måndag 17 juli 2017

Min privata samling

Som somliga av er vet så har jag några andra intressen i en rad andra saker förutom det som rör ekonomi och finansiering och det har bidragit till att jag har en mindre samling av gamla kameror, mynt och whisky hemma. Detta inlägg kommer dock enbart handla om den senare av dem tre.

PS. Bilder på mitt nya skåp för min samling kommer i slutet.

Intresse
Jag kan inte direkt kalla mig själv en whiskydrickare och för att vara ärlig så föredrar jag hellre ett glas konjak framför ett glas whisky. Men detta kanske har mer med att min kunskap om whisky bara sträcker sig så långt som till Jack Daniels, vilket ni som kan whisky i alla fall någorlunda vet är ``skit´´. Så min syn angående whisky kommer kanske ändras med tiden då jag har börjat fördjupa mig lite mer i dess ädla konst.

Som med många andra saker och investeringar jag gör så är jag relativt van att sätta mig ned och läsa mig på mer om ett ämne och då jag har ett aktivt ägande i Box och Hernö Gin så känns det bara naturligt att placera några flaskor hemma i skåpet. Därför kände jag att det nu var dags att ta detta intresse till en ny nivå och låta det få ett större utrymme än vad det har haft innan. För att göra detta så har jag valt att göra ett litet inlägg om min samling och vad jag har för planer med den. Men låt oss börja med en checklista över de flaskor som jag har idag.

Öl
Innis & Gunn- Vintage 2015
Jag har sedan jag fick börja gå på systemet försökt att gå igenom de flesta ölsorter och ölmärken som finns i det ordinarie sortimentet, med även köp av vissa specifika släpp när dessa har funnits tillgängliga och under denna resa så har jag fått smak för Innis & Gunn. Det är ett öl som definitivt hamnar på min absoluta topplista över märken som jag gillar att dricka och när de annonserade ut att de skulle släppa en exklusiv Vintage så var jag inte sen att införskaffa några flaskor.

De släpptes under 3 Juni 2016 i ett antal om 6000 flaskor för 99 kronor styck. Jag har idag kvar 6 flaskor av mina 8 flaskor och min tanke är att låta dem lagras i minst 5 år.

Fullers- Vintage 2016

Min andra ölsort är en Fullers som årligen släpper en Vintage och som har gjort detta sedan 1997 varav dessa är idag väldigt sällsynta och går att införskaffa för smått osannolika 5000 tusen kronor per flaska. Min tanke är att i framtiden fortsätta köpa några av dessa varje år för att sedan låta dem stå några år. Vad jag har läst så ska dem från 1997 fortfarande vara njutbara och ölsorter som dessa brukar må bra av att få stå 5-10 år om de lagras under rätt omständigheter.

Dessa släpptes under November 2016 och kostade 65 kronor och vad jag vet så släpptes det 18 000 flaskor. Jag har idag enbart kvar 2 flaskor av mina 4 flaskor kvar och min tanke är att låta dessa stå i minst 10 år om det är möjligt och omständigheterna är de rätta.

Gin

Vad det kommer till Gin så kommer jag nog enbart tillåta ett enda märke i min samling och det är Hernö Gin. Jag kommer säkert att ställa några fler märken i det vanliga skåpet men då det gäller samling av flaskor så kommer det att enbart vara Hernö Gin. Jag har idag följande flaskor i min samling.

Ambassador collection
Detta var ett släpp som Hernö Gin presenterade under Box Whisky Festival 2015 och innehåller Hernö Gins ordinarie sortiment om 4 små flaskor på 20cl, Hernö Gin, Hernö Navy Strength Gin, Hernö Old Tom Gin och Hernö Juniper Cask Gin.

Jag är osäker på exakt antal som släpptes av denna men min är nummer 221 och kostade 1224 kronor vid köp.

#1. Hernö Sipping Gin
Detta var det andra släppet som Hernö Gin gjorde på Box Whisky Festival och är lagrad på ett whisky fat. Dessa såldes främst på festivalen 2016 och ett antal såldes även via systemet.

Denna version gjordes om 522 flaskor och kostade 721 kronor att införskaffa och min flaska är nummer 105.

#1.1 Hernö Sipping Gin
Detta är det senaste släppet som Hernö Gin gjorde på Box Whisky Festival 2017 och vad jag förstår så går det fortfarande att beställa denna flaska via systemet, https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/herno-8121402.

Denna version släpptes om 756 flaskor och kostade 750 kronor att införskaffa och mina flaskor är nummer 157 och 530.

Whisky
Visiter Center Cask 2016 Batch 3
Är en av två flaskor som jag plockade på mig under årets whisky festival.
Dessa kostar vad jag vet cirka 800 kronor styck och min flaska är nummer 384 av ungefär 400 från just den dagen. Dessa flaskor går annars att införskaffa genom att fysisk besöka Box och reservera en flaska där på plats.

American oak
Är Box första släpp med en whisky som har legat på ett amerikanskt fat.
Denna utgåva släpptes om 3941 + 184st flaskor varav 184 av dem var avsedda för mässor och provningar. Kostade 849 kronor att köpa vid släpp.

The Festival 2015
Detta är det andra året som Box släppte en whisky på sin festival och är den första som jag själv köpte. Det släpptes enbart 700 flaskor varav jag har flaska 439 och denna kostade 889 kronor.

The Festival 2016
Som ett tema så fortsätter Box med sina släpp på festivalen och detta år var inget undantag. Notis för detta år är att jag med några släktingar köpte ett eget fat. Det släpptes 1012+385st flaskor varav 385 av dem var avsedda för mässor och provningar. Den kostade 995 kronor att köpa vid släpp.

The Festival 2017
Är den senaste upplagan av The Festival och den andra flaskan som jag plockade på mig under festivalen i år. Egentligen så lyckades jag att komma över två flaskor av The Festival i år men en av dem fick min far. Dessa kostade i år 995 kronor och kommer att släppas i en upplaga om cirka 1000 flaskor.

The Explorer
Detta är min ``första´´ flaska som jag köpte från Box och kan ses som starten på min lilla samling. Detta släpp är ett att Box större och det släpptes 10 549 st flaskor som kostade 837 kronor styck.

The Messenger
Sista flaskan i den första serien från Box och kanske det riktiga avstampet för Box att säga, vi är här och vi kommer bara att utvecklas och bli bättre. Denna flaska släpptes om 8169st och till ett pris om 837 kronor.

2nd Step Collection 01
Den första flaskan från den andra serien från Box och det släpptes 7880 flaskor av denna till ett pris om 747 kronor.

2nd Step Collection 02

Andra flaskan i den andra serien och det släpptes 5096 flaskor av denna till ett pris om 747 kronor.

2nd Step collection 03
Detta är den tredje flaskan från den andra serien och för tillfället den senaste flaskan som Box har släppt. Denna flaska släpptes om 8291 st och kostade 743 kronor att köpa.

Sela#1
Sist men inte minst i min samling finns mitt egna fat Sela#1 som tappades den 1 oktober 2016. Detta är fat nummer 1398 från Box och är av rökig karaktär. Det är planerat att vi ska buteljera den efter tre år vilket just nu betyder cirka två år till av väntan. Då vi delar fatet på fyra så beräknar vi att vi kommer att få cirka 16-17 flaskor var. Detta fat har vi betalat av under ett års tid och den sista avbetalningen är nu i juli . Avbetalningen har legat på 491 kronor per månad. Helt klart värt det enligt mitt tycke då det är billigare än min mobil, :D.

Framtid
Vad det gäller min samling inför framtiden så är det väl tänkt att jag ska fortsätta att samla på Box, Hernö och Fullers. Jag har även tagit en liten snabb funderare om det inte skulle vara roligt att rikta in min samling på främst svensk whisky. Det finns idag ett antal intressanta svenska tillverkare varav några av dem enbart släpper enstaka släpp av whisky. Det finns även företag som Box, Mackmyra, Smögen och Hven som släpper lite mer nya buteljeringar titt som tätt. Jag tror att det skulle vara intressant att bygga sig en liten källare av whisky som man sedan kan njuta av då man slutligen når ålderns höst.

Jag ser det dock inte min samling som ett nytt intresse i den form av att det kommer att ersätta mitt intresse för ekonomi och investeringar utan jag ser det mer som ett komplement till vad jag annars gör. Whisky är som investeringar på börsen, de tar ibland tid men efter att man har låtit dem vara en period så kan de få en väldigt fin utveckling. Indexet (Rare Whisky Apex 1000 Index) för de mer exklusiva flaskorna för whisky slog bland annat de flesta börserna utan problem förra året. Så om man ser whisky som en investering så kan det i längden faktiskt visa sig väldigt lönsamt.

Min önskelista
Just nu har jag följande flaskor på min önskelista:

Grythyttan: first edition
Detta är det första och även det enda släppet som tillverkaren Grythyttan gjorde innan bolaget under stort kaos gick i konkurs. Vad som egentligen hände med bolaget tror jag ingen vet helt med 100% , men då bolaget inte finns mer gör det att denna flaska är väldigt sällsynt.

The Festival 2014
Tyvärr har jag inte det första släppet för The Festival och det är lite synd. Jag har hört att dessa idag kostar runt 5-6 tusen att köpa och det lär inte bli billigare då en flaska eller två försvinner varje år, pga av att de öppnas eller går sönder. Så därför anser jag att denna vara något av en enhörning som kanske blir omöjlig att fånga.

Archipelago 2015-2017
Dessa släpp som också tillverkas av Box är lite svåra att få tag på då de enbart säljs på Cinderella Whisky Fair. Vilket betyder att man måste åka båt för att överhuvudtaget ska ha möjligheten att komma över en flaska. Jag har inte haft möjligheten till detta än och därför saknar jag dessa flaskor till min samling. Jag har dock bestämt mig för att åka 2018 om möjligheten uppstår.

Box Whisky första tappningar
Jag har som ni kanske märker enbart samlat whisky i cirka 2 år och det gör att de första släppen av Box tyvärr saknas. Så därför kommer en jakt efter dessa att ta ett litet tag men detta är inget som jag lägger vikt på. Det är trots allt dyrt att köpa flaskor som The Festival 2014. Men å andra sidan, om man ska samla på något så vill man ju självklart ha en samling som är komplett. Vad är annars grejen om en flaska saknas?



Detta får nog vara allt för denna gång. Jag hoppas ni ha en go vecka så hörs vi när vi hörs. Nedan finner ni lite bilder på skåpet och min samling.

//RJE

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar