fredag 23 december 2016

Att hitta din inre investerare



En fråga som man kanske ställer sig då det gäller investeringar är om verkligen alla människor har samma öga för att just investera. Kan alla lära sig att bli framgångsrika investerare eller handlar det om vilken uppväxt man har haft och vilken miljö man har blivit fostrad i? Jag ska iallafall försöka prata lite om det ämnet idag.

En positiv syn
När jag nyligen valde att bläddra igenom boken som låg till grund för mitt förra inlägg ``investera som mästarna´´ så var det en sak som verkligen slog mig. Det finns ingen gyllene väg för att lyckas med aktier eller investeringar. Att många av ``mästarna´´ har/hade liknande tankar och funderingar om hur man ska investera är kanske inte en chock men som med en påse plock godis så fanns det en hel del variationer. Ett exempel på detta är frågan om man ska diversifiera eller inte diversifiera.

Diversifiera
Walter Schloss

John Templeton

Peter Lynch
Lennart Israelsson
Anthony Bolton

Benjamin Graham

T. Rowe Price
Kristoffer Stensrud


Diversifiera inte

Warren Buffett

Jesse Livermore
Jim Rogers
George Soros
Philip A. Fischer
Bernard Baruch

Det finns alltså inget enkelt svar på hur man ska investera men att det finns några ``gyllene regler´´ kan vi nog konstatera. Det var bland annat det mitt förra inlägg handlade om. Att tro att alla ``mästare´´ följer samma regler eller filosofier är ytterst tveksamt. Se på bara på hur de ställer sig till frågan om diversifiering.

Detta lämnar alltså utrymme för dig att finna din egen investeringsfilosofi som fungerar för dig, du behöver inte vara som Buffett om du inte är en Buffett av natur, du kanske är mer av en Peter Lynch och detta är okej. Detta är alltså väldigt positivt för dig för det betyder att det inte finns något som är rätt eller fel. Om det är så att det inte går bra för dig så är det bara att byta strategi eller filosofi.

Uppväxt och miljö
Visserligen kan ens uppväxt och miljö påverka en person och hur du som person tänker inför investeringar men jag tror inte att detta är det som är avgörande i slutändan. Jag tror det nästan har mer med åldern och erfarenheten att göra då det gäller utformningen av sin inre investerare.  Jag personligen började tidigt med att köpa många  småbolag och även om jag fortfarande gillar att toppa min portfölj med iallafall ett onoterat bolag och ett eller två bolag från de mindre listorna så köper jag idag mest bara storbolag. Har denna förändring med miljö eller uppväxt att göra ? tveksamt, jag ser det som en mognad. Jag köper dock fortfarande bolag på kort eller medellångsikt och ibland under perioder då jag känner mig sugen så kör jag även köp och sälj under dagen (trading). På det sättet vill jag se det mer som att min strategi har förfinats.  Detta har allstå inget med uppväxt eller miljö att göra. Jag har funnit min stil eller min inre investerare.

Klimatet ändras
Människor gillar verkligen att prata om strategier och mönster då det gäller investeringar. Det som dock är väldigt slående är att när man testar framförallt strategier i den vetenskapliga arenan  så brukar dessa inte fungera. Anledning till detta? Om alla känner till en strategi så vill alla använda den och om alla använder den så vill man slutligen utnyttja den och om man utnyttjar den så blir strategin i sig tillslut värdelös. Se det som att om börsen alltid går upp i februari, när vill du då köpa aktier ? Ditt svar blir troligtvis innan februari, så januari. Men om alla köper i januari så går ju börsen upp i januari, vilket  betyder att man måste köpa i december. Kommer då strategin som går ut på att köpa i januari fungera ? Egentligen inte eftersom uppgången har redan varit.

Varför nämner jag detta?  Jo ,eftersom, även om du investerar på ett visst sätt och har vissa grundregler för hur och vad du kan/får investera så kommer detta att mest troligen ändras under åren. Detta knyter bra ihop förra delen ``uppväxt och miljö´´ du kommer att med tiden utveckla din kunskap men även strategi och efter ett tag kommer du att köpa i december och inte januari.

Slutsats
Det blev ett lite enklare inlägg denna gång men för att på något sätt knyta ihop säcken så tror inte jag på att man föds till att bli en bra investerare utan detta är en konst som man lär sig. Det är som med sport, man måste träna och träna. Man kommer att misslyckas, men om du håller ut så kommer du att tillslut lyckas.  

Då det rör sig om hur du ska investera eller köpa så är detta upp till dig och det är tydligt att även mästarna är delade i denna fråga.  Det finns tyvärr ingen gyllene formel som garanterar framgång utan det enda som kan garantera framgång är att delta på börsen genom dina egna investeringar.

//RJE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar