torsdag 29 oktober 2015

Rapporter och orderingång

Så låt oss prata lite om nyheter och vad som just nu är viktigt. Eller rättare sagt prata lite om föra veckans rapportperiod och de rapporter som också kommit denna vecka. Jag tänkte så klart prata lite om USA och företag men även lite om räntan som jag så vanligt pratar om. Men låt oss inte ödsla någon tid utan sätta igång direkt.



USA- Vi såg ju att det inte blev någon förändring i räntan som jag också har nämnt i ett tidigare inlägg. Men det kanske var så att Fed redan visste att siffrorna från jobbmarknaden och de amerikanska företagen inte var så fullt bra som många trodde. Nu ska vi inte säga att det är panik men det är trots allt inte så bra som vi hade hoppats på att det skulle vara. Det var bland annat en skillnad på ca 60 000 jobb (140 000-200 000) som inte var allt för positiv. Det har också varit några företag som i eller med exponering mot USA som har försiktigt gått ut och varnat för en lägre tillväxt eller till och med vinstvarnat. En av anledningarna som har nämnts är den starka dollarn, men även en minskad orderingång. Så frågan som har cirkulerat runt nu ett litet tag är om USA orkar att själv driva den globala ekonomin eller inte, eller om det inte räcker längre att ha en stark inhemsk ekonomi. USA är trots allt känd för att kunna driva på sin egen ekonomi tack vare att USA har alla delar som behövs för att kunna producera, sälja och konsumera allt själv. Export för USA är en bonus men inte en nödvändighet för att kunna skapa tillväxt. Men jag har länge höjt det ena ögonbrynet för den positiva syn som människor har haft på USAs ekonomi och på ett sätt får jag en liten revansch här även om den är väldigt liten. Det kan också vara en tillfällighet men om det fortsätter på den här inslagna vägen så kommer jag inte ge så mycket till hopp om att USA kommer leda vägen. Idag så läste jag bland annat att BNP tillväxten i USA som var beräknad till 1,6 % hamnade på 1,5 % vilket i sig inte är något jätte allvarligt men det betyder alltså att det inte riktigt lyfter för jätten i väst. Konsumtion var dock bättre än förväntat men jag vet inte riktigt om denna väger upp en sämre orderingång av tyngre varor.



Jag är inte så orolig för USA men vi har precis haft en vecka full med rapporter och om man ska ta någonting därifrån så är det att de konjunktur känsliga sektorerna är på väg nedåt. Det är en fortsatt hög vinst och en hel del företag slog sina förväntningar men orderingången för nästa år var i överlag sämre än väntat. Det betyder alltså att gruvbolag, energijättar och fordonstillverkare känner av en avmattning eller nedgång i ekonomin. Det kanske inte låter så bra och med tanke på att vi borde se en ökning när ekonomin mår bra så är det så klart att det vi ser inte stämmer överens med ``vår´´ bild av ekonomin. Om vi dock ska titta till konsumtionen så är det överlag bra och det till och med ökade mer i USA än förväntat så betyder det att ekonomin trots en lägre orderingång för storbolagen är bra? För mig är det stora frågetecknet fortfarande Kina. Och jag håller därför fast vid att Kina just nu är viktigare än USA, det som sker i Kina eller inte sker har större inverkan än det som sker i USA.



Rapporter- Som jag nämnde här ovanför så har det varit rapportperiod och det har varit en sådan där period där det har varit svårt att riktigt få en känsla för vart ekonomin är på väg. Jag lägger denna gång ytterst stor vikt på de viktiga orderingångarna för fordon och gruvbolag. Det ser inte riktigt bra ut och det kommer vara svårt att övertyga mig att ekonomin mår bra när det inte är så. Det som främst drabbar gruvbolag och liknande är de låga oljepriserna som gör att kapital för investeringar uteblir och när inte kapital finns så blir det inga nya investeringar och det är väl därför man nu kan känna av en domino effekt av vad ett lägre oljepris bidrar med. För när gruvsektorn inte får fart på verksamheten så vill de inte köpa nya verktyg eller fordon till gruvorna och då blir tillverkarna drabbade. Så lågt oljepris- lägre efterfrågan- sämre orderingång.


Men resten av rapporterna har varit ganska bra eller i de flesta fall okej. Det har funnits några som har totalt missat sitt mål och några som har presterat bättre än förväntningarna men överlag så har det varit en ganska tråkig rapportperiod. Det står verkligen och väger just nu och jag är som ständigt en person/investerare som vill att börsen ska gå ner och gärna lite för mycket.



Om vi ska prata om banker vilket jag kommer göra även om ni inte vill så var nog banksektorn ändå den största besvikelsen under denna period. Om jag inte minns fel så backade samtliga banker på börsen efter att ha släppt sina resultat för Q3 och av detta kan nog det mesta härledas till minusräntan. Sedan finns det några andra punkter som har påverkat bankerna negativt men min känsla just nu är att banker inte är intressanta och kommer ha det fortsatt tungt så länge vi har en låg eller till och med negativ ränta. Om jag idag skulle köpa en bank så är det nog mer för utdelningens skull vilket just nu ligger på 5-8% om nivåerna ligger kvar. Jag personligen brukar inte själv köpa företag för att få ta del av utdelningen. Fast för er som vill ha en säkrare utdelningsmaskin så är det nog ett bra tillfälle att iallafall börja fundera på om 6 % är lockande att ha i sin portfölj.



Så avslutningsvis vill jag påminna om min syn på ränteläget och jag håller fortsatt fast vid att vi inte kommer se någon höjning av räntan detta år utan frågan blir när och om det kommer ske nästa år. Jag har bland annat hört lite snack om att det inte är möjligt med en räntehöjning under 2016 heller men det låter jag vara osagt för tillfället. Det jag känner mig mest oroad över är att trots en liten avmattning på bostadsmarknaden så fortsätter priserna att öka och jag tror att fler och fler bortser från att vi kan få en ränta på 3 % inom de närmsta 2-3 åren i sin analys när det köper ett hus eller lägenhet. Varför spelar det någon roll? Ja om det höjs från de låga nivåerna vi har idag på -0,25 % så kommer lånen som idag ligger på 1-2% höjas drastiskt och snabbt till nivåer på kanske hela 4-5% och jag tror inte alla hushåll har råd med detta. Jag är inte längre övertygad om en bubbla i samma syn som jag varit förut men min oro har nu mer förflyttat sig mer mot de personer som kommer försätta sig i djupa skulder när och om en liten höjning av räntan kommer, samtidigt som huspriserna får en liten sättning. Jag tycker inte heller om den spekulation som man hör lite viskningar om att människor köper bostäder innan de kommit ut till marknaden för att sedan flippa dessa så snabbt som möjligt till ett högre pris. Det finns inte bara ett eller två fel med detta men så länge människor är bereda att betala så kan jag förstå varför man gör det och hur mycket pengar det kan finnas i det.



Nåja det var dagens inlägg. Förhoppningsvis kommer nästa inlägg handla om Volkswagen och skandalen som rör dem. Tanken var att jag skulle skriva om det i detta inlägg men det skulle blivit alldeles för långt. Ska framöver jobba på att försöka korta ner och vara snabbare med
inläggen. Får se hur det går,,, Men tills dess ha det



/Rasmus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar