delas ut pengar

Den senaste tiden har vi sett en viss uppgång på börsen men jag är inte övertygad. Jag tror att det är en bounce, vilket betyder att det är en tillfällig uppgång som kommer vika nedåt igen. Underlaget har inte förändrats och det finns fortfarande en hel del orosmoln i horisonten. Ekonomin ser inte bra ut och jag har svårt att se varför ekonomin ska börja snurra nu. Jag tror förövrigt att de stimulanser som ECB och riksbanken har satt i rörelse gör mer skada än nytta på långsikt även om det just nu på kort sikt kan ses som positivt.

Men nog om det nu är det dags för utdelningssäsong. Här under mars så ``börjar´´ de företag som ger ut utdelning leverera och personligen så har jag faktiskt valt att rikta in mig på bankerna. Jag är själv inte intresserad i utdelningen i sig utan jag är mer intresserad av utvecklingen i aktiekursen tills utdelningsdagen kommer. Jag spekulerar kort och gott om att människor som vill få lite cash ska höja aktiekursen innan utdelningspressen nedåt sker.

Min filosofi är alltså att om en aktie ligger på 100 kronor/aktie och har en utdelning på 5 kronor/aktie så kommer aktien öka i värde till 105 kronor/aktie tills utdelningsdagen. Jag säljer aktien dagen före själva utdelningen eller i dess rätta bemärkelse dagen innan dagen som ger utdelning. Det brukar finnas minst en handelsdag mellan som inte ger köparen rätt till utdelningen. Men åter till min filosofi jag säljer aktien innan utdelningen för skydda mig mot den troliga nedgången i aktiekursen som är ett resultat av utdelningen. Aktier brukar nämligen tendera att sjunka under det ursprungliga värdet då utdelningen sker. Vilket i sin tur innebär jag utgår från att aktien kommer sjunka ner under 100 kronor/aktie.

Min filosofi går därför ut på att sälja innan utdelningen eftersom jag tror att aktien kommer falla under det ursprungliga värdet och då ``äta´´ upp en del av utdelningen. Detta är inte en exakt vetenskap och det finns tillfällen då aktier knappt påverkas av utdelningen men min känsla är att risken är för stor för att ta den risken.

I min portfölj för detta ändamål i år fanns det tro det eller ej banker. Bankerna runt om i världen och även i Sverige har haft det tungt och på långsikt så finns det risker och negativa faktorer men på kort sikt så finns det ett visst intresse då det gäller utdelningen. Banker ger generellt en ganska bra utdelning och den är även relativt säker. Jag valde att rikta in mig på följande bankaktier SEB, Nordea och Swedbank för min spekulation. Utslaget för mig blev runt 4-8% och detta utan att delta i utdelningen i någon form, jag köpte in dessa aktier under och i slutet av februari och sålde dessa under 16-17 mars.

Idag har jag inga utdelningsaktier i min portfölj men håller just nu på att titta upp några intressanta kandidater. Det jag främst söker efter är relativt höga men säkra utdelningar och med cirka 30-40 dagar till satt utdelningsdag. Varför jag väljer denna korta period mellan köp och utdelningsdag är på grund av att jag enbart vill spekulera i den kommande kursutvecklingen som drivs av utdelningen eftersom detta är det ``mönster´´ jag söker efter. Det är trots allt i den som jag spekulerar i, jag är inte intresserad av någonting annat.

Risk med denna sort av investering? Det finns ett antal risker med att göra en sådan här investering. Det finns bland annat risken att företaget sänker sin utdelning, ställer in den, går i konkurs, drabbas av en stor skandal och en rad andra risker. Det finns även en risk i den form att om min spekulation går fel och jag går ut för tidigt ur aktien så förlorar jag en potentiell vinst. Bara för att en aktie brukar sjunka i och med en utdelning så finns det de få tillfällen då kursen inte reagerar. Även om jag tjänar 2-3% så kan jag gå miste om den stora kursutvecklingen. Det kan helt enkelt vara så att aktien går från 100kr/aktie till 105kr/aktie och då utdelningen sker så händer ingenting med kursen. Om detta skulle vara utfallet så har jag gått miste om den större delen av vinsten.

Med detta tackar jag för mig genom att påminna om att du nu kan börja titta på din deklaration. Personligen så kommer jag göra min elektronisk så att pengarna kommer snabbare. Jag har inte deklarerat så många år men av personlig upplevelse så är e-deklaration det bästa sättet. Visserligen så innebär min relativt enkla ekonomi enbart lite manuellt arbete då jag ska fylla i lite aktieaffärer som jag har gjort på ett av mina konton. Jag har både ett vanligt aktiekonto och en ISK för mina aktieaffärer och den sistnämnde sköts automatiskt tack vare att den beskattas på hela värdet. Så för mig innebär deklarationen bara lite siffror, jag har inget företag, hus, barn eller något speciellt lån att ta upp.

Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen.

//RJE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar