torsdag 10 augusti 2017

Xavitech delårsrapport 2017



För er som läser min blogg då och då vet att jag nyligen gjorde en liten miniserie om de bolag som är på ett eller annat sätt är placerade eller ägarsprida i Höga kusten och min tanke är att fortsätta att uppdatera information om dem även framöver. Detta kommer jag att försöka göra genom att skriva korta uppdateringar om investeringar och ny information som har dykt upp angående dem. Så vad passar då bättre än att skriva lite kort om Xavitech´s delårsrapport.

Kort om Xavitech
Xavitech är ett bolag som är baserat i Härnösand och som tillverkar mikropumpar, vilket i sin tur kan användas till bland annat medicinteknisk utrustning eller för att pumpa gas,vätska eller luft i olika krävande miljöer där utrymme är a och o. Xavitech säljer dessa pumpar främst till andra företag som i sin tur använder dem i sina produkter.

Delårsrapport
Kort om delårsrapporten så var det inget som stack ut något speciellt men det hade varit trevligt om bolaget hade kunnat signalerat eller skrivit om hur det ser ut med orderingångar framöver. Det vi just nu därför får hoppas på är att Apnicure är så nöjda med de pumpar som de har använt att de vill fortsätta använda Xavitech även framöver. Annars ser det tyvärr ganska tunt ut på ordersidan om bolaget skulle tappa Apnicure. Det finns idag inte någon ny kund som skulle kunna ersätta Apnicure och mycket står idag och faller med detta avtal.

Jag vill dock påminna om att jag skrev i föregående inlägg om Xavitech att jag inte heller förväntade mig någon större order eller någon större försäljningsökning för den delen innan andra halvan av 2017 eller början av 2018. Annars ser vi att trenden av en ökad försäljning håller och den uppgick till 2023tkr för första halvan av 2017, vilket kan jämföras med 1297tkr för samma period 2016. Det gör att min uppskattning av en försäljning på 4-4,5 miljoner kronor ser ut att kunna infrias innan året är slut. Det ska dock noteras att q2- q3 är förhållandevis svaga kvartal för Xavitech historiskt och att q2 såg väldigt bra ut trots detta. Därför skulle jag vilja skruva upp denna uppskattning till 4,5-5 miljoner kronor för helåret.

Resultatet för q1-q2 var negativt om -372tkr vilket är en försämring från -289tkr för 2016 men då är det främst engångskostnader som påverkar detta resultat. Detta är kostnader som är kopplade till listningen av bolagets aktie på NGM Nordic MtF och en tulldeposition på 228tkr. Utöver detta så har även vissa marknadsinsatser ökat under denna period vilket har ökat försäljningskostnaden. Om vi därför bortser från den adminastriva kostnaden och tulldeposition så var q1-q2 positivt. En annan glädjande punkt var att bruttomarginalen uppgick till 69% vilket är en förbättring från tidigare 63%.

Initierad studie av NPWT
En av nyheterna under q2 är att Xativech har startat en förstudie med avseende att undersöka om det går att utveckla en produkt som kan användas för NPWT(Negative-pressure wound therapy) behandling. Detta är vad jag kan förstå ett medicinskt ingrepp som gör att man lättar trycker på ett område under huden vid skador. Arbetet med denna studie kommer att intensifieras under q3 för att vara klart under oktober. Marknaden för NPWT-produkter beräknas vara värd 2,7 miljarder dollar 2022 och växa i takt med att befolkningen ökar.

Utveckling av kurs
Då jag skrev sist om aktien så handlades den runt 11-12 kronor och där låg den till runt slutet av juni varav den sedan har klättrat uppåt. Stängningen nu senast var på 14,50 och med en topp på 17 kronor. Det gör att om du köpte aktien på kursen 11,5 som var rådande nivå vid tillfället som jag skrev inlägget eller under juni så har du idag en avkastning på cirka 25-30%. Detta utan att några större nyheter har presenterats.

Sammanfattning
Om vi kort sammanfattar halvtid för Xavitech så kan vi ta med oss en ökad nettoomsättning och en ökad förlust, även om den är liten. Orderingången ökade och denna trend ser ut att hålla i sig. Bolaget har även initierat en studie av NPWT för möjligheten att använda bolagets produkter inom detta område. Bolaget ser dock ut att lägga ytterligare år till av förlust på hyllan och mycket av detta kommer från att de väljer att öka utveckling/forskningsrelaterade kostnader och att vi ännu inte har fått in någon betydande order under början av 2017. Jag skruvar upp prognosen av försäljningen till 4,5-5 miljoner från tidigare 4-4,5 miljoner.

Nettoomsättningen ökade med cirka 17 % till 2 145tkr (1 834tkr).
Resultatet uppgick till -372tkr för perioden (-289tkr).
Bruttomarginalen uppgick till 69% (63%).
Orderingången uppgick till 2 023tkr (1 297 tkr).

Disclaimer
Som av tradition så lämnar jag en disclaimer här i slutet av mitt inlägg. Jag är ingen har ingen utbildning vad det gäller analysering eller ekonomisk rådgivning. Detta ska inte ses som en köp eller sälj rekommendation utan enbart ett inlägg där jag utvecklar personliga idéer och skriver om något som jag finner intressant. Jag är inte betald eller på något sätt kompenserad för att skriva om bolag. Detta är och ska enbart ses som mina personliga tankar.

Jag skrev i föregående inlägg att jag köpt på mig en liten post aktier på runt nivån 11 kronor. Denna är idag dock såld och jag har därför inga aktier kvar i Xavitech. Om kursen skulle gå ned igen under 12 kronor så kommer jag dock överväga att köpa mig en ny post.

Med det så får ni ha det bra

//RJE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar